Проява на глупост или…

Знаех си аз, че приятелят ми няма да ме подведе! Вчера бях в прованса и се върнах доста уморен, поради което рано-рано си легнах. Едва преди малко се сетих да отворя електронната си поща и… изненада – имаше писмо от брат Аман, изпратено още вчера! Човекът си е изпълнил обещанието, но аз поради склероза не съм прочел написаното, за което искрено съжалявам и му се извинявам.

Предлагам на вашето внимание пълния текст, без всякаква редакторска намеса неговия разказ – така, както той самият го е озаглавил:

Доста мислих дали си струва да пиша каквото и да било по темата и колкото повече минава времето, толкова повече съм склонен да подмина за пореден път с мълчание подобна тъпа и извратена ситуация в милата ни Татковина. Но тъй като, неколкократно получавам упреци от Омбрето, че му обещавам да напиша нещо, а после се отказвам, реших все пак да споделя „некои съображения“ по въпрос, който за всеки е жизненоважен в определен момент. Въпросът е нашето здраве и какви възможности имаме да го опазим в държавата България. Предварително уточнявам, че няма да засягам проблема с плащането на здравноосигурителните вноски. По-долу ще става дума само и единствено за патилата на здравноосигурен човек, пенсионер в доста напреднала възраст, който през целия си трудов път си е плащал чинно всички данъци и осигуровки. Започвам със срещите на леля ми с българската здравна система извън София от началото на XXI век.

Леля ми живее в малко градче в Добруджа. От няколко години е вдовица и сама се справя с поддържането на двора и градината си. От тридесетина години е пенсионер, като преди това е работила в едно местно предприятие. Не съм сигурен, но мисля, че е с основно или незавършено средно образование. Споменавам това, защото е от значение в по-нататъшното развитие на събитията.

Преди малко повече от година леля ми беше диагностицирана с онкологично заболяване, което, според общоприетите медицински норми от близкото минало, не би трябвало да се среща при жени в тази възраст. Вследствие на аварията в Чернобил и „хубавия“ живот през последните 25 години обаче, явно се налага преоценка на тези общоприети норми. Скоро след това беше подложена на операция по отстраняване на туморните образувания. След операцията стана ясно, че съгласно нейното „информирано съгласие“ не е била предприета радикалната операция, а са били отстранени само установените „бучки“ и част от лимфните възли.

Въпрос първи (или по-скоро първа група въпроси):

Какво би трябвало да означава „информирано съгласие“ при пациент с основно образование и доколко той може да реши компетентно от какво лечение се нуждае? Знам, че според нормативната база, изработена от българския законотворец, преди всяка операция, а сигурно и в други случаи се иска „информираното съгласие“ на пациента или негов близък за извършване на интервенцията, но пак питам доколко това е за защита интересите на пациента и доколко дава възможност на недобросъвестен или наплашен лекар да си „измие ръцете“ за несвършена докрай работа? Не трябва ли и при прилагането на тази норма да има някои ограничения в зависимост от образователния ценз и общото състояние на болния?

Дали вследствие на така извършената операция или поради друга причина, но състоянието на леля ми не се подобри осезаемо и след проведената химиотерапия и лъчелечение. Едва ли не като успокоение чух от един лекар следното: „То добре, че в момента поне ги лекуват. Преди за пациенти над 65 години имаше негласна инструкция да не се  оперират и подлагат на химио и лъчетерапия.“ Доколко е вярно това не знам.

Преди десетина дни баща ми ходи да я види и се върна разстроен. На следващия ден дъщеря й я е завела на преглед в болницата в областния град. Пътували са естествено с автобус. Диагнозата след прегледа е инсулт със засегната дясна част на тялото. И тук започва необяснимото за мен. Вместо да хоспитализират леля ми, което доколкото знам е задъжително в подобни случаи, от болницата я пускат да се прибере в къщи за лечение в домашни условия. Пътуването естествено е пак с автобус. В момента състоянието й не е добро. И тук следва

Втората група въпроси:

Според действащата в момента нормативна база в здравеопазването редно ли е пациент с диагностициран инсулт да не бъде хоспитализиран, след като вече е в болничното заведение? Редно ли е според всички професионални и етични норми пациент с такава диагноза, независимо от неговото „информирано желание“ да бъде пуснат да се прибере у дома си, отстоящ на 45 км от здравното заведение, с междуградски автобус? Каква би трябвало да е санкцията за ръководството на болницата и съответния „лекуващ“ лекар, ако се окаже, че по документи пациентът е „пролежал“ съответния брой дни, за да бъдат получени средствата по съответната клинична пътека? Грях ми на душата, но не изключвам и подобен вариант.

