Да бъдеш или да не бъдеш…

От относително дългия извървян житейски път съм достигнал до няколко умозаключения. Всеки, който прецени, че вече е в апогея на своята кариера, ще се оттегли, ако е достатъчно умен. Това е валидно най-паче за артистите и футболистите. Мога да дам редица примери, но бих искал да си спестя позоваването на конкретни имена, защото някои от тях не са вече между живите… Медалът има и обратна страна, което ще илюстрирам с пример – когато артист се прави на политик (Йосиф Сърчаджиев), а политик се прави на артист (Жорж Ганчев), какво става?  И в двата случая стават за резил. Но има и всестранно развити личности, както в последния пример. Започва кариерата си като фехтувач или фехтовчик, тук ще помоля Кисса да ме поправи, ако греша, след това филмов продуцент, музикант, певец и накрая политик. Срещал съм го случайно два пъти, като последния път беше в хипермаркета „Мосю Бриколаж” с неговата Шуши. По моя инициатива го заговорих и понеже ме взе за симпатизант от неговата партия, поприказвахме си близо 15 минути. Излъчваше самоувереност, бодрост и прямота, типичен представител на екстровертните личности, за което всеки би  могъл да му завиди…

При мен нещата стоят в малко по-различна плоскост, тъй като мотивът ми да пропиша на „стари” години е по-скоро някакво хоби, което се зароди след приключване на активната ми трудова дейност и може би по инерция от дългогодишното използване на епистоларната форма в служебната ми работа. Като прибавим и факта, че ставам все по-обсебен и зависим от желанието да пиша, настъпи един момент, в който си дадох сметка, че вече се чувствам твърде уморен, за да продължа със същото темпо. В известна степен роля за това изигра и липсата на интерес към моето творчество от страна на някои традиционни посетители, въпреки появата на нови такива и запазване на сравнително висок рейтинг на тепавицата. Но не това е най-важното.

Ще се намери някой, който да ме попита: „Ти за собствено удоволствие ли пишеш или за рейтинга (славата)? Нищо че Sic transit gloria mundi (Така отминава земната слава). Отговорът ми е еднозначен – и за двете. Homo est animal sociale. (Човекът е социално животно). Който твърди обратното – или не е наясно със себе си, или лъже най-безсрамно. Ако, според някои, блогът представляваше само личен дневник, защо не си купят подходящ тефтер от книжарницата и там да си записват безценните мисли? Не мога да си представя, живота, ако ме изолират от света. Това е най-сигурният и бърз начин да ме ликвидират в буквалния и преносен смисъл на думата… Истината е, че Verba volant, scripta manent (Думите отлитат, написаното остава) и затова всеки търси по някакъв  начин обратна връзка в социалния кръг, който обитава. Иначе, няма никакъв смисъл от написаното.

Feci quod potui faciant meliora potentes – Направих всичко, което можах. Не е лошо от време на време да си припомняме горецитираните латински сентенции, съхранени до наши дни, което означава, че имат непреходно значение…

Оттук нататък започвам да се плъзгам по нанадолнището. В живота няма предпазни мрежи помагащи на онези, които не са преценили силите и възможностите си докъде могат да стигнат и кога да спрат. В това отношение, ако обективно съм преценил ситуацията, нямам нужда от подобна мрежа.

В случай  че на някого му домъчнее за моите драсканици, може епизодично пак да се появявам и да споделите и вие с мен някаква своя болка или проблем.

Оставам с най-добри чувства към всички, които бяха ентусиазирани от моето творчество и ревностни (по)читатели, за което искрено ви благодаря.

П.П. За любителите на поезията, предлагам едно стихотворение, което много ми допадна и донякъде отразява моята същност.

Ваш Омбре

Трябваше само тази песен да ви пусна и да си спестя по-горните  думи:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Автопортрет, It is not a Humor! and tagged . Bookmark the permalink.

28 Responses to Да бъдеш или да не бъдеш…

  1. генек says:

    ХАМЛЕТОВ ВЪПРОС

    СТРАННА измет се навъди –
    чуди се дали да бъди.
    Щом не искаш – не бъди,
    но отсреща врагът бди.
    Чуйте моята присъда:
    Той не ще, но аз ще бъда!
    Две са нашите съдби –
    аз: туби, той – не туби!

    1961 г

  2. Homo faber says:

    Ха, ха, ха, Еректусе, каква кариера, какъв филм…? Този народен трибун, този ковач на свободата наша, Жорж Ганчев требеше да пласира, на честни ора паричките и далаверите и врътките…:), обаче нещо или булката не е честна, или младоженцът и са скроили номерца…:) И затова не се ожениха и не може да водят семеен живот…:)!!!

    • Homo faber says:

      Пише се фехтовач… 🙂

      • Homo faber says:

        И при бая ти Ган…, пардон Жоржо, веруюто е в приказките сладки за царицата и фукарата… 😉

      • Homoerect says:

        Каквото каже Кисса – това е верният отговор!!!

      • Homoerect says:

        Виж какво пише в българския правописен речник срещу думата фехтувач!

