Смешен плач

Преди няколко дни (3 или 4 – не си спомням точно) написах коментар под една статия За или Против промените в Закона за здравето, касаещи тютюнопушенето на закрито. Забравил съм както заглавието на статията, така и името на нейния автор. Не се смейте – като станете на моите годинки и вие ще разберете какво е това склероза и къде битува. Та, така – ще се опитам по памет да  възпроизведа този коментар, запазвайки неговия смисъл. Изходната позиция на моя трактат е следната:

Парламентарната тепавица за сетен път е решила да прелива от пусто в празно, ръководена от огромното си желание да се грижи непрекъснато и все повече за здравето на нашия народ. Никъде обаче не се споменава, че изпълняваме директивите на ЕС, които за други страни имат факултативен характер, но за нас са задължителни. Бил съм и в други страни и знам, че не навсякъде се спазва стриктно предупредителният знак на входа на заведението. Важно е да се отбележи също така кои са най-върлите противници на частичното премахване на  забраната в този закон недоносче. Вие ги знаете много добре, но за всеки случай и аз да го кажа – гейберите, под мъдрото ръководство на Вожда, по време на чието управление България не само цъфна, а и върза. Тук не мога да не се съглася с лидера на БСП, който казва, че ГЕРБ води политика „Колкото по-зле, толкова по-добре” (за тях – б.м.). Гаче сме си решили всички други проблеми, та остана неразрешен само този (всичко е Мара втасала). Не съм съгласен със задължителната мярка тотална забрана за тютюнопушене в заведенията за обществено хранене поради следните причини:

  1. Отнема ми се гражданското право на избор. Това при категоричното условие, че НИКОЙ от останалите клиенти (пушачи или непушачи няма нищо против тютюневия дим);
  2. С какво право всички непушачи ще претендират да окупират всички заведения в страната и специално в София, където наброяват няколко стотици? Сигурно всеки ден или през ден ще посещават всяко едно от тях… Едва ли ще са много, като имаме предвид доходите на по-голямата част от народа.
  3. Звучи ми твърде йезуитски дилемата здраве или бизнес. А не може ли едното да не е в конфликт с другото? За  мен и двете са важни!;
  4. Ако аз реша да откажа цигарите, ще го направя по собствена воля, без да ми казва държавата какво точно да направя. Всеизвестно е, че забраненият плод е най-сладък. Не обичам някой да ми диша във врата, та било то и от добри намерения;
  5. Нека приемем, че действително законотворците са сериозно загрижени за нашето здраве. Тогава, защо не гласуват закон за забрана продажбата на всякакви видове тютюневи изделия? Да, ама не им стиска. Да не говорим, че с техните действия или бездействия непрекъснато спомагат за изчезването ни като нация;
  6. Доколкото има някаква официална статистика за броя на пушачите след въвеждането на този закон, едва ли е намалял техният брой. Единственият резултат е все повече попържни по адрес на политиците;
  7. Каквито и рестрикции да се прилагат, какъвто и ще контрол да има, каквито и сурови санкции да налагат, никой няма да се откаже от тютюнопушенето, освен ако лекарите не му вдигнат жълт картон. Примерът със „сухия закон” в САЩ е достатъчно показателен. Печелят най-вече тези които се занимават с контрабанда и черноборсаджиите;
  8. Ако не беше избухнал скандалът с оная „майка”, която захранваше детето си с никотин, щеше и досега да го прави, но поради глупост, решила да публикува заснетия от нея клип в Мрежата;
  9. И като прибавим вече открито заявеното намерение на президента Р. Плевнелиев – да наложи вето върху  законопроекта за тютюнопушенето, възелът все повече се затяга… Именно затова е любим не само на българския народ, а и на народите от съседните нам държави.

В заключение, ще ми се да предложа моята визия 🙂 за решаването на проблема. Просто е като фасул. Както има сауни само за мъже, така има само за жени, а има и смесени. Всеки има правото да избере къде да отиде. Кеф му да замезва, кеф му да вечеря… 😛 С други думи казано, да се обособят заведения САМО за пушачи и непушачи, които нямат нищо против цигарения дим. За да няма спекулации, че вентилацията не функционира добре, че помещенията ги дели само една каубойска врата и други дивотии. Кому ще пречат тогава тия дето пият тутун? И вълкът сит, и агнето цяло!