Доста мислих какво мога да направя. Хрумна ми дори да проверя дали не е възможно да инициирам референдум за отмяна на привилегиите на „слугите на народа“ в законодателната и изпълнителната власт в тази им част, даваща им право да се лекуват при специални условия. Белким „се събудят“ . Оказа се, че и инициирането на референдум „отдолу“ е с максимално утежнена и усложнена процедура, така че да се убие желанието на всеки редови гражданин за подобно нещо.

В заключение искам да кажа, че се отнасям с огромно уважение и респект към лекарската професия. Аз съм израснал в такова семейство, съпругата ми е лекар, синът ми също е лекар. Но ако искаме да оцелеем като народ, трябва нещо да направим. Иначе ще се окаже, че планът Ран-Ът се изпълнява успешно и в съкратени срокове.

Оставям няколко празни реда, където Аман сам да си избере подходяща музика.

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Bad news and tagged . Bookmark the permalink.

66 Responses to Проява на глупост или…

  1. Homoerect says:

    Братко Аман, вече спокойно мога да се оттегля в заслужен отдих и да ти предам ключовете от тепавицата за по-нататъшно ползване. Вярвам, че все на някой големец ще му направи впечатление какви безумия се извършват в нашата страна.

  2. Homoerect says:

    Графе, радвам се, че и ти мислиш като мен! 🙂

  3. aman11be says:

  4. aman11be says:

    Благодаря, Графе!

  5. Графът says:

    Въпрос №1 (не към Аман!)
    Има ли „Книга за оплаквания“ и къде се намира тя, в която гражданите могат да зададат въпросите си като тези на Аман? И откъдето могат да получат истински, а не формален отговор?
    Например (и най-логично за случая) в здравното министерство? Канцелария „Писма на граждани“, която не само да разследва конкретните случаи, но и да прави обобщения за слабостите на системата?

    • Homoerect says:

      Графе, към кого адресираш въпроса си? Ако е към мен, едва ли ще мога да ти отговоря…

      • Графът says:

        Към “някой големец” митичен!
        Като този, който сега широко рекламира връзката си с гражданите. Която формално си я има отдавна – ползвал съм я. Ето с това:
        ДО
        Г-Н РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ
        ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

        Уважаеми господин Президент,
        Позволявам си да се обърна към Вас като гражданин на РБългария.
        Вие не веднъж сте декларирали, че Ваш основен принцип в работата Ви като президент е откритостта. И определено се стремите да го спазвате.
        Едно от основните ни недоволства и искания за промяна като граждани е точно в тази насока. Ние имаме чувството, че не само нямаме думата (каквато трябва да имаме по някакъв начин при демокрация), но и научаваме постфактум, когато вече е твърде късно за каквото и да е, освен за протести. Които не правим с удоволствие, повярвайте ми.
        В тази връзка имам въпроси, които не са само мои, а често са интерпретирани в интернет-пространството (пример http://neverojatno.wordpress.com/2013/03/12/general/).
        Моля да ми отговорите ако е възможно (би трябвало да бъде!):
        1. Какъв е практическият механизъм на номинации на управляващите личности – постоянни или временни? Кой ги прави – само политическите партии или и т.н. „тъмни сили“? Откровеният открит отговор на този въпрос е много важен, защото надали има български гражданин, който повече или по-малко да не е убеден в наличието на „кукловоди“.
        2. В тази връзка моля да ми отговорите как подбрахте министър-председателя и състава на служебното правителство? Кой Ви направи предложения и Ви убеди в техните качества? Въпросът не е маловажен, защото крайната отговорност остава за Вас.
        Въпросите ми не са от любопитство за лична употреба. Поемам ангажимент да разпространя Вашия отговор в блог-пространството, където съм един от активните участници.
        С уважение,
        Васил Константинов
        гражданин
        изпратено 16.03.2013

        Чакам си отговора… 😉

        • Homoerect says:

