Ходене по мъките

Позволих си да отсъствам от медийното пространство за 24 часа и вече плъзнаха какви ли не слухове по мой адрес… Някои ще останат разочаровани от истината – такава каквато е, тъй като това, което са чули е леко преувеличено, а други, които по мои груби сметки са мнозинство, ще въздъхнат с облекчение. Надявам, се да бъда  достатъчно убедителен в следващите  мои редове.

По примера на един колега блогър с многохилядна аудитория, на свой ред ще ви занимая с някои битовизми. Преди всичко, искам да кажа, че неговият проблем е съвсем тривиален. Спирали му сутрин водата, точно когато си накисвал тялото във ваната и после излизал от там насапунисан. На всичко отгоре, плащал и за въздуха по тръбите, вместо  за течаща вода. Голяма работа! На негово място бих заменил кацата за зеле на балкона с един 200-литров варел, който да се огрява от слънцето и с една хидрофорна помпа ще си осигури пълен комфорт, както  за себе си, така и за своята съквартирантка в жилището. Това не е някаква моя измишльотина, а практически реализиран проект в една друга страна. Ако има нужда от помощ или съвети, знае къде може да ме намери.

Моят проблем е далеч по-сложен. Случвало ли ви се е да правите рекламация в гаранционен срок на  закупена от вас стока? Преди няколко дни се повреди закупеният от мен бензинов тример (сенокосачка) и вчера се наложи да го занеса обратно в „Практикер” с тайната надежда, че ще ми го  заменят с нов. Държа да отбележа, че не се касае за някаква елементарна повреда поради некадърност от моя страна, а за фабричен дефект, с който и други по-опитни от мен не можаха да се справят. Отивам на гишето и след като обясних на служителката че машинката отказва да запали, същата тутакси ме насочи към сервиза на ул. „Козлодуй” 113. Да, ама не знаеше с кого си има работа! Предварително бях прочел Закона за защита на потребителите, където ясно е казано какви са задълженията на продавача. В член 105, ал. 2 е записано, че продавачът е длъжен да отстрани дефекта! Не може да ви препраща към сервиза! След като й показах колко много съм чел, моментално омекна и извика на помощ своя колежка. Същата взе да ми цитира текста от гаранционната карта, където пише, че в рамките на 1 месец в  сервизната база или ще отстранят повредата или ще издадат протокол за бракуване на стоката, след което магазинът ще възстанови парите на клиента. Казах им, че това е пълен абсурд, защото след такъв продължителен период изобщо няма да имам нужда от косене. Поисках да говоря с управителя на магазина. Информираха ме, че щял да дойде след около 2 часа, но ако желая, може да разговарям с неговия заместник. Не се наложи да го чакам дълго. И на него обясних как стоят нещата, като наблегнах на обстоятелството, че понасям не само материални, но и морални щети. Човекът се оказа доста възпитан, изслуша ме внимателно и на няколко пъти изрази съжаление за малшанса ми. Преди да успее да си поеме дъх, казах му, че и ръководството за употреба на устройството е само на унгарски език, вместо и на български, което също е в противоречие  със съществуващите нормативи. Не ми повярва, та се наложи да му показвам диплянката. Щял да се коригира, но за съжаление точно от моя модел били продадени всички бройки и затова щял да я търси в другите магазини. Да видим… По мое настояване се свърза със сервизната база и поиска да направят технически преглед на тримера, който ще им изпрати по куриер още същия  ден. Обеща да ми даде отговор до идващия музикален петък. Благодарих за проявената съпричастност и без капчица свян пожелах ако всичко мине благополучно, ремонтираната машина да ми я изпратят по куриер у наше село. Нямало проблем – всичко щяло да бъде за тяхна сметка. Ще чакам, но не храня големи надежди…

Ще ви разкажа за още един проблем, пак свързан с техника. Касае се за един стар хладилник „Мраз-270″ който престана да замразява. Минах покрай един друг сервиз и след като им обясних симптомите, казаха ми да го донеса при тях, като  ме предупредиха, че по всяка вероятност ремонтът ще струва около 150 лв. Като прибавим и поне 50 лв. за транспорт и още толкова на връщане, този хладилник ще ми излезе златен. Не, мерси! Що го ползвам като шкаф за компотите и лютеницата на работната ми буля!

Ще завърша за сега с един трети случай от последния месец. Бях поискал от един местен строителен техник да ми даде оферта за надзиждане на дувар с два реда тухли и замяна на керемидите на покрива на гаража с плоскости „Ондулит”. Вярно, спази срока на обещанието си и понеже не е чувал  за имейл, устно ми предаде по телефона цените на материалите, които ще вложи и отделно възнаграждението за труд. Понеже имам чепат характер, както твърди един приятел, минах и покрай един склад за строителни материали. Никак не ме изненада фактът, че цените на същите материали в склада бяха два пъти по-ниски! Изглежда имам доста наивен вид и хората ме смятат за   баламурник…

Съжалявам за така получилото се просторно изложение, но дано да бъде от полза за някой от вас, в случай  че се сблъска с подобни проблеми.