Спомням си, че преди много години, един приятел ме заведе в едно заведение в Пирея, на което нямаше обозначен никакъв знак. Звъниш на портата, отвътре поглеждат през шпионката и ако те познават, влизаш. Заведението се държи от собственика и съпругата му и трима души помощен персонал. Обстановката вътре беше супер. Стопанинът шеташе от маса на маса (не повече от 5-6) и разговаряше с клиентите като със стари приятели. Имаше и една цигуларка с дръпнати очи, която също допринасяше за приятната обстановка. Вероятно и у нас в скоро време ще се появят подобни кръчми, ако не облекчат режима.

Съзнавам много добре, че с всичко написано дотук ще предизвикам буря на възмущение, но за разлика от някои други, не искам да попадна в графата на тези, които ми се правят на по-набожни от папата.

КАК ДА ОТКАЖЕМ ЦИГАРИТЕ – Представете си, че с всяка закупена кутия цигари слагате в джоба на любимите ви парламентаристи или т.н. олигарси  половината от стойността на закупената от вас кутия и това го правите ден след ден. Вашият бюджет изтънява, но техните бузки все повече надебеляват и зарозовяват. Е, продължавайте да си купувате цигари…. Аз вече съм на път – аха да ги откажа… 🙂

Следва едно стихотворение от поета Дамян Дамянов, в подкрепа на каузата на пушачите:

Цигарен дим

Пушач съм аз. Непоправим.
И мойта стаена черупка
пропита цяла с тежък дим,
прилича на лисича дупка.
Не се живее в нея, не!
И мама с астмата си стара,
щом влезе, почва да кълне
и мен, и моите цигари.
Жена ми и децата с бяс
ругаят моят дим до бога.
Затуй сам си живея аз
в опушената си бърлога.
Какво да правя? Страст, порок,
за който всички ми се карат.
Все някой ден (о, ден жесток!)
ще спре и моята цигара.
Едва запалена, сама
тя в пепелника ще угасне.
Ще стане чисто у дома
и проветрено, и… ужасно.
Пердета, книги и килим
внезапно ще се измиришат.
Ала дали без моя дим
у нас по-леко ще се диша?
Дали в случайния пушач
пак няма да се мерна мигом –
една светулчица по здрач,
която в мрачината мига?
1979 г.

Предлагам ви и една гръцка песен като реклама на “Папастратос”:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Здраве, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

49 Responses to Смешен плач

  1. Homoerect says:

    П.П. По време на един банкет, в тесен колегиален кръг, по случайност бях седнал до моя началник. Държейки цигара в ръка, обявих на всеослушание резултатите от едно американско социологическо проучване, според което пушат предимно ниско интелигентните и простаците. Същият го прие като лична обида и от този ден нататък отношенията ни коренно се промениха. Една наша „другарка” в един популярен сайт цитира подобно проучване, според което преобладаващ дял от пушачите се падал на циганите. По всичко личи, че и аз спадам към някоя от тези категории… 😛

  2. Тракиец says:

    Омбре, за съжаление не мога да те подкрепя. Няма по-егоистично племе от пушачите. Вие сте навсякъде и за съжаление изборът не е само ваш. Процентът на заболелите при пасивните пушачи е доста по-висок от активните. Бил съм на много места в Европа и почти навсякъде не се пуши. Това възпитава и младото поколение. Да делиш едно заведение на две – пушачи и непушачи е като да разделиш плувния басейн на пикаещи и не пикаещи. За това, драги мой, ако искаме да сме цивилизована държава със здраво и работоспособно население трябва да се борим с този порок, независимо от цената. Индивидуалните предпочитания дълбоко уважавам и ценя стига да не пречат на другите около нас. Обичам високите скорости с автомобил, но не го правя, защото мога да нараня някого.

    • Homoerect says:

      Тракиец, и аз уважавам твоето мнение, но не го споделям. Прочети още веднъж какво съм написал. Поставям изричното условие пушачите да не пречат по никакъв начин на непушачите. Спомняш ли си къде излизахме да пушим, когато ти бяхме на гости?
      От блога на Генек научих и за едно друго мнение, което не е лошо да прочетеш: “Шест мита за пушенето“.

  3. Homo faber says:

    Да, всеки има своето право да прави това и онова, както казва Тракиеца “индивидуални предпочитания”, стига да не пречи на другите, така е и с пушенето.
    Но, ако задълбаем по надълбоко, нека помислим и какво да кажем за индивидуалните или групови решения, които ни налагат политиците в живота ни, и фактически по тех живеем и ни пречат всяка минута, всеки ден! Става дума за така наречената криворазбрана демокрация и последствията от нея за всички хора.