          Ще има да чакаш, Графе…

        • Homoerect says:

          Бай Василе, ако ми позволиш да се обърна по-фамилиарно към теб… Ти си мъдър човек и за това ти качество те уважавам най-много. Прочетох статията в “Бъзиклийкс” и ми се струва там всичко малко пресилено Не е възможно един човек, пък било то и от кръга “Монтерей” да върти на малкото си пръстче цяла държава. Ако бъркам, поправи ме…

          • Графът says:

            Цитирал съм тази публикация заради първия въпрос в нея и за нотка провокативност в моето писмо. Всъщност и то беше нещо като тест – ако ми отговореха щях да подема въпроса за избирателната система, който ми е слабост.
            Един човек надали върти, но че има „въртящи“ надали някой се съмнява. Няма да сме изключение в света, я! 🙂

    • aman11be says:

      Графе, наскоро случайно попаднах на един сайт, нещо като “черен списък” на лекари, загърбили своя професионален дълг или проявили некадърност. Това, разбира се, е направено аматьорски и едва ли има някакво влияние върху бюрократите по различните етажи на властта, но все пак е някакво начало.

      • Графът says:

        Има и за положителен списък на истински лекари

        • Homoerect says:

          Сподели с нас, Графе! Не ни дръж в неведение. 🙂

        • aman11be says:

          Точно така. Има. За радост те са известни и без “списъци”. Далеч съм от мисълта, че болшинството лекари са некадърници или мошеници. Лошото е, поне според мен, че в медицинското съсловие, поне от по-старото поколение, е изключително силно развита съсловната солидарност и както казват руснаците “не выносят мусора из хаты” при никаква ситуация. Рядко ще чуеш от лекар лоша дума за лекар, дори и при очевадни случаи на ….. да речем грешки. Но това е встрани от темата.

          • Homoerect says:

            Согласен… с една уговорка – може да е свестен лекар, но изостанал в своята квалификация с две десетилетия.

          • Графът says:

            Не го открих из писанията си линка към този списък. Но открих една история, която направо е можела да завърши трагично, ако не е бил лекар, вероятно изостанал с някое и друго десетилетие… 😉
            Коментарът на Гравитон от 25 юли в http://vascont.wordpress.com/2008/07/23/herpes-zosterii/

      • Графът says:

        Между другото, не знам дали има смисъл да пишете до омбудсмана. Все пак е по-публично повдигане на важни въпроси.

  6. aman11be says:

    А иначе, след като прочетох днес “отговорите” на М. Миков в разговора със студентите, издигнали лозунга в НС, ……. надежда всяка тука оставете. Ако наистина е казал това, което му “слагат в устата” медиите. Поредният гаф.

  7. rusalka2013 says:

    Пази, Боже, здравно осигурен да влезе в болница!

  8. aman11be says:

    Благодаря, Русалке!

  9. Homo faber says:

    За да живеем всички заедно в нашата държава имаме нужда и от правила, които всеки един от нас трябва да спазва. Тези правила се наричат закони. Ако някой наруши закона, това означава, че той извършва престъпление, а престъпленията се наказват.
    Освен това има и подзаконови правни актове :
    – подзаконов нормативен акт – постановление на Министерския съвет, правилник, наредба и инструкция;
    – общ административен акт;
    – индивидуален административен акт;
    – Съдебен акт – решение, определение, разпореждане, присъда.
    Всичко това, ако се изпълнява и спазва на 90 %,и се налагат съответните наказания, при неспазване, ще станем не като германците, ами и ще ги задминем!
    Само че, това са пожелания, закодирано ни е да сме си такива, каквито сме си… :(!

    • Homoerect says:

      Браво, Фабер! И сега ако ми кажеш, че не си завършил Правния факултет на СУ, грех ти на душата! 🙂

  10. Homo faber says:

    Благодаря, Еректусе, грях не грях, завършил съм твоя ВИИ “К.Маркс”…:) А за горното… ми всеки мислещ се за по-ентелигентен го знае, друже…:)!!!

    • Homoerect says:

      Абе има нещо, което скриваш… Не е само от обща кОлтура…

      • Homo faber says:

        Личи си интелекта, под яката на шлифера…:) Да ти призная, с една част от горното работя…

        • Homoerect says:

          Другата част в резерв ли я пазиш? 🙂

          • Homo faber says:

            Резерва, то се знае от…”Арманяк”, ти го пазиш на едно место в края на ранчото, дето и царят ходи сам… Кака Хомовица да не го намери….;)!

