Чист Понеделник

Останах твърде учуден от факта, че според Българския православен църковен календар за 2013 г., днешният ден не е обявен за религиозен празник. Всъщност – може да се касае за печатна или редакторска грешка, или вече не сме единоверци с братята гърци. Така или иначе, и при двата народа от тази дата започва голямото 40-дневно постене преди Великден, за което дори и такива като мен – слабо духовно просветени са чували още от най-ранна детска възраст. Ако ви интересува каква е традицията в южната ни съседка, прочетете статията: „Сирни заговезни и Чист понеделник”. В оригинал понеделникът се нарича  Καθαρά Δευτέρα и може да научите допълнително за него, ако проследите връзката с текст на английски. Само бих искал да добавя, че по традиция, може би повече от 50 години, гърците и техните дечица се забавляват с пускането на книжни хвърчила. Не за първи път присъствам на подобно шоу и искам да ви  кажа, че си заслужава и вие да видите безброй хвърчила, особено край морския бряг. Не по-малка радост е за производителите и търговците на тези ИЛО (идентифицирани летящи обекти). По мои най-груби сметки, ако за празненството са произведени 200 хил. парчета, по 5 евро бройката (един вестник струва 4 евро), печалбата е наистина впечатляваща и е напълно в унисон с народната мъдрост „Ден година храни”.

Без да съм набожен (пропуск на моите родители в религиозното ми възпитание), по своему, в подбрана компания решихме и ние да уважим християнския празник. Целта беше предварително набелязана след обстойно проучване и всички вкупом се отправихме към таверна „Зумберис” с ударение върху „у”. Заведението „Ο Ζούμπερης”, както се пише в оригинал е разположено в курортното селище Неа Макри, на 30-35 км. от столицата и е в непосредствена близост до морския бряг, откъдето се открива великолепна гледка. Целият район наоколо е осеян с хиляди хотелчета, вилички, почивни домове, пионерски лагери и много таверни и кафенета. От цялото това строителство, едва ли всичко е построено по законен начин, доста сгради са в лошо състояние, което свидетелства за отдавна отминала слава, като у нас останалото от социалистическото време, все още неразграбено напълно или неприватизирано . За да напълни хазната, новото гръцко правителство е приело или ще приеме закон за узаконяване на тези постройки срещу скромната сума от 500 евро.  Очакванията са за приходи от няколко милиарда евро.

Вместо да ви разказвам по-нататък какво било и какво не, ще си послужа с една древноримска поговорка: «Когато фотосите говорят и боговете мълчат». Вижте сами и ако ви хареса, може да ви дам точните координати на кръчмата:

ЛЕГЕНДА

  1. Изходна позиция към заветната цел. На заден план се вижда една от многобройните продавалници на детски хвърчила.
  2. Прословутата кръчма “Зумберис”. Една от най-старите в района, впоследствие реновирана. Навремето това кътче е било пущинак.
  3. Залата, в която се състоя тържественият обяд.
  4. Изглед от плажа. Заснел съм и едно от фърчилата. През лятото е пълно с курортисти – местни и чуждастранни гости.
  5. За плажуващите през лятото. Тук си пих кафето на теферич. Специално помолих келнера да ми го сервира на това място.
  6. Типична малка гръцка църквичка в далечината.
  7. Още един поглед към “Зумберис” за довиждане, а не за сбогом.
  8. Част от интериора на заведението.

Какво съм ял и пил – няма да ви разказвам, за да не ви потекат лигите. Само ще спомена, че си поръчах една рибка на скара – на гръцки σφυρίδα (сфирида), на латински Epinephelus aeneus, а на български не знам как се казва. Обилно полята със сос от зехтин и лимонов сок. Изпи цяла кана бяло вино! Ха, да видим специалистът Аман колко знае…!

Важното е, че си спестих една вечеря и утре мисля да се задоволя само с едно горчиво кафе. Но, да не се заричам много…

Сигурно очаквате да ви пусна някаква гръцка музика в хармония с обяда, ама няма. Ще се задоволите с едно българско право хоро:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in По света, Празници and tagged , , . Bookmark the permalink.

28 Responses to Чист Понеделник

  1. генек says:

    Религията като повод за почерпка и мотивация за веселба…
    Чист понеделник в казармата беше, защото тогава водеха едната смяна на баня, а втората във вторник…

    • Homoerect says:

      И така може да се каже… Но да не забравяме и за духовното пречистване.

  2. Κοινή ονομασία του είδους «επινέφελος ο χαλκούς». Ανοίκει στην ομοταξία οστεϊχθύες στην τάξη περκόμορφοι και στην οικογένεια ακανθοπτερύγιοι. Είναι αρκετά εύσωμο ψάρι. Το σώμα του είναι σαν μεγάλο αυγό, πεπιεσμένο στα πλάγια και καλυμμένο από ακτινοειδή δυνατά λέπια. Ζει στις εύκρατες και στις θερμές θάλασσες. Αλιεύεται για το νόστιμο κρέας του.
    Едва ли в твоята чиния е попаднала точно такава…..