    • Homoerect says:

      Фабер, какво става с теб?! Пак ли си излязъл в неплатен отпуск за да навестиш болната си комшийка. В края на месеца ще има сериозни удръжки от заплатата ти.
      За другото си близо до истината! 🙂

      • Homo faber says:

        Шо бре, Еректусе, нали писа че требе добро да се прави безкористно… 🙂 И да се мисли положително…а не едни мрачни мисли, да се въртят в главата ти, които се опитваш да тушираш с „Бялото конче”, Шагающий Ваня” или „Стоте гайди”, поради липса на арманяк… Немой така, друже, то така се почва със стъклената играчка и накрая… плачка! 😉

        • Homoerect says:

          Не разбрах, Фабер за кое става въпрос. Иначе се движиш правилно – възвратно праволинейно… 🙂

          • Homo faber says:

            Е естествено, понякога не разбираш, то ти е закодирано…;) Затова, Еректусе:

          • Homoerect says:

            Казвам не разбирам без кавички. Закодирано ми е да съм мнителен. Не е ли още рано да почваме с тези винарски песни? 🙂

  4. rusalka says:

    И аз съм за златната среда – всеки има право на собствен избор. Но много мразя, когато някой нарушава моя избор!

  5. Homoerect says:

    Фабер, връщам ти музикалния поздрав с една руска песньовка, която току що получих по пощата: “Купи говно – кури говно”: Тя се отнася и за всички пушачи по земното кълбо. 🙂

    • Homo faber says:

      Еректусе, недей тъгува…:), ти си знаеш за кого тъгуваш…;)

      • Homoerect says:

        Ще ми подскажеш ли, Фабер? Днес не ми е ден…

        • Homo faber says:

          Ден ти е, Еректусе! Я какъв си активен и ти е кеф – запалил си си с “Бяло конче” май… ама на балкона-наблюдателница… 😉

          • Homoerect says:

            След такива приказки, мотивацията ми да откажа цигарите става все по-силна!

  6. Светла Павлова says:

    Голям рев настана пак за тези цигари. Стискам ръката на Тракиеца за това, което е казал по-горе. Пушачите са нагли – те смятат, че имат правото да одимяват навсякъде и когато им се допуши. Не знам кога е въведена забраната за пушене на ОБЩЕСТВЕНИ места в Щатите и как хората са я възприели, но тук не се пуши не само по заведенията, но и по улиците. Има определени места за пушене извън магазините, ресторантите и кръчмичките, но и там много рядко ще видите някого.
    Който не може да живее без цигари да си пуши вкъщи. На обществени места / включително и улиците / недейте да принуждавате другите да ви дишат смрадта. Средата ни е достатъчно отровена от какви ли не гадости, че да поемаме и цигарен дим навсякъде.
    Обаче, за да съм докрай искрена, трябва да споделя, че съм се замисляла какво в действителност се крие зад тази забрана. Защото не вярвам да е загриженост за здравето на хората – активни и пасивни пушачи. Ако беше така, трябваше да се забрани също пиенето на алкохол, яденето на вредни храни като бялото брашно и захарта, а и всички химически добавки като консерванти и подобрители на вкуса. За наркотиците и генно модифицираните храни се разбира от самосебе си.
    В заключение ще добавя едно мнение на Владимир Каролев:
    Защо да се пуши или не няма нищо общо със самото пушене?

    • Homoerect says:

      Светле, и аз ти стискам ръката – което си е право, право е!
      Стискам ръката и на Каролев, въпреки че не ми е от най-симпатичните…

      • Homo faber says:

        И един текст, Еректусе от статията…”Всичко в този проблем гравитира около правата на собственост и измамите, с които политиците придобиват контрол върху частната собственостост под миловидни предлози като „публично място“.
        Ха ха ха, а тези политици, какви са, ще попита учителката Иванчо…. и класът групово отговаря:”Защото са отличници”Честни Частници…
        Всичко си е до вечните поговорки за парата…:)!

        • Homoerect says:

          Фабер, без да искаш си отговорил и на Светлето, преди още да си я прочел. 🙂

          • Homo faber says:

            Еректусе, нямам способности на маг, прочетено е , прошнуровано и прономеровано…:)!

  7. Светла Павлова says:

    А, не става дума дали ми е симпатичен Каролев или не, стори ми се интересно това, което е казал по темата. Само с едно не мога да се съглася: че заведениео като е частна собственост притежателят му има право да решава дали да се пуши вътре или не. То може да е частна собственост, но функцията, която изпълнява е обществена – в него влизат за хапване и кафенце не само собственикът, но и клиентите му. Така е в Щатите – заведенията са частни, но вътре не се пуши. И всъщност е много по-приятно да влезеш там, където ухае на хубаво кафе, вместо в задимен лисичарник.

