Истината за българската Коледа и Великден

Чета на някои места твърдения на някои автори – каква бездуховност е била преди 10-ти ноември. Как народът ни не е отбелязвал по свой подобаващ начин събитията по християнския календар, въпреки че не бяха обявени за официални празници.  Това е пълна лъжа и заблуда! Откакто се помня, не познавам семейство, което да не се е събирало на Бъдни вечер или да не е боядисвало яйца или месило козунаци за Великден.

По-късно през деня ще доразвия своята концепция…

… Моите родители не бяха дълбоко набожни. За баща ми съм абсолютно сигурен, докато майка ми имаше едно златно кръстче и тайно от мен и моя брат е ходила да се черкува (тоя израз го научих, когато цар Симо дойде на власт). Баба ми Цона, за която съм писал преди си беше религиозна и никой не й е пречил да се изповядва пред Бога. Първият лист от моята биография е кръщелното ми свидетелство, върху което има петно от червено вино, оставено от почерпилия се поп. В къщата ни никога не е имало кандила или икони, което не означава, че не са спазвани народните обичаи и традиции. Макар и бедни, майка ми винаги намираше начини да спретне празнична софра, в което отношение много я биваше. Жалко, че снаха й, демек моята жена, не можа да прихване много от нея…

Ето, при такива обстоятелства си останах духовно непросветен. Но държа да отбележа, че не съм пропускал нито една Коледа, считано от 1949 г. Вярно, не бяха така богато украсени домовете ни, но почти навсякъде имаше елхичка и някакви дребни подаръчета, не като сегашните скъпи джаджи за милите ни дечица. На Бъдни вечер се събираше цялото семейство и без молитви на глас, всеки си пожелаваше нещо хубаво да му се случи през Новата година.

Ами какво да кажем за честването не само на рождените, но и на именните дни? Те не са ли също свързани с някаква религиозна традиция? Само като си спомня колко лимонадени шишета са изпразнени на подобни лични тържества. Казвам го от позициите на бивш член на БКП, като пряк свидетел и участник в такива мероприятия.

Имало е, има и ще продължава да има родови и землячески сбирки, на които цяло село е празнувало или са се събирали роднини от всички краища на страната. Каква по-голяма духовна  връзка от тази? Църквата е играла определена роля за съхраняването на българщината и физическото ни оцеляване като народ, поради което и в най-тежките години на тирания и тоталитаризъм, никой не е посмявал напълно да забрани и изкорени християнството.

Кой честен човек не уважава и не спазва Десетте Божи заповеди? Макар и да не съм религиозен, не мога да не приема тези норми на поведение от чисто хуманна гледна точка. Толерантен съм към всички религии, които проповядват мир и любов на планетата Земя. Бил съм канен в чужбина на местни религиозни празници – както на християни, така и на мюсюлмани. Най-трудно ми беше да обясня на едно момче от младежката организация на  гръцката ККЕ, защо след като съм атеист присъствам на църковно богослужение. От уважение към чувствата и религията на домакините! Най-весело  беше в Албания, която от първата атеистична държава в света се превърна в територия населена с представители на изповядващи различни религии. Често явление е комшията да е мюсюлманин (над 75 % от местното население) да кани своя комшия християнин на гости и след това на свой ред той  да му гостува.

От всичко написано дотук, исках ясно да посоча, че в България винаги е имало религиозна толерантност и не бива да се спекулира по тази тема, с цел извличане на политически дивиденти. Който не е съгласен с думите ми, да забрави това, което е прочел тук, на това място и да продължава да си вярва в неговата истина.

Съвсем случайно открих, че имало песни посветени на Коледа, преди още да изгрее свободата у нас. Поздравявам ви с една такава:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Празници, Good news and tagged , . Bookmark the permalink.

81 Responses to Истината за българската Коледа и Великден

  1. rusalka2013 says:

    Ако става дума за статията “Най-скъпият коледен подарък“, ясно прозират намеренията на автора! Преди всичко е било в черно, сега вече е в розово….
    Разделяй и владей! Звучи ми доста познато, дежа вю!

    • Homoerect says:

      Русалке, всеки има правото да вярва в каквото си поиска, стига умишлено да не заблуждава другите! Например, аз вярвам в съществуването на извънземните, но никъде и никого не убеждавам в това. Стремя се да се опирам единствено на фактите, а не само на предположения.

