Хляб наш насущний

breadПовод да напиша спонтанно следващите редове ми дадоха публикациите на една будна гражданка, озаглавени: „Какво има в месото на „Кауфланд“?” и „Месото на „Кауфланд” – прочити, извинения и развитието досега”.

Изпитах дълбоко вътрешно удовлетворение, защото според мен това е правилният път да се преборим с безсъвестните производители и търгашите, които не мислят за нашето здраве, а единствено за печалбата. Ще разкажа и аз няколко случая от моя опит като обикновен потребител (един от  многото потърпевши).

Случай № 1
Преди няколко години закупих хляб „Добруджа”, произведен от фирма „Профекс” от реномираната верига „Билла”. Когато го разрязах (разгледайте внимателно снимката горе вляво), с ужас установих, че има някакво насекомо! След направената от мен рекламация ми върнаха стотинките, но кел файда! Което ме принуди да си купя домашна хлебопекарна, но както ще разберете по-надолу – и това не е изцяло спасение и гаранция;

Случай № 2
От друг магазин, от веригата “Европа”, собственост на небезизвестния бизнесмен Христо Ковачки, закупих пушена риба. И понеже не носех със себе си очила, едва когато се прибрах в къщи, установих, че срокът на годност е отдавна изтекъл, което лесно можеше да бъде усетено по „приятната” миризма;

Случай № 3
Когато бързаш, нямаш време или търговецът не ти позволява да ровиш в щайгата, купуваш плодове или зеленчуци, които отвън изглеждат в добро състояние, а когато изсипеш съдържанието на пазарската чанта, виждаш, че половината е брак;

Случаи № 4
Вече съм писал за закупено от мен френско сирене от полски производител. Не само мухлясало, а и напълно развалено и негодно за консумация. Към него бих могъл да добавя и мая за хляб с тюркоазен цвят и дъх на бадеми.

За наше успокоение, и в други страни се наблюдават подобни явления. Така например, в Атина си поръчах в една сладкарница баклава и по някое време нещо изщрака между зъбите ми. Оказа се, че вместо орех, в плънката беше попаднало камъче. Когато го показах на собственика, той изпадна в паника, защото там законите са много по-строги от нашите. Добре че съм чужденец, та в дадения случай можеше и да не му затворят магазина, тъй като гръцкото правосъдие определено дискриминира имигрантите. Задоволих се само с една безплатна баклава.

В друг случай, купих си от местния пазар в Тирана бутилка „Ballantine’s” за скъпи гости. Каква беше изненадата ми, когато вдигнах първата наздравица?! Оказа се, че в тъмно оцветените чаши има обикновена чешмяна вода!!! Върнах бутилката без всякакви опити да ми се извинят, но повече от това магазинче не посмях да купя друга стока.

Предвид всичко гореизложено, драги приятели, девизът е „Направи си сам”!

И понеже не се сещам за никаква подходяща музика, пускам първата, която ми попадна под ръка от житницата на България:

Не забравяйте да произнесете горещата си молитва към Бога:

Отче наш, Който си на небесата!
Да се свети Твоето име,
да дойде Твоето Царство,
да бъде Твоята воля,
както на небето, тъй и на земята;
насъщния ни хляб дай ни днес…

Честит имен ден на Данаил, Даниел, Даниела, Данко!

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Икономика, Случи се…, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

68 Responses to Хляб наш насущний

  1. zabliznacite says:

    Благодаря за споделеното и за споделянето! Не съм сама! 🙂
    И най-вече благодаря, че толкова коректно ме цитирахте, за разлика от много други големи и известни медии и информационни сайтове!