    • Homoerect says:

      Светланке, има една стара българска поговорка: “Който плаща, той поръчва музиката”. Бих добавил още, че в моя дом (собственост) аз определям правилата. Комуто не харесва, да не влиза в заведението. 🙂 И не е вярно, че всички пушачи са нахалници и невъзпитани. Аз не се смятам за такъв.

  8. Светла Павлова says:

    Омбре, сега ме подсещаш за два примера. Първият: възпитаните пушачи много обичат да издишат последния си дим преди да влязат в асансьора, в автобуса, в общината, в театъра, в киното и въобще, което и да е обществено място. Вторият: много възпитаните пушачи решават, че им се пуши, докато чакат обществения транспорт. Колко му е – защо да не досадят на другите наоколо?!
    Има и други примери, нали 🙂 ?
    А това, че моят дом е МОЯТА крепост, питай мене. Павловите – и старши, и младши са пушачи, но съм им забранила да пушат вкъщи. Както съм им забранила да пушат и в колите. Впрочем, в колите в Щатите няма пепелници 🙂 .

    • Homoerect says:

      Ей… не съм предполагал, че си толкова люта жена! 🙂
      За твое сведение, не попадам в нито една от изброените от теб категории “възпитани” пушачи. Освен това, не ползвам асансьор и градски транспорт (по принцип, с редки изключения…)

  9. Светла Павлова says:

    Няма нужда да се оправдаваш, Омбре. Както ти самият беше казал веднъж: “Присъстващите правят изключение” 🙂 . Впрочем, ти нямаше ли намерение по едно време да отказваш тютюна 😉 ?

  10. Homoerect says:

    Ще се опитам да обобщя всички изказани мнения до този момент от почитаемите от мен читатели в този скромен блог, носещ гръмкото наименование „Тепавицата”.
    Почти без изключение, аргументите против тютюнопушенето са подчинени на тезата за вредните последици за здравето и морално-етични съображения, но не почиват на никаква солидна правна норма. Никой не успя да ми приведе поне един довод, с който да обясни кому пречи това долно, гнусно племе от заклети пушачи, ако се затвори в някакъв коптор, където се среща със себеподобни. Те тука е заровен ключът от бараката! Искам да спазвам вашите права, но не отнемайте и моите в случаите, когато аз не преча на вашето здраве по абсолютно никакъв начин. Може само да се възмущавате, когато легне до вас съпруг или съпруга, вонящи на тютюнев дим, въпреки че са си изплакнали старателно устата с някоя от известните марки за жабурене на устната кухина. Въпрос на личен избор – или продължавате съвместния брачен живот, или се развеждате.
    За сведение на всички, които проявяват емпатия към мен, стараейки се да ми помогнат да се избавя от този порок, ще кажа следното. В семейството ми останах само аз пушач, въпреки че на няколко пъти за по няколко месеца отказах цигарите. Преди запалваше чат пат жена ми по няколко цигари, а малката ми дъщеря по кутия и половина на ден. Сега и двете са въздържателки и се надявам, че е завинаги. Ще се опитам и аз да преодолея своето безволие и да сложа точка на този проблем, за което ще разчитам и на вашата морална подкрепа.
    Благодаря ви за така изказаните мнения!

  11. Тракиец says:

    А какво да каже внучката ти по въпроса? Тя няма ли право на мнение и защо трябва да тровите младия й организъм? Пушенето е вид наркомания и като такава трябва да се преследва от закона. Мила ми Русалке, напомням, че свободен избор имаш само когато не пречиш на останалите!!!

    • Homoerect says:

      Съгласен, Тракиец! Вид наркомания, само че в някои общества се предлага дрога срещу рецепта от лекаря. По закон, никой не може да бъде арестуван само за притежание на наркотик в минимални количества за лична употреба!

  12. Тракиец says:

    Да! Когато е за индивидуална употреба по конкретен случай, а не за удоволствие тровейки останалите. Ако това не е довод, здраве му кажи.

    • Homoerect says:

      Не е никакъв довод, защото и аз поставям изричното условие всеки който желае да се трови, но да не пречи на останалите. Никога не съм си позволявал пред когото и да било, камо ли пред внучката да запаля цигара. Ясен ли съм?

  13. Тракиец says:

    А в ресторанта или на друго обществено място също ли си ясен???????

    • Homoerect says:

      Само там, където има поставени пепелници на масата. Комуто не харесва обстановката – не там!

  14. Тракиец says:

    А ако семейството ти е с теб и са непушачи отвън ли да стоят???

  15. Тракиец says:

    Ха-ха-хаааааааааааа!!!!!?????

    • Homoerect says:

      За кое по-точно? 🙂

      • Homo faber says:

        Сигурно за личния принос – да те вижда внучката как пушиш в заведението… :)!

