Записки по българските битовизми

Настоящият материал е продължение на сагата „Сатурновата дупка”. Един на пръв поглед съвсем дребен, малозначителен случай, който трови съзнанието на мнозина като мен в качеството ни на клиенти и потребители.

Най-обичам да ми извиват ръцете. Постепенно започвам да осъзнавам, че се превръщам в един напълно завършен мазохист.

Отидеш на пазар в квартала и на първата сергия, на която се спре погледът ти, виждаш, ако изобщо има поставени някакви обозначения кое колко струва – страхотни цени, от които да ти се  замае главата. Сякаш не са домати или краставици, а произведения на изкуството! Правиш плах опит да оспориш цената, при което търговецът-прекупвач, а не производител най-безцеремонно те отпраща при друг търгаш. Ако искаш…!!! Това било пазарната икономика… Само че да попитам, тоя бизнесмен защо не ти издава касов бон и по същество укрива доходи от държавата. В други страни режат глави за подобни нарушения.

Посещавам в съседство малко частно магазинче за компютърни аксесоари с намерение да си купя флашка. Отново понечвам да кажа нещо, но собственикът с глас нетърпящ възражение ми отговаря, че фирмата му не е филиал на „Капалъ чарши” и при него не се правят пазарлъци – условията са същите, както в близкия  супермаркет. Да, ама пропуска да каже, че дори и там се правят промоции и намаления на цените на определени стоки. Да не говорим, че от проучването ми по интернет, за същата флашка можех да заплатя 50% по-малко, ако я бях закупил от друго място, но не ми се ходеше по-далече.

Още по-фрапантен случай. Преди няколко години, строителна ромска бригада извърши външна топлоизолация на апартамента ми. Възникна спор за общата квадратура на положените изолационни плоскости. И след като отказаха заедно да премерим колко е действителната площ, и аз отказах да им платя за техния труд, оставайки ги само с капарото. При това положение, един от тях грабна теслата и за нула време обезобрази стените на апартамента ми. Дойде полиция и нищо. Жалвах се до районната прокуратура, но според нейния представител нямало състав на престъпление. Обърнах се към Софийска градска прокуратура и оттам ми отговориха, че нямам свидетели и доказателства. Въпреки приложените фотоснимки и посочени конкретни лица, които дори един селски пъдар би могъл да установи с лекота. Това е българското правосъдие!

Да не ви разправям за епопеята с фирма “Близу”, защото  1 ден няма да ми стигне. Заради един фалшифициран мой подпис, доказано по безспорен начин, няколко месеца не можах да се откача от лапите на тази компания.

Или при смяната на маслото на моя автомобил, техническото лице твърди, че ми е наляло цял половин литър повече, отколкото е вместимостта на картера на колата, барабар с масления филтър. Само че той мери с черпак и всеки път остават поне по 50 мл. в него и в крайна сметка се получава това, което той твърди.

Вече трета седмица, все още чакам оферта от една строителна фирма за вилата ми… И те ще почакат да им възложа поръчка! После да не се оплакват, че няма клиенти. За тях сума с три нули е все едно бълха ги е ухапала.

Жена ми често се майтапи с мен, че привличам злите сили. Може и да е права, но само при положение, че подобни гадости се случват само на мен.

Но, да се върнем към последния случай. След проведения телефонен разговор със собственика на сервиза за битова техника, написах му писмо, пуснато по имейл и дублирано на скайп адреса му със следното съдържание:

„Господин Илиев,

Това ли е честната дума на един български бизнесмен? Така ли го разбирате „консенсуса”? Каквито и причини да сте имал, нищо не Ви пречеше да ми се обадите по телефона и да ми се извините за неизпълненото обещание – толкова ли много Ви се досвидяха някакви си 25 лева, въпреки, че  бях ощетен с много повече. На всичко отгоре, стоях си цял ден в къщи, за да не пропусна получаването на тези пари. Не зная дали е случайно съвпадение фамилното име на Вашия колега, но едно мога да Ви кажа, че в т.н. „бели” държави не се постъпва така. На Ваше място щях не само да върна цялата надвзета сума, но и картичка с извинение и сувенирен подарък щях да изпратя по куриера.

Лошото е, че аз не забравям подобни некоректни постъпки спрямо мен…

П.П. Сигурно сте чул за сродната на Вас фирма „Джотекс” Фирмата предлага ремонт и инсталация на всички видове и марки перални машини. Стандартната цена за поправка от 25 лева е валидна за проблем от всякакъв характер, независимо дали пералната машина е вградена или не.

Цената е различна единствено за смяна на лагери и семеринги – 50 лв. При наличието на такъв проблем фирмата извършва поправката в сервиза, като осигурява демонтиране, транспорт и инсталиране след ремонт.”