    • Homoerect says:

      Мила госпожо,
      Не съм извършил никакъв подвиг. За мен беше въпрос на дълг и чест да Ви подкрепя.
      Бъдете жива и здрава! Пожелавам и на Вашите деца да пораснат умни и красиви, като Вас самата!
      Чичо Омбре

  2. Homo faber says:

    Еректусе, като радетел на чистотата и правописа в българския език, мисля че има точната и хубава дума подкрепа, а не съпорт…:)!!!
    Нейсе, с две ръце подкрепям и будната гражданка и тебе.
    Направи си сам е добре, ама веке живеем в друго време и надали съвременният човек може да направи всичко сам. Въпросът е да се разрасне това положително явление на будните граждани, които да разлика от едни ужким по-будни… 🙂 имат, какво да кажат за всичко, което ни съпътства в живота!!!

    • Homoerect says:

      Фабер, казал ли съм да не ми правиш забележки? Освен това, прояви малко чувство за хумор и разбери защо съм използвал думата “съпорт”.
      За другото, ти си знаеш, благодаря за подкрепата!

      • Homo faber says:

        Еректусе, съгласен като изискваш, но трябва да има реципрочност. Как така бамбашката звучи, съгласен си и ти, друже…:)!!!

        • Homoerect says:

          Фабер, това да не ти е Женският пазар? Тук аз съм капитанът и се слуша моята воля! Който не е съгласен, изхвърлям го зад борда. 🙂

          • Homo faber says:

            Еректусе, тогава за чий бяха, приказките ти преди време, отправени към един тепавичар за приятелите, приятелството и посочването на това и онова…;)

          • Homoerect says:

            Не ми се дръж като ощипана госпожица! Това, което е позволено на боговете, не е достъпно за простосмъртните! Играй по моите правила и нема да имаш ядове! 🙂

          • Homo faber says:

            Завиваш, къде бая ни…:)

          • Homoerect says:

            Ти си на погрешен път! Завивам към правата истина!

  3. rusalka2013 says:

    А, може ли вместо хляб да ядем пасти? 🙂

    • Homoerect says:

      Може, Русалке, всичко може… Ако си ги направиш сама и донесеш в тепавицата и нас да почерпиш. 🙂

      • Homo faber says:

        Аллах е само един и Еректус е неговият пророк и… пасти требе да руча…:)!!!

        • Homoerect says:

          Имаш крава, пиеш млеко! Немаш – купуваш си от пазара кокосови орехи!
          Фабер, ще те замоля да поразредиш тия реплики и дуплики, че ще ни заподозрят в интимни връзки.
          Кажи нащо по същество по темата, дай примери от своя личен живот. Да спукаме балона за непогрешимостта на производителите и търгашите!

          • Homo faber says:

            Пример, преди двадесетина години… ама и сега може да се прави /макар че търгашите са се изучили много/, на семинар на “Златни пясъци” в едно заведение надписаха много очевадно…:) сметката ни. И се извади служебна карта, която не е валидна за този род обществени заведения, но поради незнание, да видиш как почнаха извинения, ухажване и т.н.
            А, за спукване на балона, и децата го знаят – като в казармата, както беше -гонене по устав, т.е. спазване на законите, правилниците, наредбите, разпорежданията и каквото се сетиш, като създадени документи…
            Скоро нема да стане обаче, ние сме извънземни, виж при земните, Дойчланда например става….

          • Homoerect says:

            Добър пример, дай още… 🙂

          • aman11be says:

            Втори пример: Данъчен, пожарникар и митничар седнали в едно заведение да се почерпят. Накрая, както казва дружето Фабер, много очевадно включили две гуми и датата в сметката. Данъчният се ядосал и извадил служебната карта. Сервитьорът изхвърчал при управителя, който както винаги “го нямало”. Върнал се след малко, извинил се и казал, че сметката е, примерно със 100 лв. по-малка. Тогава се намесил пожарникарят, извадил картата …….. сметката паднала с още 100 лв. и станала примерно 250 лв. В този момент се обадил митничарят “Двеста и петдесет, двеста и петдесет…. давай ги и да си ходим.” 🙂

          • Homoerect says:

            Да бех учил поне за данъчен инспектор, а не за комерсант…!

