Да обичаме или да мразим – това е въпросът

Като човек айляк, обичам много да чета – навсякъде, където, каквото ми попадне… Има четива, които на един дъх ги поглъщам, а други, колкото и да се напрягам, не мога да уловя тънката нишка на повествованието. Затова, предпочитам особено кратките разкази, от които е  много по-лесно да се извлече есенцията.

Става въпрос за циганите, които за благозвучие предпочитам да ги наричам роми. Хем спазвам при това и Етичния Кодекс на страните-членки на ЕС. Тези дни попаднах на една мисъл, която бързам да споделя с вас и заедно да разтълкуваме. За съжаление, поради старческа деменция не помня вече нито имена на автори, нито  заглавия на статии, но ще се опитам да я възпроизведа по смисъл: „Не съм длъжен да обичам никого, колкото и да се опитват да ми вменяват това като мое  задължение”. Семпла мисъл, която провокира много дълбоки размисли.

Откъде-накъде аз съм длъжен да обичам този или онзи? Няма нито юридически нито морални норми, които да ме задължават за подобно поведение. Насила хубост не става! За да ми стане някой симпатичен, а впоследствие и да го обикна, следва да отговаря на няколко много важни условия:

  •    Да поддържа лична хигиена и да не е преносител на заразни болести по въздушно-капков път.  Да носи чисти дрехи, но не и екстравагантни, да няма татуировки и обеци по носа и ушите;
  •    Да съответства горе-долу на моето интелектуално ниво и да имаме някакви общи интереси;
  •    Да не му липсват първите седем годинки от възпитанието и да може да общува като нормален човек, а не да ми се прави на велик;
  •    Да има чисто съдебно минало и да няма криминални наклонности;
  •    Да бъде добронамерен към мен – както аз към него;
  •    Да бъде широко скроен, да обича хумора, както и да не се сърди като  малко дете ако някой се пошегува с него.

Французите имат една много точна дума – indispensable, която в буквален превод означава изключително важно и необходимо, т.е. неподлежащо на обсъждане.

Това са само основните критерии, по които оценявам всеки един човек и никой не може да ме упрекне в дискриминация, расизъм, ксенофобия, мизантропия, егоизъм и каквото друго си поиска. Приемам ги като аксиоми, еднакво валидни както за мен към заобикалящото  ме общество, така и обратното.

На думи всеки може да бъде хуманист, алтруист и…други все хубави епитети  да си припише, но когато Съдбата му поднесе неприятна изненада и стане жертва на престъпление с доказан ромски извършител, тогава друга песен ще ми  запее… Какво значение има ако в една етническа група от 1 000 нейни представители 10 не са генетично обременени? Това променя ли ни представата за тях? Щом като те не искат да се интегрират с нас, аз пък въобще нямам желание да се интегрирам с тях. Нека си стоят там в гетото и да не хленчат постоянно, че държавата не полага грижи за тях. И  без друго се чувствам дискриминиран по отношение на социалната политика на всички досегашни правителства. Всяка жаба да си знае гьола и  мястото в него.

Положих доста усилия да установя добросъседски отношения с един такъв представител, хем от известен сарафски клан, но в крайна сметка не се получи. Даже се занимавах и с неговата дъщеря да я науча на четмо и писмо и на компютърна грамотност. Едва на 13 години внезапно забременя и се омъжи. Как се променят тия вековно наслоени „традиции” и се стопява разликата между тях и нас? Ако някой знае някакъв начин, нека го сподели тук, в този открит за всякакви дискусии форум. Благодаря за вниманието, което ми отделихте.

Не случайно казват, че музиката е универсалното средство за общуване между хората и медиатор и при най-заплетените човешки истории. Предлагам ви да чуете едно много популярно изпълнение от близкото минало:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
This entry was posted in Политика и социология, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

34 Responses to Да обичаме или да мразим – това е въпросът

  1. Homoerect says:

    Стигам до умозаключението, че някои хора ги е страх да изразят открито своето мнение, за да не попаднат в нечий черен списък. Добре тогава… нека приемем, че есето ми не се отнася за цигани, а за марсиански пришълци. Какво бихте казали тогава? 🙂

  2. rusalka2013 says:

    Само Господ умее да обича всичките си чеда еднакво. Ние като простосмъртни не се справяме с тази задача.

  3. Juliapulia says:

    Значи аз не мога да съм ти симпатична, поради наличието на обеци и планираната татуировка. Ама нищо де, ще те подкупвам напролет с топла погача в ранчото 😉

    За братята Роми мога много да говоря, защото честно казано не са по-различни от нас, само дето не са образовани. Продължавам да твърдя, че именно в образованието е разковничето (ти не си случил на ученичка, ама това не значи, че няма други дето искат да знаят четмо и писмо, което да ги спаси от женитбата). Казвам всичко това от опит. Познавам много свестни роми и много несвестни. Обаче същото мога да кажа и за бледоликите българи, уви.