    Известна още като “бял групер”. Обитава субтропичните морета и субтропичната част на Източния Атлантик. На дължина достига до 120 см, на тегло – до 25 кг. Любим обект на надводни и подводни риболовци. Според мен едрите екземпляри по-лесно се ловят с харпун, отколкото с въдица. Та на български е по-известна като групер. 🙂

    • Homoerect says:

      Аман, рибката сфирида или групер, каквото наименование прочетох и аз е една от предпочитаните от познавачите на рибните ястия в Гърция. Сигурен съм, че точно такава ядох, като тази на снимката. Освен това се среща и в Средиземно море.

      А така изглеждаше в чинията ми преди да я изям:

      • Естествено, че се среща – според Уикито и то е субтропично море. 🙂
        А груперът (не само белият) е известен с вкусното си бяло месо и затова е предпочитан обект за риболовците. В почти всички документални филми с подводна тематика, стига да не са за арктическите райони, груперът е един от основните “актьори”.

  3. Homo faber says:

    Религията е формата, съда, а вярата е това, което се излива, което се съдържа в съда.
    Съдът може и да е класически голям, празен, красив, и да е…. празен.
    Вярата не може без религията, защото религията показва нашата вяра като символ, посока и дела, като история, но религията може без вяра..

    • Homoerect says:

      Фабер, тия мъдрости в Магнаурската школа ли си ги учил? 🙂

      • Homo faber says:

        Еректус, мъдростите ми дойдоха като прозрение след прекарания, в същата обстановка, като тебе в деня на проведения фестивал :), сред точни и приятни люде.
        П.П. е, не съм толкова древен :), а за школата дето съм учил, сигурно е по-добра, от сегашните у нашенско…

  4. Homo faber says:

    Апропо, тази твоя риба , мяза на малко, ягне сугарче, бре Еректусе…

  5. Homo faber says:

    Школата която ти си завършил, тя е………..

    • Homoerect says:

      Спортната школа ли?

      • Homo faber says:

        Като твойта…………., не чуеш, ама Рицината не те оставя начисто и на чистия ден…..;)!!!!!!

        • Homo faber says:

          🙂

        • Homoerect says:

          Ти някога пил ли си рецина? Тази напитка може само да просветлява разсъдъка ти, а не да го замъглява!
          Понеже и аз като теб съм завършил няколко школи, не разбрах коя е общата между нас…

  6. Homo faber says:

    Хайде, да оставиме разсъдъка ти на спокойствие, да се просветлява… рициново;)
    За твое сведение, пък може и да сме пили рецина…
    А школата я знаеш, Карло Марксовата, ама по твоя си начин се праиш да не я знаеш…………:)

    • Homo faber says:

      Да не те лустроса пак лейдито, зад Големио океан……………;)

    • Homoerect says:

      Фабер, така кажи… Аз си мислех, че ми говориш за тукашната Школа за преквалификация на кадрите, където съм поканен като хоноруван преподавател. 🙂

      • Homo faber says:

        Еректус, май си отишъл да се преквалифицираш ти, а не да преподаваш. Тамошната школа за византийски номера е известна през хилядолетията, а пък сега на европейците що номера направиха………..как се казваше бедна ни е фантазията, така че………………:)!!!!!!

        • Homoerect says:

          Мене ми не требе преквалификация, щот си имам авоари у швейцарска банка. Иначе при тукашния ръст на безработицата, който в скоро време ще достигне 30%, от трудоспособното население, имат сериозна нужда от преквалификация на кадрите.

  7. Juliapulia says:

    Без да съм набожен (пропуск на моите родители в религиозното ми възпитание)
    Аааа не обвинявай хората, след една определена възраст ти решаваш каква, колко и в какво вяра да имаш. И аз не съм възпитавана религиозно, докато не хванах баба ми под ръка да ме води на църква, да ме кръсти, да ми купи молитвеник и да ме остави да слушам разни неща, докато се научих да чувам и виждам. Без да съм силно религиозна, аз съм вярваща и пазителка на традициите … знам, че звучи странно за самотен родител, дето даже брак не е сключвал, но е факт – всичко е в главата, вярата най-вече. И всъщност май съм един от най-либералните хора, които познавам, което очевидно не е в разрез с вярата (по-скоро е в разрез с предразсъдъците). Пуууу Юлия Философ, я да млъквам 🙂

    Колкото до другото … със снимките … абе нямаш милост ти към хората 🙂 то и лиги да ти потекат, и душа да ти запее 🙂

    • Homoerect says:

      Юлке, уважавам твоите чувства, но за мен е твърде късно да стана религиозен.
      Обичам твоите философски разсъждения!
      А за мезетата, ако имаш път насам, вземи и хлапето и аз ще ти покажа къде ги правят, даже ще ви нагостя!

      • Juliapulia says:

        Не е до чувствата работата … до мезетата еееее, мале как съм гладнааааа

        • Homoerect says:

          Гладна и жадна няма да те оставя. Само се питам преди или след маратонското бягане… 🙂

Leave a Reply