На петата минута, около 22:00 ч. ми се обади по телефона  г-н Илиев за да ми каже, че се е получило недоразумение. Той не бил такъв човек и щял да си изпълни обещанието. Поисках да ми се извини, което макар и с неохота го стори. В събота дойде куриерът и получих пратката. Ето го доказателството:

econt10001

П.П. Само да поясня защо се съгласих предварително да заплатя сумата от 85 лв. Техникът ми каза, че е повреден тахогенераторът (колкото на вас, толкова и на мен  ми говореше нещо тази част) и затова реших, че някаква скъпоструваща електронна платка е дефектирала и се нуждае от ремонт. Едва накрая разбрах измамата, след като видях, че смени само 2-те графитни четки.

Макар и все така финансово ощетен, но с по-малка сума, получих моралното удовлетворение. Да знаят и  други наши сънародници, че така не се гради имидж на фирма и не всички сме идиоти!

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Икономика, Материално-финансово състояние, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

30 Responses to Записки по българските битовизми

  1. генек says:

    Пуснах го и при мен. А утре ще пусна мнението на ГК. С моя коментар. Добави твой – отговор на човека.
    А нашенските битовизми, ако се опишат…поне принципно и по видове…Колко гора ще се изсече за хартия…

    • Homoerect says:

      Добро утро, Генек!
      Първото нещо, което бих искал да те попитам е как си със здравето, оправяш ли се след сваДбата? И понеже съм по-възрастен от теб, позволявам си да бъда по-прям – забранявам ти да боледуваш повече!
      Надявам се, че темата, която повдигнах вълнува не само мен и теб, а ще заинтригува по-широк кръг читатели. Стига сами да не си признаваме, че сме стадо от овце и единственият смисъл в живота ни е да преживяме.
      Не зная дали лицето с акронима ГК случайно си го е избрал или прави опит да имитира твоя псевдоним. За мен е без значение дали ще си говорим официално или фамилиарно – важното е когато ВХОДИРА коментар, да бъде ЕКЗАКТЕН. Нито ме знае, нито ме познава, възкачил се на пиедестал и от високо раздава акъл и оценки. Предай му, че независимо по кое време съм учил, полагал съм изпити по „Политикономия на капитализЪма”, а не само по предмета „Икономиката – икономична”. Освен това съм учил и два семестъра висша математика, за да ни бъде по-лесно да ценообразуваме. На всичко отгоре, бил съм в почти всички европейски страни и то не само като турист, а и съм работил в някои от тях. Така че – да не ми се прави на толкова умен и да си вземе обратно инвестицията, която е направил за моето обучение. Като е толкова начетен, защо не ми каже намира ли за нормално един и същи продукт да се предлага на цени, които се разминават в пъти. Чул ли е нещо за „търсенето и предлагането” при пазарната икономика и монополните цени?
      За сега – толкова! Може би ще трябва да седна да напиша едно есе, озаглавено „Етичен кодекс на блогуващия с вълци”

  2. Homo faber says:

    Здраво, свети мъченико Eректус /не си само ти, ние сме стотици хиляди свети мъченици/ на роднатата действителност…:) !!!!!!
    Хвала на тебе, че си предизвикал смут и неспокойство в една объркана душа /г-н Илиев/, която обляна в сълзи и душевено безпокойство е осмислила своята постъпка към другото човешко същество. Благодарение на теб, сигурно е станал най-ревностен християтин и три пъти ходи на църква през денонощието, да измоли от Господа Неговота милост и опрощаване на греховете му към ближните… 🙂 !!!!!!
    Сега сериозно, просто разправяш за неща, които ката ден и сигурно ежеминутно се сблъсква всеки откакто е почнал да се осъзнава…. В случая според мен е много просто, няма солиалиЪМ, няма капиталъзЪМ, а си требе да влезе санкцията… пример – коланите за водачите на МПС…:)!!!
    Никой не си слагаше коланите, но като почнаха санкциите да са налагат … и сега е просто музика лъчи за КАТ, относно това изискване, понеже се спазва с малки изключения…
    Така за всичко трябва да е…!!!

    • Homoerect says:

      Здрасти, Фабер! Радвам се, че споделяш моите мисли. Дано повече хора да се осъзнаят и да си потърсим правата като гражданско общество…

  3. Homo faber says:

    Голем си, живял си… знаеш, че у нас моралът се лекува със санкции железни… може би следващите поколения!!!

