На баба ми с любов

Всички мои (по)читатели, които ревностно следят всеки новопоявил се тюрлю гювеч в  тепавицата, вече са разбрали защо вчера не успях да осъществя една екскурзия и поради тази причина, за малко днес щяхте да четете само вчерашното ми произведение. Все пак, понеже имам добро сърце, ще ви разкажа една история чута от моята баба по майчина линия, която е научила от своята баба, демек от моята пра-пра-пра баба…

В село Горно нанадолно хората били мирни и трудолюбиви и редовно изплащали десятъка на турските бейове. Работели ангария от сутрин до мрак и всичко било наред, защото земята им се отплащала и имало хляб за всички. Само едно нещо ги притеснявало – някои от разгонените турци често задиряли  момите, след което имало не една и две почернени къщи. За да не се случи същото и на тяхната дъщеря, родителите на моята пра-пра баба още от малка я цапотели със сажди, преди да я пуснат на мегданя или на къра. Никой не знаел в селото колко красива мома е! Един ден, прабаба ми, рекла да се изкъпе в реката, защото на следващия ден имало голям християнски празник – Преображение Господне.

За нейна зла участ, тъкмо нагазила по средата на водата, гола-голеничка, измила си лицето и оттам минал един арнаутин, църен като арапин и спрял коня, за да се облекчи… Видял хубавицата, захвърлил силяха, събул си потурите и бавно-бавно се приближил към нея откъм гърба й. Леле, малееее, щом го видяла, вместо да загуби ума и дума, събрала смелост баба ми и с всичка сила го стиснала за мъжкото достойнство. Докато оня пищял от болка, взела един по-голям валчест камък и го фраснала по главата. Изпуснал няколко мехурчета и повече не се появил на повърхността на водата. На следващия ден намерили безжизненото му тяло накрай село и всички помислили, че пороят го е отнесъл и се е удавил, защото не знаел да плува. А конят му бил изчезнал.

От началото до края на тази сцена,  едно овчарче било наблизо и наблюдавало със затаен дъх, скрито  в близкия храсталак. В цяло село го знаели като воайор, за което изяло не един шамар от местните моми, но не се отказвало. Глътнало си граматиката от уплах и  цяла седмица дума не могло да обели…

Прибрала се баба у дома и през сълзи на очи разказала на тейко й как за малко не са я обезчестили. Пра-пра…дядо ми я помилвал по русата главица и за да я утеши й дал един пендар със заръката да го предаде на най-голямата щерка от своята челяд. Най-накрая тоя пендар се озова в ръцете на майка ми. Къде е сега парата, няма да ви кажа. Чак когато му дойде времето…

Не след дълго, из махалата, а после из цяло село плъзнала мълвата за героичната постъпка на баба ми. По неизяснени причини, турците престанали да задирят момите и накрая съвсем забравили за селото. Някой бил  казал, че на това място върлува някаква коварна болест, та заради това, може би…

Баба престанала да се гримиросва със сажди и за първи път селските ергени забелязали каква убавица е. Естествено, хвърлил й око най-видният от тях и се залюбили от пръв поглед. Скоро след това се задомили. Народила им се многобройна челяд и заживели в любов и в сговор до дълбоки старини.

Всяка година, в деня на храбрата постъпка на баба ми, момите от селото й поднасяли в дар – коя печена кокошчица, коя медена питка, коя сиреце или само пресни яйчица, в знак на благодарност, че ги е спасила от изедниците.

А, какво е станало с коня ли? Оказало се, че е кобила – дядо тайничко я прибрал в яхъра и след няколко месеца се родили две жребчета. След като поотраснали, впрягал ги в шарената си каручка и с тях отивал на пазар до близкия град. Цяло село му завиждало, но никой не посмял да каже откъде се е  сдобил с тези атове.

В цялата тази история няма грам измислица. Предадох ви я така, както съм я чул от  моята баба. Ако тя ме е излъгала, тогава и аз ви заблуждавам!

П.П. Тъкмо дописвах последните редове от това повествование и слънчицето изгря. Ще остане за друг път виртуалната екскурзия.

Сега пък сигурно и музикален съпровод ще поискате. Айде, от мен да мине:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Автопортрет, У нас. Bookmark the permalink.

36 Responses to На баба ми с любов

  1. Светла Павлова says:

    Здравей, Омбре,
    имаш ли и други такива истории? Тази много ми хареса. И друг път съм ти го казвала – голям сладкодумец си. Имаш поредните пет звездички от мен 🙂 !

  2. Homo faber says:

    Здрасте, майсторе тепавичарю, здрасте друмнико сладкодумнико……:)!!!!!!
    Браво на бабата …………..какви е деца и човеци раждала и възпитавала, българскса майка юнашка………..,ама дали и сега ги ражда и възпитава?
    Много добре и за летописеца сегашний…….:), който може да даде черновата на т.1 от събраните си съчинения на редакторката, баба Мира, която да го спонсорира да иде до Гиза при пирамидите за да почерпи сведения за пра, пра, пра съфамилниците преселили се преди време в село Горно нанадолнище и поставили ново начало тука….:)!!!!!!

    • Homoerect says:

      Фабер, всичко, което си казал ще се случи! Помни ми думата… 🙂

      • Homo faber says:

        Еректус, от моите уста в твоите планове….. да станат……:)!!!!!!
        Ама това за поколението в цялост и неговото правилно възпитание в сегашното време….май може и да стане, но вдруго време, в друг свят??????

