Принципът на реципрочността

Напоследък все един мрачни мисли се въртят в главата ми, които се опитвам да туширам с „Бялото конче”, Шагающий Ваня” или „Стоте гайди”, поради липса на арманяк… Тая моя внучка – да вземе да ми сложи в чашата 3 зърна чер пипер и аз се чудя защо питието ми има странен вкус! Утре ще сложа в нейната чаша с млякото сода бикарбонат. Да видим кой е по-голям шегобиец…

За какво става въпрос? Ще дам няколко твърде нагледни примера от българското и световно народно творчество:

  •      Заем брашно тъпкано се връща
  •      Погледни ме с едното око, за да те погледна и с двете
  •      Ако хвърляш зад себе си, ще намериш пред себе си
  •      Направи добро и то ще ти се върне
  •      Направи добро и… изяж л@йно (може и по този начин да се тълкува)
  •      Който дава, не трябва никога да си спомня за това, а онзи, който получава,                  никога да не го забравя (еврейска поговорка)
  •     Делата на Бога остават невъзнаградени (китайска поговорка)

Ако все още не сте схванали тънкия ми намек, ще ви го кажа по друг начин. Някои хора живеят с мисълта, че светът е длъжен да им прави добро и дори не считат за необходимо да отвърнат с едно благодарско… И даже са готови да ти се разсърдят, в случай че откажеш да им направиш услуга. В обратния случай, когато те са реципиенти на услуга, не става въпрос само за такава от материален характер, а за нещо съвсем дребно, като един жест на внимание, тогава пропускат да засвидетелстват своята благодарност с реципрочно действие. Според тях това е маловажно и никой не обръща внимание на такива „дреболии”. Даже и да са искали да го направят, ще се оправдаят с прекалена  заетост, липса на време, разсеяност, болести и куп други измислени причини.

В тая моя  поредна проповед не визирам никого конкретно, а обобщавам това, на което сме свидетели особено през четвъртвековното тържествуване на демокрацията в нашата страна. Абе, сине майчин, не са ли те учили в семейството или в училище на някоя от цитираните по-горе народни поговорки? Свили сме се в черупката си и не поглеждаме встрани, защото ни се струва, че на никого не прави впечатление нашата неблагодарност. Едно време, аристократите са си разменяли писма, за да засвидетелстват своето уважение, ръководейки се от принципа „Noblesse oblige – Благородството  задължава”. Което се спазва и до днес в по-изисканите  общества. На всяка покана за прием, обяд, вечеря, матине и пр. дори да не пише в долния десен ъгъл на картичката R.S.V.P. (Répondez s’il vous plaît – Отговорете, ако обичате), вие сте длъжни да отговорите, защото следващият път просто ще ви зачеркнат от списъка на желаните гости. На някого  може да му се струват отживелица тези обичаи, но на всеки му става приятно, когато получи поздравителна картичка по случай Нова година, рожден ден и т.н.

До такава степен сме обръгнали, че не мислим за нищо друго освен за пари, пари… и пак пари. Или само за насъщния. Да си припомним една от най-честите молитви, които отправяме към Бога:

Отче наш, Който Си на небесата! Да се свети Твоето име! Да дойде Твоето царство! Да бъде Твоятаволя - както на небето, така и на земята! Насъщния ни хляб дай ни днес! И прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на нашите длъжници! И не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия! Амин.”

Моля за извинение, ако отново съм прекалил с морализаторския  тон. Бъдете живи и здрави и не забравяйте, че Страшният съд наближава… 🙂

За вашето добро настроение е следващата песен:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

28 Responses to Принципът на реципрочността

  1. Juliapulia says:

    Ааааа, не така … някои планираме да ти направим добро под формата на питка … и нея да изядем 😛 Давам ти RSVP на една стара покана (не, че и преди не съм отговаряла де хихи)

    Малко бях заета с работосменяне, ама ей мЪ на, додах си 🙂

    И сипи на детето сол, по-гадно е; въпреки че млякото ако е прясно си е гадно по принцип. Пък и детето явно иска в тези мразовити дни да те лекува от настинка. Ти нали си чувал за греяно вино с черен пипер против сополи и кашлюци? Ми то детето явно експериментира и с други алкохоли. Ей на, пак за твоето добро мисли, за здраве!