Ще се опитам да поправя тягостното чувство, което предизвиках у вас след тази моя изповед, с една хубава песен:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Икономика, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

39 Responses to Ходене по мъките

  1. Juliapulia says:

    Абе много е важно човек да си знае правата, това отваря врати. И аз от опит го знам. Пък относно това как изглеждаш – проблемът не е в твоя телевизор. Те са длъжни да си пробват номера, пък ако мине.

    Иначе за хладилника, ремонта не звучи нереално скъп, просто не си струва.

  2. Homo faber says:

    Здрасте, майсторе тепавичарю I клас, Хомо Еректусе!
    Значи, това са били причините вчера да не се точи бозата и запича тюрлю гювечът в тепавицата, а не технически причини /прочутия ти двоен “Интернет”/!
    Та, значи нищо ново под слънцето, така си беше и преди революцията, що споходи нашата земя? Страдаше целокупний електорат и сега страда …. приказката е същата – пре….би другарчето си, създавай му проблеми… :)!
    Не знам, ама Европата и за тези битови работи требе май да ни надзирава и да размаха една голема дренова тояга!

    • Homoerect says:

      Нема страшно, Фабър! Вода за давене има за всички! 🙂

      • Homo faber says:

        Па, то си и взе и завале… Брей, вода гази /в тепавицата/ и на вода бае Хомо Еректус и познава… ;)!

  3. Homo faber says:

    П.П…… та вземай и ти гьостерицата срещу неправдата, не се ограждай. Така май, ще се решат проблемите ….:)

  4. Кисса says:

    Да се регистрирам и аз тук. Омбре, ти нали беше майстор по всичко? Запрятай ръкави и ремонтирай де що има за ремонт. Ами така де, на принципа направи си сам. И на мен преди години ми се случи да си купя ново авторадио с USB вход, за да не се занимавам с ди ви ди – та ами да си слушам музика от флашка (нали така му казват на външна flash memory в татковината?). Та прибирам се у дома и нали си имам електронен техник под ръка, го помолвам да го монтира. Да ама нещото не…такова да светне поне. Занасям го обратно в магазина, ония ми казват както на теб, към кой сервиз да се обърна. За разлика от теб, небидейки наясно с правата на местния потребител, си прибирам пакетчето и с подвита опашка се прибирам у дома. Радийцето беше местна куча марка – Маджестик, ефтинко, реших да си търся друго и да не се занимавам със сервизи. Да, ама електроника у дома го взе, че отвори, правил каквото правил и о чудеса – проработи. И до ден днешен си работи – вече седма година изкара. Помогни си сам, та да ти помогне и господ. Естествено, сенокосачка и радийце за кола са несравними обекти, ама сеното не чака.
    П.П. А кого или какво ще храниш с това сено?
    П.П.П. Проблема на приятеля ти блогър не е никак тривиален, комплексен е, по скоро. Или направо комплексиран. Много ще трябва да си комплексиран, за да натъртваш всеки божи ден на читателите си, че се къпеш ежедневно, при това във вана. Ухае на аристократизъм. И понеже знаем какво яде, пие, как се къпе, какво чете, очакваме в най скоро време подробности около метаболизма и сексуалния му живот. Да е жив и здрав и да се товари по малко с проблемите на другите, му желая от сърце.

    • Homoerect says:

      Кисса, колкото и да разбира човек от много неща, не може да бъде специалист по всичко! Освен това, не пипам техника, която е в гаранционен срок. Обикновено го правя след като си я получа от сервиза (поставяне на липсващи винтове, уплътнения, юстиране и пр.)
      П.П. Сеното го подарявам на селския пръч Доган и овена Болен… Разчиствам терена за да може да си играе внучката. По-лани открих в двора една змия, но не успях да я попитам каква порода е.
      П.П.П. Всеки си има някаква мания. Преди години и аз бях купил една вана от фибростъкло, но я изхвърлих, тъй като е много неудобна и крие рискове от счупване на някой прешлен или ребро. 🙂

      • Кисса says:

        Ваната си е добро нещо…за калпазани. Аз съм една от тях. Тук е лесно, топла вода до безкрай – метана я загрява, разходомера се върти, плащаш си сметката, ама полупразна не остава… Ама аджеба, питам се като как се пълни една вана с топла вода ако разполагаш с електрически бойлер, пък и бил той 120 литров. Този въпрос ми зададе един съсед/приятел/бивша изгора, като му показах завършения си апартамент във Варна, с вана в банята и биде в тоалетната.
        За сеното ме успокои. Щото се притеснявах да не го приготвяш за горкия Фабер.