          • Homoerect says:

            Бре, Фабер, подскажи ми къде точно съм го скрил, че тая пуста склероза…

    • Homo faber says:

      ……апропо, бех те запитал нещо за шутките и чакам отговор, та можеш хаир хабер да ми дадеш в най-скоро време…:)

    • Homoerect says:

      Фабер, за да ти повярвам на твърдението, искам да ми кажеш името на поне един гръцки или еврейски преподавател в Института.

      • Homo faber says:

        Еректусе, нещо искаш май пак ташки ли беха шутки ли, да си праиш, или пък проява на глупост, или старческа деменция и склероза те е хванала… 😉 Да се надяваме и хвалим Бога да не е последното…:)!
        Ето ти едно име, тесни специалисте..:), по твоето време, ако си бил учил там отношенията, както казваш /как да ти повярвам, като задаваш такива въпроси/ акад. Жак Натан…даже най голямата аудитория беше наречена на негово име, един грък Павлидис имаше май и т.н.
        П.П. С това твое питане отбелязвам, че в школата, която си завършил след дипломирането, нещо слаби са били преподавателите ти по дисциплината “Разчитане на човеците”.

        • Homoerect says:

          Фабере, пак те е обзела мегаломанията и взе да поставяш диагнози, оценки и да раздаваш акъл, без да ти ги искат! Може за преподавателите да си попитал некой, който действително е завършил ВИИ „К.Маркс”. Това не го предвидих… Не дразни лъва, защото… сещаш се, нали? 🙂

          • Homo faber says:

            Требе да отговаряш, Еректусе на въпросите, както ги задаваш, така и на задаваните ти. Питай и да те !!!
            А за “МИО” требе и аз да питам преподавателите навсякъде, най-различни, щото реалността не пита… 🙂

          • Homoerect says:

            Фабер, мога да ти услужа с някоя и друга лекция на Кашпировски: “Ти си спокоен, ти не се вълнуваш от нищо на света, вече си напълно здрав…” 🙂
            Второто ти изречение въобще не го разбрах… Би ли ми го разяснил с по-прости думи?

  11. Homo faber says:

    Еректусе, новий, средногорский Дон Жуане…:), лекцията на Кашпировски: “Ти си спокоен, ти не се вълнуваш от нищо на света, вече си напълно здрав…”, требе и ти да си я приложиш, и ще се успокоиш и нема да питаш за това или онова, дето се знае, нема да се тревожиш постоянно…:) Уж си ерудит, а не знаеш я тази приказка, тя ще рече, че е хубаво да питаш, ама трябва и да те питат, та това е!!!

    • Homoerect says:

      Моля, другарю – на кой въпрос не съм Ви отговорил? Освен това, възпитаните хора не задават недискретни въпроси… 🙂

      • Homo faber says:

        Нещо тази сутрин не ти е ясна нещо… 🙂
        Обещавам това да е последната забележка, която си позволявам да правя на по-умен от мен! Заклех се!

        • Homoerect says:

          Фабер, не се притеснявай, ако това е твоето амплоа да се правиш на мой коректив и превъзпитател! Има лек за всичко… 🙂

          • Homo faber says:

            Еректусе, наистина сабахлента не ти е ясна нещо….фантазираш си…:)!!!

          • Homoerect says:

            Фабер, съзирам някакви нотки на отмъстителност у теб! Нали само си правим шутки? 🙂 Ако ти призная, че си по-умен от мен, ще се успокоиш ли? Разкрий истинската си природа на широко скроен човек, притежаващ благородство и тънко чувство за хумор! 🙂

  12. Homo faber says:

    Еректусе, няма отмъстителност, има отговори… Разбирам, че ножът е у тебе и като човек, чиято природа е на истински широко скроен човек, притежаващ благородство и тънко чувство за хумор, моля не измисляй слова дето не съм ги казал..:)!!!

