Направи си сам

Някои хора вече отдавна ваканцуват (нов депутатски израз) – кой на нашето Черно море, кой в Кушадъсъ, кой лови мрена край барата до Бяла Слатина, кой в Майамито на лов за акули на яхтата… А някои, без да конкретизирам кои, продължават да се трудят неуморно и с пот на челото. Не съм обещавал нищо на един мой колега, който вече цяла седмица е в отпуск, но ми е съвестно точно и аз в този момент да пусна кепенците. Иначе, от къде ще научавате последните новини, такива каквито са без фалшификации и опит за манипулация. Просто, защото никой не ми плаща и нямам интерес да ви заблуждавам. Но мога и  да се замисля, ако хонорарът си заслужава…

Съвсем накратко, през изминалата седмица, с помощта на двама или трима баш майстори успях да се сдобия с чисто нова мини китайска стена! Горе-долу се получи нещо близо до БДС, но не съвсем. Поради простата причина, че работят с примитивни уреди за нивелация, а основното им оръдие на труда е теслата. Качеството няма нищо общо с английския или германския стандарт. Но за нашите условия бива. И така, за надзиждане на един дувар, дълъг 15 метра, с два реда тухли, бетонен пояс отгоре и покриване с керемиди, заплатих 500 (петстотин) лева за труд. Едва ли се събират и 2 пълни работни дни за двама работника. Което прави около 125 лв. на човек.

При тази надница се получава една кръгла сума около 3 750 лв, което е повече от една депутатска заплата. Не им завиждам и нямам нищо против да получават едно достойно възнаграждение за техния труд, който обаче трябва да бъде в корелация с доходите на останалата част от населението в т.ч. и на пенсионерите. Спомням си, че преди години някъде бях чел, че в някои от Скандинавските страни е въведена таблица за възнагражденията на различните видове труд, т.е. един специалист със средно образование, колкото и да е добър в професията си никога не би могъл да получи по-голямо възнаграждение от един професор. Това го казвам не случайно, тъй като в новините през последните няколко дни един от миньорите в мина “Ораново” заяви, че такива като него изкарват заплатите на депутатите. Моите уважения към всички, които изкарват прехраната си с физически труд, но това не означава ни най-малко, че без тях няма да се формира брутен вътрешен продукт. Все едно да сравняваме мравката, която повдига тежест 50 пъти по-голяма от нейното собствено тегло с производителността на един мотокултиватор.

Както вече казах не ми се свиди за дадените пари, а за несправедливото разпределение на парите от обществените фондове. За съжаление, с появата на мутрите, започнаха да строят палати, като наемаха работници, които щедро възнаграждаваха, стига работата да върви бързо и качествено. От тук се появи и голямото изкривяване в доходите на тази част от заетите в строителството и в другите сфери свързани с услугите. Ще ми кажете, ама тяхната работа е сезонна, ето защо те искат за 3-4 месеца да получат толкова, колкото останалите за цяла година. С тази разлика, че аз плащам за труд и нямам нищо общо с каквато и да е държавна или частна служба за социални осигуровки.

Колкото и да ми е тежко, предпочитам някои дейности сам да си извърша с единствената цел да не преставам да се себеуважавам, вместо да пръскам пари за елементарна по сложност работа. Да не говорим, че тази работа ми доставя и удоволствие и ако не се получи както трябва, няма кого да обвинявам освен себе си. Не бързам за никъде и докъдето стигна.

Това е, което исках да ви кажа и ако имате някои забележки и предложения готов съм да ви изслушам и да ви отговоря. В момента се занимавам с разчистване на гаража, откъдето, ако отида на битака или в склад на вторични суровини мога да изкарам най-малко 300 лв. Тази работа ще ми отнеме поне една седмица, но така или иначе не съм чул да има фирма, която да се занимава с подобен род дейност, а и да има, после ще се чудя кой инструмент къде са го подредили.

И един последен призив от  мен – НАПРАВИ си сам, за да ти е чиста работата!