        • Homoerect says:

          Амчи… за какво друго? 🙂

          • Homo faber says:

            И за капак, как се учи франчушки…

          • Homoerect says:

            Фабер, по колко пъти ще ми я пускаш тази песен? Вече я знам наизуст…
            За утре те искам бодър и свеж, още в 6 сабахлем да си в тепавицата. И да не забравиш да си изуеш обувките преди да влезеш. Чака те участие в един сериозен дебат.

  16. Homo faber says:

    Еректусе, требе да постелиш килима що си закупил от Париж, при гастарбайтстването ти, да не го криеш и молците да го ядат. За сериозен дебат си требе и сериозна обстановка… и да облечеш един от 15-те си костюма, а не да ми се правиш на голтак и да се показваш тука на кадрото в дрипи….:)!

    • Homoerect says:

      Фабер, по дрехите посрещат, по ума изпращат…! Аз държа на хигиената – да не вземеш да ми дойдеш с калните си цървули, та кака ти Хомовица да те погне с метлата! 🙂 Килимче ще ти постеля само когато видя, че заслужаваш…

      • Homo faber says:

        Еректусе, не се движиш с градски транспорт, но когато се движиш, сигурно си забелязал и хора с малко по-добър вид от твоите одежди и специфичния им мирис, които не са с ума си в много от случаите! И аз държа на хигиената и те искам да посрещнеш хората, като пиколо на парижки хотел 5 звезди, издокаран в един от 15-те скъпи костюми! Да не се явиш с дрипите, защото няма да те удостоя с вниманието си…:)!
        Хайде лека и бегай бързо да изключиш ютията, щото кака Хомовица да не я залепи…да не казвам къде 😉

        • Homoerect says:

          Фабере, предполага се, че пиколото носи униформа, каквато, макар и малко по-различна съм носил само в училище и в казармата. Заради тебе специално няма да седна да си шия такава, защото както казах, требе да заслужиш. На тебе по ще ти приляга, хем си по-млад от мен. Къде си видял пиколо на близо 70 години? Ще ти поръчам и шапчица с кордела и кокарда, за да се фукаш пред селските моми. Ако искаш, мога и сребърен ибрик да ти подаря. Плюс това, у наше село – на тоя чист въздух никой не забелязва дали ми смърдят дрехите или не. За всеки случай ги проветрявам и суша край оджака и парфюмирам с домашна двойно препечена анасонлийка.
          С кака ти Хомовивца отдавна сме изключили от домашния инвентар ютията, но за сметка на това имаме хубава недодялана гьостерица, специално пригодена за посрещане на скъпи гости.
          Айде, отивай да се наспиш и утре те чакам да дойдеш с колата да ме заведеш в офиса на работа. 🙂

          • Homo faber says:

            Ха ха хаааааааааааааа, смешен плач… 🙂 Айде отивай, Еректусе да правиш кафе на кака ми Хомовица, щото недодяланата гьостерица ще се обърне по направление кафеено… :)!

          • Homoerect says:

            Шегичка, бе Фабер! Не бой се, прибрал съм гьостерицата на сигурно място! 🙂

  17. Homoerect says:

    Най-после успях да открия къде съм направил коментара. Следва пълният текст:
    Драги колега,
    Споделям Вашето мнение, което почти се припокрива с моето. За мен публичният дебат по темата е опит да се отклони вниманието ни в друга насока. Решаването на проблема е просто като фасул! Както има сауни само за мъже, така има само за жени, а има и смесени. Всеки сам избира коя да посети. Не искам държавата да ми диша във врата и тя да ми определя кое е добро и кое е вредно за моето здраве. Като са толкова загрижени за нас, нека спрат тотално продажбата на тютюневи изделия. И аз не понасям много от политиците, но никой не ме пита… Казвам го от позициите на заклет пушач, който аха… всеки момент ще откаже цигарите. Но не по този начин, който се опитват да ни наложат законотворците. Утре може да поискат да пратят инспектори в дома ми, за да проверяват дали се спазва наредбата им. Имам приятели, които никога през живота си не са пушили, но им харесва тютюневият дим. Аз се съобразявам, когато се намирам в една компания с непушачи и никога не бих запалил цигара против тяхното желание. Въпрос и на възпитание, ако щете… Бил съм и в други страни, където са в сила европейските разпоредби, но и там никой не спазва стриктно забраната за тютюнопушене в обществени заведения. Нека не се правим на по-големи светци от папата!
    Реформаторски блоГ – “Тютюнът, държавата и свободата

Leave a Reply