        • Homoerect says:

          С цел икономии на вода, може да се прилага японския почин – всички се къпят в една вода, като първи се потапя главата на семейството. Не страдам от клаустрофобия, но не понасям да се къпя и в кабинка! Предпочитам да има простор около мен и песента ми да се чува надалеко…
          П.П. Фабер едва ли ще ти остане длъжен за подмятането… 🙂

        • Homo faber says:

          Сеното е за кравата която електронният техник /майстор на флашки/ италианец некой си… 🙂 ще върже в подножието на вулкана Етна, щото кравата му осира пейзажа!
          Да си живее там, па каквото стане и сено има, па и лава може да потече….

  5. Светла Павлова says:

    Здравей, Омбре,
    Мислех си, че в България отдавна е отпаднал поне този проблем, но явно съм грешала. Аз се научих да питам дали има превод на български, когато сме купували техника, защото веднъж, преди години, ни се наложи да връщаме някакъв уред. Не че нямаше да се справим с английския, но в края на краищата в България не сме длъжни да сме полиглоти – принципът е важен. Градинска техника във Варна купуваме само от един магазин – намира се до техническия университет /това за варненци, които имат ливади за косене 🙂 /. Никога не сме били разочаровани. Става дума за “Коледжиков”. Ако не е приемливо да се съобщава името на фирмата, махни го. Аз го казах заради тебе. Видях, че имат магазини в София.

    • Homoerect says:

      Светле, преди да направя тази покупка, без да го питам, обслужващият щанда ми каза, че ръководството е и на български! Да беше на всякакъв друг език, ама не и на унгарски! Освен това, намерих ръководство на подобна машина в нета и като прибавиш и общата ми култура, работата заспа.
      По-важното в случая е извода, който си направих – избягвай да купуваш китайска техника!
      Не разбирам защо трябва да трия името на фирмата. Хубавото трябва да се популяризира!

    • Светла, ако ще обясняваш за варненци къде е въпросния магазин би трябвало да кажеш срещу баничарницата под МЕИ-то. 🙂 🙂

  6. Светла Павлова says:

    А, че в България има ли техника произведена в друга държава, освен Китай?

    • Homoerect says:

      Имаше, Светле, имаше… Made in Bulgaria! Прочети още веднъж внимателно линка, който си посочила в блога на Генек…

  7. Светла Павлова says:

    Хм, чакай да видя какво съм посочила, че днес се ошашавих – тая “Повратна точка” трети път ходя да я чета.
    Ааааа, линкът с др. Т.Ж. ли имаш предвид? Че той сам казва, че социализмът е едно недоносче. Коя съм аз да почна сега да го оборвам 🙂 ? Той там и едни други неща казва, ама драгият български електорат много избирателно чете и слуша.
    А за китайската техника имах предвид периода след 1989 г. Ама не се отчайвай, де, то и в Хамерика има бая китайска стока.
    А пък за Made In Bulgaria я по-добре да не отваряме дума, че още помня като бях в пети клас как с майка ми и баща ми ходихме да чакаме като паяци в Каспичан да купим някакви плочки за банята. И да речеш, че бяха нещо ехеее, пък то – най-долни прости бели квадратни плочки. Голема работа бе’ме.

    • Homoerect says:

      Светле, имах предвид в статията кой е създал СДС и кой приватизира българските предприятия. Единствено Жан Виденов се е противопоставил на плана РанЪт!
      И като ми даде пример с каспичанските пльочки, смяташ ли, че е достатъчен аргумент за качеството на българското производство? Царица си на демагогията! 🙂 🙂 🙂
      П.П. Да не вземеш да ми се разсърдиш?! 🙂

  8. Светла Павлова says:

    Да, за Жан Виденов мога да се съглася. В онези мръснишки времена той май се оказа по-мъж от много други. А пък такива хора нямат много политически приятели.
    Каква демагогия бе, човек, нали и аз живях в онези времена. Нито качество имаше в тези велики каспичански плочки, нито социалистически чар. Знаеш ли колко брак изхвърки майка ми след обзавеждането на банята! Не стига, че боклук, ами чакахме за него още от предния ден. Имаше и други, де, не бяхме само ние.
    Пък ако питаш Павлов как си е правил дипломната работа в михайловградския техникум по електротехника, нямаш представа колко аргументи ще получиш за българското качество.