    • Homoerect says:

      Фабер, що не вземеш да напишеш един регламент как се правят шутки? 🙂 Правилно си забелязал у кого е ножът (ножицата), така че – съобразявай се… В моята къща аз диктувам правилата, а като ме поканиш в твоя дом, ще се съобразявам с твоите изисквания и изтънчени маниери. Колкото и да ти е мъчно, тук пиша това, което си искам. Надявам се, че не ми се сърдиш за това… 🙂

      • Homo faber says:

        Еректусе, така пиши си твоето, но проявявай коректност, към всички ….!!!!!!

        • Homoerect says:

          Фабер, и къде съзря некоректност в моите думи? Освен това ти писах, че прилагам индивидуален подход към всеки един от участниците в дискусиите в тази тепавица. Все още не си се отърсил от назидателния тон. Ако продължаваш в същия дух, в скоро време ще ни излезе име на лудо влюбени един в друг… 🙂

          • Homo faber says:

            Еректусе, я си погледни критично редовете що си писал и тогава говори за назидателния тон, друже…;) Може и аз да съм допуснал такъв, но ти не си по католик от папата…:)!!!
            А за любовта, знаеш че няма граници… и Тракиеца ти каза, че мъжката любов е най-истинската… ха ха ха аааааааа, а и е модерна сега в това време…:)!!!

          • Homoerect says:

            Фабер, още в първите ти редове съзирам отново назидателен, нравствено-поучителен тон! Нали се разбрахме, че това, което аз мога да си позволя, за същото требе да искаш разрешение от мен? 🙂 Ще требе да открия филиал на тепавицата само за нашата любовна кореспонденция, защото твърде много се изместихме от основната тема… 🙂

  13. Homo faber says:

    Еректусе, пишеш, говориш за доброта,толерантност, коректност и т.н., кел файда да се представяш по този начин, а си позволяваш съвсем обратното към другите хора…пък и разрешение да се взима….ха ха ха !!!
    Разрешение съм искал само, като малък от баща ми и майка ми, бог да ги прости!!!!!!
    Напротив, заглавието по темата донякъде потвръждава драските и шарките ни…:)!!!

  14. aman11be says:

    Благодаря на Кисса и Гергана за “лайкчетата”! 🙂

  15. Кисса says:

    Заслужени са. Моите съчувствия за близката!
    Имам много да пиша по темата. Баща ми почина от инсулт. От втория. Стояхме на смени със сестра ми и майка ми денем и нощем до него в болницата. Веднага след изписването го зачислихме към най добрия невролог във Варна. На частно. Говорим за 1994 година. И на платено лечение с иглотерапия, имаше един китайски център, ако не се лъжа в сградата по диагонал срещу хотел Черно море. От неподвижен…се вдигна, отначало с бастун, а след това и без него…ходеше сам на разходка, да се подстригва…Аз го целунах последно жив на 14 октомври 1998 година, преди да тръгна за тук. Беше на една пейка, усмихнат, обеща ми да слуша мама…Да ама не. Започнал да се почерпва по малко…и след втори инсулт почина на 16 декември същата година. Голям мъж беше, поклон.
    В случая с леля ти докторите, меко казано, са извършили безобразие. От сърце и желая да се оправи!

    • Homoerect says:

      Какво съвпадение, Кисса! Моя баща го лекуваха с капки за очи заради кръвозилива, и едва след 2 седмици установиха, че е инсулт. Но беше вече твърде късно… Това се случи преди революцията.

    • aman11be says:

      Кисса, благодаря ти! Но в момента във Варна, в “Св. Марина” има апаратура, която дава възможност за пълно възстановяване на прекарали инсулт. Защо от болницата в Добрич не са я пратили във Варна, разстоянието е едно и също? Ама пусто да вземат левчетата за клиничната пътека. Гадното е, че превърнаха много лекари в счетоводители с тези пътеки. А от това страдат основно пациентите. Тъпа и гадна ситуация. Защото много често Здравната каса си измива ръцете и не плаща на никого нищо, ако лечението на даден пациент по една или друга причина е започнало в една болница, а е завършено в друга. Мога да дам и конкретни примери. За съжаление. Струва ми се, че докато болният не разполага с парите си няма да има оправия.

      • Homoerect says:

        Братко, според мен причините да бъдем на тоя хал не са от глупост, а поради тежка бюрократична машина. Всеки гледа да лапне по нещо… Трябва да направим рестарт на цялата здравна система!

  16. aman11be says:

    Думай, боцман! 🙂

Leave a Reply