    • Homoerect says:

      Което не ми пречи да продължавам да се уча и никога да не твърдя, че съм абсолютно прав…

    • В случая съм съгласен с Фабер. Човекът е вид социално животно и се възпитава/дресира само по един единствен начин – принципът на моркова и тоягата. Как ще бъде наречен по научному няма значение, същността е тази – ако спазваш правилата не те закачат или даже те поощряват, ако не ги спазваш – бой по манерката. И това е навсякъде. Германци, шведи, швейцарци, американци и т.н. как са ги направили “бели”? С призиви към индивидуалното съзнание и морал ли? Тц! За всяко нарушение – наказание (глоба, затвор, …) и за стотина години са се научили кое може и за кое бият през пръстите. Доказателство – защо възпитаните и дисциплинирани западноевропейци, като дойдат в България, а и не само тук, на почивка и на втория третия ден почват да се държат като добитъци? Защо техните фирми като дойдат тук и на третия месец почват да се държат по-зле и от българските работодатели?
      Та и ние ще почнем да се оправяме, когато се въведат санкции за всяко нарушение, без възможност за “И к’во ши праим сига?”, и то отгоре до долу.

  4. Homo faber says:

    Разбира се, така требе… Бях ти писал “Учение през целия живот”, харесва ми, а на теб мисля, че също…???

    • Homoerect says:

      Само Господ е всевиждащ, всезнаещ и безгрешен! Може би не случайно ни изпраща това изпитание с тези, които искат да станат милионери за един ден… 🙂

      • Homo faber says:

        Бали га? Той или някой друг/и или по-скоро ние откак сме на таз земя, като една човешка длан си ги правим тези изпитания …. 🙂 !!!!!!

      • Графът says:

        Айде бе, безгрешен!
        А нас кой баш майстор ни е направил?!?

        • Homoerect says:

          Графе, тъкмо щях да попитам ти къде се криеш. Благодаря ти за “лайка”! Чувствай се винаги добре дошъл в моята скромна тепавица.
          П.П. Само не разбрах защо ми забиваш нож в гърба с твърдението, че Господ не е безгрешен. 🙂

  5. Homoerect says:

    Амане, днес си направо разточителен. Цели три пъти “like”!!! Благодаря!

  6. Homo faber says:

    Икономиката икономична, дело на всеки, Еректусе … :), пак ще има студени бири и музиката ще свири…

  7. Homoerect says:

    Светле, що така си пасивна днес? Да не би да е потънала гемията, пардон – яхтата, или пък не сте успели с г-н Павлов да уловите златната рибка? 🙂
    П.П. Я, разкажи как е ситюейшънът в Америчко 🙂

  8. Светла Павлова says:

    Здравей, Омбре,
    здравейте всички,
    ако бяхме уловили златната рибка, ехееееее….
    Ама не я уловихме. Хванахме само няколко за ядене и ги хвърлихме на скарата. Пратих ти снимки, но нищо не казваш.
    Ситуацията в америчко е, както казва Фабер – малко морков, много тояга. Моралът се възпитава в семейството първите седем години. Като забравиш за общоприетия морал, с контрол над спазването на правилата ти го припомнят. Затова тук се живее лесно – хората са добронамерени, търпеливи, любезни, усмихнати. Всеки помни, че правата му се простират до там, където започват правата на другия, поради това редовно се чуват вълшебните думички “моля”, “заповядай”, “благодаря”, “извинете”. Но също така виждаш как за всяко нещо е мислено предварително – ето защо няма да видиш скандали за паркиране, например. Или някой да ти дере колата с ключове.

    • Homoerect says:

      Здравей, Светле,
      Значи да не се притеснявам за теб… Ама що не фърли една риба у наше село? Чак лигите ми потекоха.
      Благодаря за информацията за Америчко. Както разбирам, по-често сме на еднакво мнение,отколкото на противоположни позиции. Така са истинските приятели.
      Ще хвърля едно око на снимките – нови ли ми си пратила или ония “крави”? 🙂

  9. Светла Павлова says:

    Кравите ги снимах от балкона. Като видя акули и тях ще снимам 🙂 .
    Само по политическите въпроси с тебе сме на различно мнение. Моралът, за който говорим се постига с контрол. Къде е контролът в България и кой да го осъществява? Прав си за гражданското общество – то се създава като всеки реши да си търси правата по законен ред! Така, както си постъпил ти в твоя случай с пералнята. Обаче българи, които постъпват като теб са все още критично малко.

    • Homoerect says:

      Светле, ласкаеш ли ме или само така ми се струва? 🙂 Направила си страхотни снимки със “Сони”-то! Само че – не видях ти къде си, защо си се скрила?

  10. Светла Павлова says:

    На едната от снимките трябва да виждаш една мацка по бански. Така изглеждах преди 30 години 🙂 🙂 . А как изглеждам сега? Оставям се на въображението ти 🙂 .

    • Homoerect says:

      Така си и помислих, Светле! Със сигурност си била в списъка на холивудските звезди!!! 🙂

Leave a Reply