    • Homoerect says:

      Скъпа приятелко,
      Страхувам се, че не си обективна или кръгозорът ти по онова време е бил твърде стеснен… През недалечната 1976 г. в Атина, в двореца “Запион”, където присъствах и аз, др. Т.Ж. откри българска национална изложба. Нямаш си на представа какви отзиви и похвали имаше от страна на гърците в книгата за впечатления! Цъкаха с език като малки деца и не можеха да повярват, че изложените експонати са родно производство. По същото време, гръцката икономика беше “гола вода”, нищо че не са минали през етапа на социализЪма…Нека бъдем справедливи при оценката на историята!
      Що се касае до качеството на всички стоки, нека не забравяме, че производството беше ориентирано към блага за широко потребление, а не на луксозни стоки. Не бива въобще да се сравняваме със западноевропейските страни и САЩ, които са кръвопийци на народите!!!
      Докато продължаваме да се самооплюваме, никой няма да ни уважава!

  9. Светла Павлова says:

    А да не си признаваме грешките и кривиците много ли е конструктивно? Може износът за Гърция да е бил с друго качество, та затова гърците са цъкали възхитени 🙂 . Ама аз си спомням, че като ученичка в гимназията с връзки си купих костюм от черно кадифе от тогавашния завод “Дружба” във Варна, защото в магазините не можеше да се намери такова нещо. И изобщо не става дума за луксозни стоки. Този завод работеше основно за износ. Българите от онова време не заслужаваха ли да могат да си купят от същото, което се изнасяше навън? Пък като се сетя как купихме първото си семейно возило…
    Ммммм, а как я обичам темата за кръвопийците… Като са кръвопийци кой ни набута в ЕС, бе, приятелю? При кръвопийците ли ни е мястото? Демагогия ли?!

    • Homoerect says:

      Светле, би ли ми казала къде си се научила на тези манипулативни похвати?
      Съгласен съм, че грешките и кривиците не трябва да ги прикриваме, даже нещо повече – подлежат на санкция! Но да го правим умно и дискретно вътре в нашето си семейство, а не да си показваме кирливите ризи по света!
      Хайде сега – заради едни парцалки не бива да слагаме клеймо на всичко онова, което е било едно време… То като днес има изобилие от стоки в т.ч. “Пиер Карден”, “Картие”, “Ив Сен Лоран”, “Нина Ричи”, произведени в Китай, колко българи могат да си го позволят?
      Не знам кой ни набута в ЕС и НАТО… Очаквам ти да ми кажеш! Аз винаги съм бил за една суверенна и неутрална България, като Швейцария!

  10. Светла Павлова says:

    Ти си ми обещал разговор на четири очи! Не се прави на разсеян 😛 !

  11. Светла Павлова says:

    Ти ли не знаеш 🙂 ! Кой си шушука с членове на Политбюро ;)? Аз каквото приказвам е на база преживяно и сравнителен анализ, доколкото мога да се ориентирам из мрежата. По-важно е какво и как говорят хора като теб. Кой е Петьо Блъсков?
    Имай предвид, искам си разговора очи в очи! Ясно е, че знаеш много неща, искам и аз да ги науча 😉 !

    • Homoerect says:

      Петьо не ми е роднина! Не е важно who is who, а какво казва! За разлика от теб, не вадя умозаключения от отделни факти или от подборка само на такива, които на мен се харесват. Стремя се да бъда обективен, доколкото мога… Прочети още веднъж интервюто на Петьо!
      Ще се видим, разбира се! Но както знаеш, всяко удоволствие се заплаща! 🙂

  12. Светла Павлова says:

    П.П. А за Генек да не говорим – ще точи баници той, та и хоро ще играе 🙂 , само да си дойда… ама няма да е скоро.

  13. Светла Павлова says:

    Днес цял ден само за “Типинг пойнт” чета. Питам аз, като се е знаело кой се крие зад това название, като се е знаело, че те са финансовите подпори на ГЕРБ, защо чак сега се казва това, бе, джанъм? Защо на този нещастен народ не му се разкрие един път завинаги цялата мръсна политическа помия, в която е набутан, ами го използват като панаирджийска маймуна по площадите, че и го делят на групи и го хокат, че не знаел за какво протестира? Аз ли демагогствам?

  14. Homo faber says:

    ГОРКАТА КРАВА, НЯМА ДА МОЖЕ ДА БЛЕЕ ПРОСТОТИИ И НЯМА КОЙ ДА ГИ ЧУЕ!!!!!!

    • Homo faber says:

      Ще има ли коригиране Еректусе, или няма да коригираш?

      • Homoerect says:

        Фабер, не издребнявай и не се впрягай толкова! Гледай от високо на живота! 🙂

        • Homo faber says:

          Еректусе, нали си по правилата и аз съм, затова моля, направи по правилата,нека по правилата…:)

  15. Homo faber says:

    Кажи Еректусе ще го направиш ли по ПРАВИЛАТА, или не, както днес си написал с главни букви?

Leave a Reply