        • Homo faber says:

          ФехтОвач също не е грешно. Както и фехтУвач. Но фехтОвач се изплзва във фехтовалните среди. Другото е малко остаряла и книжовна форма. Един език се изменя с времето.

          • Homoerect says:

            Вече ще знам до кого да се допитвам при възникване на проблем от филологически характер…

    • Homoerect says:

      Фабер, ти Жорето не го мисли. Щом е Гошо, нема лошо… 🙂

  3. Homo faber says:

    Еректусе, дреме ми на… 😉 за него… 🙂

    • Homoerect says:

      А за мене…? Виждам, че не си отворил всички думички в синьо, които препращат към други истории…

      • Homo faber says:

        И аз съм като тебе…;), отварям всичко… най паче сега, капачки и тапи некакви ..:)

  4. генек says:

    Трендафил Акациев…
    Как може да не познаваш творчеството на народния гений…
    КЪСО СЪЕДИНЕНИЕ

    АЗ обърнах и шушона,
    тя ми изгори бушона.
    Стана късо – тя ме скепсала
    в суматохата за щепсъла.
    СЕМЕЙНА БАЛАДА

    НАСТАНЕ вечер. Вкъщи се върнем,
    и си полегнем със госпожата.
    Па плеснем с ръце, та се прегърнем
    и търсим духа на Караджата.
    ВЪПРОС

    (в творителен падеж)

    ТОЗ въпрос ти шепна ухом
    да ми се дадеш изцялом.
    Няма аз да падна духом
    докато не паднеш тялом.
    Тоз въпрос ти шепна първом.
    Откликни на него щедром.
    Ако се обърнеш гърбом,
    ще ти го поставя ребром.
    После като си омръзнем,
    пак ще се обърнем гъзнем.
    ЛЯВО УТРЕ

    МОЕ светло, бъдно утре,
    вземи лявото ми кутре.
    Идвай, чакам те горещо
    да ти дам и още нещо –
    нещо здраво и кораво,
    нещо щръкнало и ляво!

    1969 г

    • Homoerect says:

      Бъди спокоен, Генек! Всичко съм проверил. Исках да разбера дали случайно не си приписваш чуждо творчество.
      Между другото, вчера имаше едно интересно интервю на Кеворка с Евтим Евтимов. Стана дума и за Пеньо Пенев… научих някои неща, които не знаех.

  5. Кисса says:

    Омбре, Кисса е била омъжена за майстор на спорта по фехтовка, ама това не значи, че е меродавен съдия за правописа. Според мен е фехтовач. Но, може би, с новите промени в българския правопис, да се е променил начина на изписване. По време оно си беше фехтовач и за мен си одтава за винаги така.

  6. Homoerect says:

    Преди малко, в устна форма бе отправена към мен унищожителна критика от едно скъпо за мен същество, поради което държа да внеса некои разяснения.
    За да няма никакви спекулации относно целта на свободно изразената ми воля, искам ясно да заявя, че не прося от никого комплименти, нито искам някой да ме разколебава за решението ми. Написах всичко това от съображения да не си помислите, че съм се разболял и да страдате за мен… За ваше успокоение, ще продължа да пиша, но по-рядко. Едно е сигурно, че засега Музикалният петък няма да го свалям от ефир. Там поне нещата се развиват по ноти.
    Питам се това същество дали само декларативно ме обича или…

    • Homo faber says:

      Бе Еректусе, като оправен, предпримчив човек две дини мисля, че можеш да носиш под една мишница, покажи им на твойте скъпи критикари …;)!!!

  7. Кисса says:

    Омбре, аз, в качеството си на подскокоросвала те да започнеш този блог, категорично ти забранявам да го занемаряваш, за затриване и дума да не става!
    Амма ха със ха!
    Пишат или не ежедневно, доста хора го четат и дори четящите да не са десетки хиляди, аз, ако имах време и хъс, бих писала и само за двама, за двама, на чието мнение държа.
    Колкото за прописването на “стари години”
    https://tepavicaonline.files.wordpress.com/2011/12/its-me.jpg?w=640&h=360
    ще цитирам отговора покойния ми татко, когато някой му кажеше, че е стар, а той е:
    “- Стара е прабаба ти!”.

    Преди да си направиш блог, се надяваше на благоволението на един друг човек, та белким ти публикува някое есе. С променено заглавие и фотоматериали, естествено.

    А за теб една песен – Никога не навеждай очи!

    • Homoerect says:

      Кисса, благодаря, ти наистина успя да ме трогнеш! Ще си помисля по въпроса. 🙂
      П.П. Надявам се, че разбра какво искам да ти кажа…

  8. Pasi says:

    Рецепта за реформаторски рататуй

    Чушка, чесън, магданоз,
    мазнина в доматен сос.
    Хоп картофче, морков, лук,
    Грахче, бобче-зеленчук.
    Готвене на слаба тяга…
    В политиката приляга.
    Рататуй. Рецепти. Шок…
    Реформаторският блок!
    Паси, 16.12.2013.

  9. Pasi says:

    Да видим…

Leave a Reply