  2. Homoerect says:

    Юлке, що решила си с тая питка от зори? Път ще ти прокарам (трилентов), ти само ми доди… Лошото е, че ще зазимявам къщурката и няма да има нито топла, нито студена вода. С голяма изненада констатирам, че и в Люлинград са спрели топлата вода без предупреждение, та още ми тракат зъбите…
    Предлагам ти да ми гостуваш напролет, за да се подготвя подобаващо за посрещането ти. Ще очаквам с нетърпение да ми споделиш твоя богат педагогически опит.

  3. Homo faber says:

    Мдааа, може и друго добро да се направи – акционерите да открият подписка за събиране на пари за закупуване на една малка яхта, та белким чорбаджията на тепавицата се отправи през океана най-после на бленуваното от него място… 😉 Както се казва да смени климата, обстановката, пък и защо не и ж***** ;)!!!

    • Homo faber says:

      И за добро настроение, тоже една песен:

    • Homoerect says:

      Фибер, идеята ти е прекрасна! Одма те назначавам за гладен касиер на АД! Белким остане нещичко и за околосветското плаване… Само ще те замоля да не създаваш интриги, намесвайки името на кака ти Хомовица. Не я заменям за други жени, освен ако не си плащат за компанията ми… 🙂

      • Homo faber says:

        Е, какво се говори изначало, Еректусе… “не става въпрос само за такава от материален характер, а за нещо съвсем дребно, като един жест на внимание”… и после “освен ако не си плащат за компанията ми”…
        И главен касиер искаш…..благодаря….;)
        П.П. На мене си мога да се назнача Главен касиер…

        • Homo faber says:

          Та добре си запомнил, Еректусе приказката “Парица е царица” и в живота ще я внедряваш с пълна сила, май… 😉
          А, що се отнася до подаръците, вярно е човек може да не е винаги доволен от подареното, но защо да не се зарадва и на нещо дребно подарено му, дето се казва важно е вниманието и че с най-добро чувство го е подарил другият човек…
          Но различни хора сме, не сме еднакви, някои мразят подаръци и черпене и се чувстват неловко…, макар че може да е дребно и по хубав повод…

        • Homoerect says:

          Фабер, радвам се, че ме четеш внимателно и долавяш всяко противоречие в моите мисли. Така трябва да се четат класиците – с лист и молив в ръка. 🙂 Само че – това “противоречие”, което ти си забелязал не е никакво противоречие. Просто се опитвам да попаря ищаха на всяка жена, която иска да прави любов с мен, защото тарифата ми е твърде висока… 🙂

          • Homo faber says:

            Да, тарифата сигурно е висока, Еректусе… за високите океански вълни си требе висока, голяма яхта… ;)!
            Но и какво се вижда… една болест, май те е прихванала и се проявява “et magnitudinis inferebant” (мания за величие), нещо нехарактерно за писаното и споделено от тебе…;)!

          • Homoerect says:

            Фабер, много ти се щенка да имаш дружка, с която да се разхождаш по алеите на IV-ти километър или в Карлуково, ама не става… намери си някой с твойта диагноза. Моето се нарича самоирония, на психически здрав човек, а за тебе не съм много сигурен… 🙂

  4. генек says:

    Ами като има хора, които приемат всичко като нормално? Не чакат благодарности, не раздават благодарности…
    Аз, например, мразя подаръци и черпене. Чувствам се неловко. И ги избягвам. Какво искам за подарък – сам знам. И си го подарявам. Не обичам подаръци чорапи, гащи, някакви книги, които някому се сторили интересни.
    И я карам малко сурово, като романтичен герой, който прави каквото счита за нужно, пък да става каквото ще…/Туй звучи банално!/
    А към жените трябва човек да е толерантен. Не бива да говори за заплащане. Както казал бай Ганьо на заранта, когато проститутката запитала: “А пари?” – “Българинът за това пари не взема, мадам!”…

    • Homoerect says:

      Генек, твърде философски ми звучи твоето верую. Наложи се да го прочета втори път за да вникна в дълбочина на твоето прозрение… И аз не обичам да ми правят материални подаръци, дори и най-близките ми хора, защото или няма да ми уцелят номера, или десена, или двете заедно. Но нямам нищо против едно плоско шише увито в целофанче… 🙂 Що се касае до заплащането на специфичния женски труд, ако има нещо, на което съм останал верен през дългите години на съвместен брачен живот, това е да не си купувам любов. Разбирай го в този смисъл, а не по бай Ганьовски.