  4. Homo faber says:

    А, за истината…ако през годините не си завил, започваш да мязаш на така наречените наши “демократи”…:)!!!

  5. Кисса says:

    Направи си сам е правилната посока. Но е осъществимо само донякъде. За не пенсионери и за живеещи само в апартамент е невъзможно. Произвеждаме си сами зеленчуците, правя само домашен хляб, кайма правя у дома от купено добро месо, кисело мляко също правя сама от домашно прясно такова…и съм дотук с направи си сам. Познавам, обаче хора с огромни финансови възможности, които на практика не купуват нищо от магазин. Виното и ракията от познат с години мелнишки производител, месото от директен, пак познат с години производител, Ходиш, избираш и плащаш. Това е по възможностите на онези с триетажните вили в Бистрица, по 300м2 етажа. Имаме приятели от този вид, но за съжаление…доброто мелнишко вино, пренесено на 1400 км не е повече същото като в Бистрица 🙂

    • Homoerect says:

      Кисса, слагам лика ти на таблото на отличниците! Ти си пример за подражание!

  6. Homo faber says:

    Пример, като се напазарят с мен клиента, казвам… ако дойдеш в мой магазин /нямам такъв/ и аз ти давам скапано и лошо… и те почват, веднага ама какъв си, с какво се занимаваш… гледат нещо далаверка да изскочи и т.н…
    Затова, разковничето е гонене по устав.
    Това е!!!

    • Homoerect says:

      В чичо Омбревата колибка такива филми не се прожектират!

      • Homo faber says:

        И в колибката на батко Фабер…., ама все пак говорим за общото, пак като българин дърпаш чергичката си, а не като грък или сърбин….:)

  7. Homo faber says:

    Те ти Еректусе, месна реклама за Коледа и Нова Година. Между другото, с техните пържоли съм запознат лично, страшни са..:)
    От БГ Мама:
    TheNMaster : ДОМАШНИТЕ МЕЗЕТА 2013/2014
    « #55 Пет., 22 Ноем. 2013, 11:50 »
    “Видях,че си от София…..Аз купувам месото от магазините на Радослава Василева….Имат един на пазара и един по-голям около Руски паметник(там доколкото знам има и телешко), ама не съм ходила в него, че ми е далече….”
    “… от тези магазини пазарувам предимно сурово месо и котлети,както и си избирам месо за да ми смелят кайма на момента от месо,което съм си харесала…..Иначе имат и пуешко,наденици,кюфтета,пилешки меса охладени и замразени(както и субпродукти)…”
    Та, като свободен чиляк, разходи се до “Руски паметник, ул.” 20 април” /бившия цех и складове на “Булгартабак”/. Като жител на “Люлинград”, как ти се струва продукцията на “Виера5”?

    • Homoerect says:

      Аз залагам на прасешкото от наше село.

      • Homo faber says:

        От смесения магазин ще да е, дека се продава шарлан, кисело млеко, пирони, газ, подкови… и бразилско свинско…:)!

        • Homoerect says:

          Има, сичко има в селкоопа! И ловни пушки “Фабер”, по-известни на Запад като “Флобер”.

          • Homo faber says:

            Има, за баба Пена и дедо Митко…да се пазат от виладжиите, дето им смущават селската идилия!

          • Homoerect says:

            Пак взе да се увличаш в речитативи… Стой си на мястото, там на чина и ще отговаряш само, когато те поканя на дъската.
            П.П. Изпапка ли си вече сандвичето? Зер до коледната заплата има още бая време… Хайде, излез сега пред дъската, да чуят всички другарчета дали си си научил урока. 🙂

  8. Pasi says:

    Самозадоволяването няма бъдеще.Поради доказана неефективност. Въпреки това е масово и засяга различни слоеве и области.
    Нарочно оставям двусмислието…

    • Homoerect says:

      Какво двусмислие, бре, Паси? Прозрачен си като изворна вода!