        • Homoerect says:

          Фабер, моето поколение отдавна е предало щафетата на вас от по-младото поколение. Сега е ваш ред да възпитавате и да покажете на какво сте способни. Лозето не ще молитва…

  3. Добре си я докарал, братко! Хубава приказка, с щастлив край (нарочно не използвам хубавата “българска” дума хепиенд 🙂 )
    Аз пък искам да поздравя тези твои (по)читател(к)и, които са видели за първи път слънцето и са поели въздух на този ден! Да са живи и здрави, прави и корави! Да даряват близките си с обич и разбиране и да получават от тях същото! И един музикален поздрав, който напоследък май често почнах да го пускам, ама пък е хубав:

    Честито и на пенсионерите! По-дълго да си получават увеличените пенсии!

    • Homoerect says:

      Хубава реч си дръпнал, Амане! Да видим дали твоите пожелания ще достигнат до някои хора с извървян половинвековен път, че и малко отгоре… Да са живи и здрави и да пораснат още толкова (поне) години!
      П.П. Къде прочете за “увеличените” пенсии? Само са ни ги актуализирали спрямо нивото от 2009 г.

      • Струва ми се, че си в грешка относно “актуализацията”. Ако беше актуализация, трябваше да е поне двойно по-голям процентът. Това е просто предизборно алабала.

  4. Homo faber says:

    Еректус, ама нали ти казах, че малце съм близо до тебе… :), ако забавиш темпото може и да те настигна, ама назад годините няма да се върнат… ;), искам ама не става… :)!!!!!!
    Аз каквото е трябвало съм направил, според моя скромна оценка, а може и някъде да не съм…
    А, мотиката и нейните подобни съм хванал още от лапешорче… и до ден днешен не съм я изпуснал… :)!!!!!!

    • Homoerect says:

      Никога не съм се съмнявал в теб, Фабер! Само че в случая аз намеквам не за кърската мотика, а за другата, предназначена за народното просвещение. Копай и сей, сеячо…!

      • Homo faber says:

        Такива, сладкодумници, като тебе/ както посочи по-горе една твоя почитателка/ и омайници…:) с дар слово и глас меден загор…, пардон в случай шопски в тях ни е надеждата, тука няма младо, няма старо…….
        А и за кърската работа и сеенето си требват люде, нали народните просветители, освен от духовна храна имат нужда и от истинската храна, за да обикалят и възбуждат на народните маси…!!!!!!

        • Homoerect says:

          Сеячо, по моите скромни наблюдения, много са тия на софрата, малцина са тия на бойното поле и на барикадите!
          Бегом, да заредиш отново пушката с джепане!

  5. Кисса says:

    Един по-здрав за сладкодумеца Омбре и читателите му 🙂

  6. Кисса says:

    И един специален по-здрав за китаристите в тепавицата 🙂

    • Homoerect says:

      По-здрав и по-дълъг…

      • Кисса says:

        За здраве иде дума, и като казах… 🙂 … не съм го измъдрила аз, а бащата на Ани Станчева, за която гласувахме преди време, това му е сайта: http://www.po-zdrav.com/ , бегай да си изплакнеш подсъзнанието бързо 🙂

        • Homoerect says:

          Нали и аз това казвам? Един по-дълъг поздрав! Кой за каквото си мисли… 🙂

  7. Кисса says:

    А това в памет на великата пра пра пра баба на тепавичаря:

  8. Кисса says:

    Успешна седмица на всички ценители на доброто, като това, например:

  9. Homo faber says:

    Сладкодумецо, и по моите скромни наблюдения, много са тия на софрата, малцина са тия на бойното поле и на барикадите!
    Това с пушката и джепането е най-лесно, няма да остане никой и на софрата, няма да остане някой да възбуждаш ти, да отиде на бойното поле и барикадите!!!!!!

    • Homoerect says:

      То, ако разчитате саде на мен, нито един нема да се превъзбуди!
      Временно се оттеглям, защото отивам да си направя една салата от глухарчета (много върви с узото) и да сложа във фурната 2 пържолки и 2 шишчета да направят малко цър-пър…

  10. anatoli says:

    За сладките спомени от бабите не мога нищо да кажа – просто съм се родил много късно, но с дядо ми имам много спомени от весели истории и страшни приказки, ядене на сладки петлета по панаири до бой с камшик. Ех, какви времена бяха…
    Ето едно от любимите ми парчета:

  11. anatoli says:

    Ял съм, и с право, единият път щото загубих ножа на дядо ми докато го забивах по разни дървета на къра, а дядо сладко подремваше на сянка, докато отминат жегите. Е, после ми се наложи да ходя да го търся и то при залез слънце, ама нямаше как. Какво е капанец без ножа си, сигурно каквото е шоп без остена си.

    А за човек – надали съм станал, ще трябва да изям доста камшици още.

    • Homoerect says:

      Анатоли, на теб може да ти харесват някои работи, но не и на мен. Сещаш се за какво ти думам. Като отидеш на гости спазваш правилата в къщата на домакина. Опитай се да го направиш по начин, който и на мен да се хареса. Иначе ще остана с впечатлението, че не можеш…

  12. Прекрасно!

Leave a Reply