  5. Homo faber says:

    Еректусе, твоето поведение е мания за величие, от гръцки μεγαλο — много голям или преувеличен и μανία — душевно разстройствои и е патологично състояние, тип самосъзнание и поведение на личността, изразяващо се в крайна степен на преоценка на своята важност, известност, популярност, богатство, власт, гениалност и политическо влияние, водещо до всемогъщество…..и т.н…..:)!!!
    Примерите са всеизвестни…само някои: писател бил, на който баба Ирини/Мира щяла да издава съчинения, едно болтче завъртял на ученическо бюро и големия майстор….;)и най новия че бил класик, който с лист и молив се чете…..ха ха ха ааааааааа!!!
    Твоето е мания за величие (класическият случай с човек, мислещ се за Наполеон ), халюцинира, радикално променя навиците си и се изолира от околния свят.
    Познавам, проф. д-р Иван Господинов Миланов д.м.н., управител на заведението на 4-ти километър, ти казваш че взимаш по високата тарифа, обаче като наш човек ще те уредим по много ниска тарифа, друже….:)!!!

    • Homoerect says:

      Фабере, пак взе да ме четеш отгоре-отгоре. Написах черно на бяло, че се самоиронизирам, като всеки психически здрав человек. Твоето ми прилича повече на мания за изключителност, дето раздава оценки и акъл на другите, без дори да ги познава по физиономия. Всеизвестен факт е, че всеки луд смята тези, които не носят ризи с дълги ръкави, завързани отзад – за ненормални.
      Не ти се сърдя. Ако ти успееш да ми представиш диплома, поне за бакалавър по психиатрия, сериозно ще се замисля дали не са настъпили у мен някакви психически отклонения.
      Играта взе много да загрубява, а ужким си правехме ташки… 🙂

      • Homo faber says:

        Еректусе и преди и сега, съм ти отговорил, че човек не трябва да се приема на сериозно..= в това число и аз правя така. Макар, че си, както казваш с голям опит в работата ти с хора и преценяваш реално, нещата. Този път, а и в други съм забелязал да бъркаш.
        Не знам на какво се дължи но си личи промяна от време на време в емоционалното ти състояние, така че ако и ти успееш да ми представиш диплома, поне за бакалавър по психиатрия, сериозно и аз ще се замисля дали не са настъпили у мен някакви психически отклонения.
        И аз не ти се сърдя…, а за играта, за да не загрубява, трябва да се играе по правилата, другото е анархия, нали..:)!!!

        • Homoerect says:

          Фабер, и друг път съм ти казвал, че обичам да се вземам насериозно.
          За другото – има ли смисъл да ти отговарям?

        • Homo faber says:

          Нека да властва принципът на добротата и лапата дай…:)

          • Homoerect says:

            Винаги съм го спазвал този принцип! Ако съм си позволявал с теб някои волности, то е единствено защото си ми симпатичен… 🙂

  6. Homo faber says:

    Също и аз спазвам този принцип!!!
    Ако съм си и аз позволявал с теб някои волности, то е единствено защото си широко скроен човек и си ми също ми симпатичен…:)!!!

    • Homo faber says:

      Всичко е както го каза днеска на чист български език “реципрочно”:)

  7. Homo faber says:

    Като издател стопаник, помисли за една такава тема тука за разискване, за цената която се плаща от от въвеждането на либералния модел….!

  8. rusalka says:

    Господин Омбре, мога ли да разчитам и аз на една покана за новия сезон, когато ще се разчупва питката? И аз искам да получа една хапка 🙂

    • Homoerect says:

      Златоперке, ще се радвам да присъстваш на мероприятието. Да не забравиш само да отговориш на поканата, за да не те пропусна. 🙂

  9. Juliapulia says:

    Готов, имаме сделка 🙂

Leave a Reply