За търпението, с което изчетохте невчесаните ми мисли до последния ред ви поздравявам с една ваканционна песен:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Направи си сам, Политика и социология, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

31 Responses to Направи си сам

  1. Homo faber says:

    А, здрасте, майсторе по всичкология… :)!
    Огън, още малко и морето и дайкирито ни зоват да ги… прегърнем… ;)!
    А, ученото си е учено, търговията му е като кръвна група… 😉 А що се отнася до “Направи си сам”, не е лош призивът ти, дори понякога полезен, особено финансово, но понякога в повечето случаи, човек трябва да си знае възможностите, щото му се плаче после за направените разходите по възстановяването на направените “шедьоври”…
    Айде остани си със здраве!

    • Homoerect says:

      Фабер, в дълбока заблуда си! Обикновено аз съм този, който оправя след това халтурите на майсторите. 🙂

      • Juliapulia says:

        Това значи, че не си си подбрал правилно майсторите 🙂

        • Homoerect says:

          Юлке, с колко мастори си се сблъсквала през живота си? Имаш ли поне един познат, който да не е псувал след “услугата”, която са му направили? И да подбираш, и да не подбираш, все на калпав майстор ще попаднеш…

          • Juliapulia says:

            Мосю Хомо, при цялото ми уважение ще те изненадам от упор, но съм се сблъсквала с толкова много майстори, колкото хората в живота си не виждали. Не за друго – работила съм в строителна фирма :)))

            Шегата на страна. Чичото на майка ми е над 70-годишен, но до ден днешен го търсят като майстор. Не взима много, работи бавно, но чисто и най-вече качествено. Едни плочки в нашия коридор не са мръднали от памтивека, когато бях дете, отделно преди две години ни прави кухнята и няма за какво да се хванеш. А аз, повярвай ми, имам такава професионална деформация, че една вълничка на тавана да има, виждам я.
            Отделно познавам майстори, които са толкова добри в работата си, освен това и честни, а на всичкото отгоре и работливи. Това го казвам съвсем и напълно сериозно.

          • Homoerect says:

            Къде ги тия майстори бе, Юлке? Я има, я няма един на хиляда…
            Може да ти се струва, че качествено са си свършили работата, но ако мине технически контрол, бая дефекти ще открие.

          • Juliapulia says:

            🙂 абе има

            Но извън строителната тематика, аз цял ден страдам от “Направи си сам”. Нали знаеш, че кой каквото сам си направи, друг не може да му го направи … е на гърча се тука в мускулна треска, чак се радвам ако успея да стана рязко 🙂

            Затова и с Направи си сам трябва да се внимава

          • Homoerect says:

            Трай бабо за хубост! На третия опит ще успееш да го направиш ком ил фо! 🙂

  2. Juliapulia says:

    Всичко е въпрос на пазар и договаряне. Отделно те не взимат всеки ден тия пари, дето ги цитираш, така че не приравнявай надницата със заплата, доста е различно. Пък и всъщност аз мисля, че ако един майстор е добър и хората са доволни от работата му, и го търсят, и предлага качество, не виждам защо да не се пазари за труда си и да взима добри пари. Образованието и моженето са две различни неща, особено в нашата мила родина, където може да си можещ човек, но да нямаш възможност да си повишаваш квалификацията. Това последното го казвам от горчив личен опит.

    • Homoerect says:

      “Всичко е въпрос на пазар и договаряне.” А аз защо не мога да договарям заплатата си като държавен служител в миналото и като пенсионер понастоящем??? Това, че не всички майстори изкарват надница по над 100 лева не означава, че аз трябва да бъда благотворително дружество. Добрите майстори обикновено работят синхронно на няколко обекта и имат 30-дневна заетост. Тези, които ми дойдоха “на гости”, работят и на още две места по други специалности. Освен това, случвало ми се е в чужбина да ползвам услугите на някои майстори. Дори едно кафе отказват да ги почерпиш.

      • Juliapulia says:

        Не си прав, ти като държавен служител си договорил заплащането си с държавата, когато си подписвал трудовия си договор. Доброволно си се съгласил с определени условия.