    • Кисса says:

      Уважаеми, самозадоволяват се онанистите. Забрави този омразен лаф от време оно, когато магазините бяха празни, та се раздаваше по парченце земя с оглед робите да си докарват по нещо за слагане в тенджерата.
      Сега магазините са пълни, има и такива с екопродукти…Но при наличие на възможност си е цяло хоби да ти замирише дома на прясно опечен хляб, или да си направиш една шопска салата със собствени доматета и краставици. За пресните подправки целогодишно…да не говорим.

      • Homoerect says:

        Кисса, искам да ти направя едно самопризнание… Съдейки по картинките на твоите краставици и домати, наистина изглеждат превъзходни! Разбира се, условията за зеленчука са коренно различни в Италия от тези в наше село. Не малка заслуга има и твоята ръчичка, плюс вносната конска тор. Абе, Валтер си е паднал на оная работа с такава жена като теб! 🙂

        • Кисса says:

          Поласкана съм мосю! Ама географската ширина на моята зеленчукова градина почти съвпада с ширината на твоята. Има и утежняващи обстоятелства – България е защитена с планини от един ужасен африкански вятър (тук му викат Гарбино). Духне ли по седмица не спира и изсушава всичко. Е има Пиринеи, ама те са по дължина на ботуша, не пазят. Спасението е ежесутрешно поливане и освежаване, слава богу, че си имаме и кладенец с потопена помпа – отваряш крана на водата и помпата се включва, водата потича…Конската тор не е вносна, на един х…върлей място от където са ни офисите, един колега си отглежда коне, пак за хоби, та той ми я даде – бартер с разсад направен от нас. Освен това на оная работа съм си паднала…май аз, защото Валтер реголва с машинарии, той полива сутрин в 4 часа, той прави разсад…аз садя(с големия си тумбак му е трудно) и обирам реколтата 🙂 Докъдето стигна 🙂 че тази година краставиците се покатериха по бора 🙂 Джули ми е обещала догодина да дойде да помогне при обирането на високолетящите краставици…каквато е снажна…ще се справи.

          • Homoerect says:

            Кисса, всичко това, което го изреди като мелиорации, с изключение на конската тор, която от моя гледна точка е вносна, го имам и аз. Но има един основен фактор – слънцето и температурата. Пробвал съм основно с оборска тор, а този път наторих с тор от цигански коне. Да видим какво ще поникне…
            Като ти дойде Джулито на помощ, прати ми една кошничка с твоите екопродукти за сравнение с вкуса на моята продукция. 🙂

          • aman11be says:

            Кисса, извинявай, ама не се ли казваха Апенини? Планините по дължината на ботуша имам предвид.

          • Homoerect says:

            Да не се окаже, че Кисса живее в Испания, пък ни заблуждава, че е в Италия… 🙂

          • aman11be says:

            Е то егаси терликът ще бъде тогава…. 🙂

          • Кисса says:

            Брави, проверявам ви дали сте внимателни и колко сте добре с географията. Разбира се, че са Апенини. А от северни студове и ледени вертове пазят Алпите, затова тук виреят маслини, а в България не. Няма резки температурни разлики. В най големия студ нощем температурата пада до -3 градуса а денем е все над 10 градуса.

          • Homoerect says:

            Браво, Кисса! Не съм се съмнявал, че такъв отговор ще дадеш. Каквото и да ми кажеш, природо-климатичните условия в Италия са по-благоприятни от тези в наше село.