    • Homoerect says:

      Юлке, имах предвид мъже с обеци… За татуировката – само ако е на скришно интимно място… 🙂

      • Juliapulia says:

        Ми не си конкретизирал, казал си хора 🙂 то верно, че жената не е човек, а по-висше създадние, ама все пак аз се причислявам и към хората 😛

  4. Светла Павлова says:

    Наскоро говорих с една французойка за циганите. Тя, милата, си мислеше, че циганите произлизали от Румъния, затова им викали “роми”. Разбира се, беше възмутена от поведението им във Франция и разказваше как отвсякъде, където се опитат да се настанят, хората ги гонели. Обясних ѝ на френската госпожа, че нямат право да ги гонят, защото и циганите, както всички останали, са граждани на ЕС, и че трябва да свикват с “културните” им номадски особености. А също ѝ казах, че никой никъде не е длъжен да ги интегрира, още по-малко в България и Румъния, тъй като те не са емигранти в тези държави, а са родени там. И като техни граждани никога не са били ограничавани в правата и задълженията си. Така както за мен и нея никой не е длъжен да полага усилия да ни интегрира в САЩ, а това си е наше собствено задължение, същото е и за циганите. Тя се ококори, но си замълча замислено.

    • Homoerect says:

      Ето още една смела жена! Възхитен съм от отговора ти, Светле! Вместваш се във всички мои критерии да те обикна още по-силно…

  5. Homo faber says:

    И вследствие от прекрасния отговор на многоуважаемата госпожа Павлова, какво можем да кажем за парички-добрички, които постъпват тука за така нареченото интегриране, то мъдрият народ го е казал “Лява ръка-десен джоб”. Ама и някой преди това, нема начин, некой евробратчет/ди наши да не са си взели процента, зер те са първопроходчици ….:)

    • Homoerect says:

      Фабер, ти ма уби! 🙂
      В помощ на пропагандиста ти предлагам да видиш и чуеш това парче:

      • Homo faber says:

        Супер е, нема лабо…:)!

        • Homoerect says:

          Търсех в тубата един двусериен пълнометражен документален филм “This is Amerca”, но изглежда са го цензурирали.
          Да видиш живота без маска и без грим в страната на неограничените възможности.

          • Светла Павлова says:

            Ето данни за живота без маска и грим в Америка:
            Basic Facts About Low-income Children
            Най-застрашени са децата, както навсякъде по света.
            Прагът на бедността за 2013 г. е 23 550 $ за четиричленно семейство.

          • Homoerect says:

            Светле, ти си за мен като разтворена книга. Непрекъснато научавам нещо ново от теб!

  6. Homo faber says:

    Еректтусе, що? Нима не искаме, пък и братята европейци също – да има изобилие и за циганьорите, ама паричките другаде отиват…!

    • Homoerect says:

      Тъй, де… Ама на некои ора много им миришели краката… 🙂

      • Homo faber says:

        …..затова взимали парички-добрички, да си купят сапун и нов чифт чорапи… :)!

  7. aman be says:

    Дали циганите са ни най-належащия за решаване проблем? Ако трябва да избирате между цигани и политици, имам предвид “решаване на проблема” :), кого ще изберете?

  8. генек says:

    Цивилизацията води до упадък – доказано в Древна Елада, Рим, през Средновековието…И сега го доказваме.
    При атомна война ще оцелеят хлебарките и циганите.
    Защото нисшите организми са по-устойчиви. При тях простотата е крепост. А сложната система човек-дух-общество е лесно разрушаема. Колкото и да е здрава веригата, едно слабо звено я къса…

    • Homoerect says:

      За кой ли път ще ти кажа, че не искам да съм умен, а щастлив. Предпочитам по-простичко да живея…

      • aman be says:

        Отдавна е установено, че връзката между двете е обратно пропорционална. Познанието, тъгата, знанието, разочарованието и т.н. Дали пък заради това сме на едно от последните места по “щастие”?! 🙂

  9. Ами да добри условия за симпатичност! Първото много ми допада с хигиената, защото се оказва, че не сме най-хигиеничния народ. Толкова хлебарки, колкото има в София едва ли има където и да било по света. А така наречените роми само разпространяват зарази. Аз лично нямам нищо против тях, но имам много против техния начин на живот или по модерно му казано roma lifestyle!

Leave a reply to Homo faber Cancel reply