        Отделно – могат майсторите, взимат ти тия пари 🙂 Пазар. Малко си се пазарил с тях … или са монополисти 🙂 Ама ако са монополисти, там вече трудовите право- и взаимоотношения, както знаем, се променят :)))

        • Homoerect says:

          Това “договорил” е много относително! И освен това, веднъж като съм се договорил, некой отчитал ли е инфлацията и имам ли право на предодговаряне на заплатата ми? Отговорът е “нанай”!

          • Juliapulia says:

            Съгласна съм с теб. В такива моменти човек почва да се оглежда какво се предлага на свободния пазар … което не означава, че няма да се нахендри от трън, та на глог 🙂

          • Homoerect says:

            Не само ще се съгласиш, а и хоро ще играеш… 🙂 🙂 🙂

  3. Homo faber says:

    Еректусе, досещам се… като даваш нареждане до Женевската си банка, немедлено да ти пратят евра за оправянето на халтурите…..

  4. Светла Павлова says:

    Мили Омбре, ако разказът ти за лова на акули в акваторията на Атлантическия океан се отнася за мен, искам да ти кажа, че не си познал. Аз и г-н Павлов ловуваме на местната рибна борса. Досега не е имало случай да пропуснем да хванем някоя по-голяма риба.
    Що се касае до активната ни почивка на морето, можеш да бъдеш напълно сигурен, че оползотворяваме всеки почивен Божи ден.

    • Homoerect says:

      Скъпа Светле, точно теб визирах в разказа си, но не съм предполагал, че толкова те е страх от акули! Има един изпитан метод за преодоляване на тази твоя фобия – идете с гусина на лов за крокодили!
      П.П. Внимавай какво ще ми отговориш. Нека си остане една малка тайна между нас… 🙂

      • Светла Павлова says:

        Хайде от мен да мине този път – ще си замълча, нооооо….за следващия път не обещавам 😉 . За акулите наистина не позна – няма нужда да излизаме в открито море да ги ловим, те сами идват в заливчето пред блока. Ще ти пратя една снимка на уловена от Павлов акула. Дрането на акули в домашни условия, обаче, се оказа не много приятна работа и повече не сме се пробвали 🙂 . А и Павлов в момента е на друга вълна – акулите могат да са спокойни 😀 .

        • Homoerect says:

          Светле, знаех си, че мога да разчитам на теб! Когато ти дойда на гости, искам и аз да се включа в лова и дрането на акули. 🙂

        • Homoerect says:

          Благодаря, Светле! Без твое разрешение, публикувам една от снимките:

          • Светла Павлова says:

            Омбре, днес си доста активен! Отминават ли болките?
            А пък за строителните работи си много взискателен. Все пак човешка ръка пипа, не машина, не може всичко да е идеално гладко и право. Ако знаеш какви са таваните на нашата къща… Като сложиш мастара, кутрето ми се провира в аралъка. И на всичкото отгоре изправяха с гипс! Целият таван е напукан. Строихме през 2000-та година, а от 2007 е вече за ремонт. В началото се тюхках и се тръшках, вече не се ядосвам за нищо. Твърде е кратък животът, за да го похабявам с ядове, от които няма полза. Надигай по-често арманяка, радвай се на внучката и не се ядосвай.

          • Homoerect says:

            Права си, Светле! Не може всичко да бъде идеално, още повече когато липсва мерак и съвест и майсторът гледа само как да претупа работата и да вземе парите. Ако не стоя край работниците постоянно и не им правя забележки, хептен ще се изложат.
            Напълно споделям и философията ти, че не бива да се ядосваме за дреболии. Но какво да правя като съм естет и не всичко ми изглежда дреболия.
            Благодаря за проявената загриженост – болката отшумява. Очаквам отново да се спъна някъде… 🙂
            Това за арманяка е приумица на Фабер. Пия само уиски с лед и без лед. 🙂

  5. Homo faber says:

    Еректусе, разбирам те…сметки много, пари малко…:)!
    Така сме тука електората в повечко по нашите земи..
    А сега сериозно, дружето аман бе нали е правист?
    Чрез тебе, може ли да ми пратиш неговия адрес, на моята поща, имам един въпрос относно данъците, естествено ако желаеш!

Leave a Reply