      • Pasi says:

        Рязка и вероятно поради това, доста необективна оценка. И за лафа, и по същество. Вярно е, че самозадоволяването от онези времена позволяваше да се тушират някои дефицити, породени от огромния износ на селскостопанска продукция. Но е вярно и, че есента доматите бяха по 0,10ст. килото, чушките по 0,15 и т.н. и винаги е имало. Липсваха ранните зеленчуци, а зимата ги имаше, но не бяха по джоба на никого в т.н. показни магазини.Освен това, земята се даваше БЕЗ пари, само и само да се обработва и хората сътвориха чудеса в чукарите, които аз наричам “лични концлагери”. После дойде реституцията…

  9. Светла Павлова says:

    Има шанс за всички.
    Един друг свят (2013)

  10. Светла Павлова says:

    Без малко да не оцелея от уртикарията.

    • Homoerect says:

      Не думай, Светленце… Взе да ме втриса от думите ти! Вярвам, че вече си напълно оздравяла…

  11. Homo faber says:

    Еректусе, нещо се запъна, зер едни маат истински пържоли, други от смесения магазин, лепени бразилски от магазини от народа, за народа…
    Най-учтиво ти дадох и адреса да мааш и ти, друже, ама завиде на некакъв виртуален сандвич, измислен от тебе…;). Ми, яж си го…!

    • Homoerect says:

      Флобер, във всичко друго можеш да ме обвиниш, но не и в чувство за завист! Напротив, радвам се, че мааш хотдоци, та чак лигите ми потичат…
      Като си земеш коледната заплата, с бонус от 20 лв., посети и ти адреса на магазина, който ми препоръчваш.
      Полага ти се да се облажиш и ти за Нова година! 🙂

      • Homo faber says:

        Ке седи на пусия, за Коледа дедо Митко с флобера, оти е нервак…:)

        • Homoerect says:

          Всичко знаеш, Фабер! От тебе тайна не може да се укрие… 🙂

          • Homo faber says:

            Е, чак пък всичко, Еректусе, един живот не стига, макар че всеки иска в т.ч. и ти, друже…Те и една песня за пуцалото…:)

          • Homoerect says:

            Не съм съгласен! Колкото по-малко знаеш, толкова по-дълго и щастливо живееш. Благодарско за песнята!

  12. Homo faber says:

    И аз не съм, информацията е свобода, сила за този, който работи с нея, оръжие, даже и власт, информацията е и ключът към активно гражданско участие в света. Нали ни поднасящ това и онова и ни ръчкаш да дадем мнението си…:)

    • Homo faber says:

      А може и да си прав, ама така ли беше приказката….ако Буров ме осинови/не съм сигурен/, поправи, ако не е така……:)

  13. генек says:

    Буболечките са храната на бъдещето – нали така ни обясняват? Та – свиквай…
    А за “Направи си сам”…Много е вярно! Истина…Съдя по синовете си…

  14. генек says:

    Ех, да бех богатско чедо,
    Буров да ми беше дедо,
    Дубъл-екстра щех да пуша,
    мъката с тех да душа.
    Или пък хавански пури,
    що ги пушат хора щури,
    Но за бедни като нас,
    стига ни и некой фас.
    Ех, проклета фукария,
    днеска нема пак кирия.
    В джоба немам и петак,
    същи съм босяк!
    Стоян Миленков (певец)

  15. Homo faber says:

    Па дотам ли стигна, на нея да се уповавш…:)!!!

    • Homoerect says:

      Точно обратното, но не ме четеш внимателно, Фабер! Днес съм обявил почивен ден за теб и за мен. Събирай сили за петъка…

      • Homo faber says:

        Майтап бе, Еректусе, разбрах те 🙂 ама, ти днеска си сериозен…
        Оставям/ете те в покоите ти под балдахина…:)
        А, що чак отдалече за петък, да нема жива гощавка…?

        • Homoerect says:

          Всичко, има, Фабер – и гощавка и минавка…
          Отивам да проверя дали се е затоплил балдахинът.

          • Homo faber says:

            Всекиму, според заслугите, Еректусе…:)!!!

  16. Pingback: Vox populi – new edition | Tepavica online

Leave a Reply