  2. gogi6666 says:

    Много точна публикация! Подкрепям написаното! Поздрави, Омбре! 🙂

    • Homoerect says:

      Гоги, ти си мой човек и не съм очаквал да изразиш друго становище. По-важното в случая е какво мислят нашите опоненти…

  3. Homo faber says:

    А, здрасте, Еректусе! Първо, бре ти не почиваш ли, нема ли спиране тепавицата и на тези светли празници…:)?
    Ми, да мила родна картинка, някои хора преди революцията, не са живели, просто са вегетирали, не са чествали било Коледа или други празници, а какво да кажем за личните? Само като си спомня едно време, какво е било в къщи, до сабахлента..:), а сега, като се срещнем не се познаваме…:(!
    Много внимание обръщаш на такива писаници, просто трябва да вземеш машата и да хвърлиш през прозореца с гнус, същите, както в пиесата “Големанов” правеше героя, хвърляйки вестниците…:)!!!

    • Homoerect says:

      Фабер, и ти си мой човек и затова ще ти отговоря. Имах намерение да почивам днес, но все някой ме дърпа за езика. Никога не съм бил безразличен и няма да бъда към демагозите и тези, които се правят на Божи кравички! Затова не постъпвам като Големанов!
      Разрешавам ти да пуснеш една твоя любима песен от времето преди Революцията. 🙂

      • Homo faber says:

        И за песните ли требе разрешение… уж си демократ…;)?

        • Homoerect says:

          Мчи, как мислиш…? През главата на домакина ли?

          • Homo faber says:

            Нали е тука свободна територия?

          • Homoerect says:

            Само така ти се чини… Свобода не означава слободия! Ако ще пускаш нещо, пускай, че ми се изчерпа търпението…

  4. aman be says:

    Преди да изгрее коя от всички свободи, Омбре?
    Вярно е, че в моето детство Нова година беше по-голям празник от Коледа, но нима сега не е също така за повечето български семейства? Оттогава също пазя спомени как родителите ми с компания техни приятели тръгваха “да коледуват” и от къща на къща с песни и закачки ….. се прибираха рано сутринта. Някой сега да има спомен той или негови близки да правят подобно нещо? Когато е официално разрешено и можеш “да усетиш след толкова години мрак духа на Коледа”….. Бррррррр!

    • Homoerect says:

      Благодаря за подкрепата, братко Аман! Дълбоко убеден съм, че мнозина мислят като нас. С тази разлика, че Тепавицата не е място за изразяване мнението на целокупния болгарский народ!

      • aman be says:

        За съжаление все по-често ми се струва, че не малко хора се опитват да си “купят индулгенция” за това, че са живяли по онова време чрез демонстрация на сегашна “правоверност”. Както казва по-горе Русалката, дежа вю! И преди сме го виждАли. “Произхождам от бедно прогресивно семейство” се трансформира в “Аз не съм комунист и никога няма да бъда ….”. C’ést la vie, както казват турците. 🙂

        • Homoerect says:

          Бая има още да се учим от “турците”! Най ми е смешно, когато видя днешните политикани да се кръстят като, като…. неам думи!

          • aman be says:

            Вече не знам дали е смешно, но когато се кръстеха Андрей Луканов, Петър Младенов и особено Добри Джуров …… Си беше жива гротеска….

          • Homoerect says:

            По протокол, всичко е позволено, но не и да се кръстиш, ако си атеист!

  5. Homo faber says:

    Песента, Еректусе…

    • Homoerect says:

      С удоволствие изпълнявам желанието ти, Фабер!
      И ще престанеш да ми се назлъндисваш! 🙂

      • Homoerect says:

        Лелеее, Фабер, чак сега видях каква песен си ми пуснал! Как можа? Ти си международен терорист!!!

      • Homo faber says:

        В грешка си, Еректусе! Нема назлъндисване, обичам тази приказка…”Питай и да те питат”…:)!

  6. Графът says:

    Добре си го казал, Омбре!
    Честичко се случва да чета нещо за „ония времена“ и да се чудя аз къде съм живял тогава?!?
    Поглеждам понякога кой е авторът и вече ги класирах тия писачи твърдо само в 2 категории – ветропоказатели или голобрадчета дето учат баща си как се правят деца.
    Колкото до църквата и поповете – и едно време, и сега си е едно и също. 😉
    Може ли едно допълнение за бездуховните времена?
    Традиция беше на Коледа и на Великден по телевизията да дават късно филми, които на никой не му се искаше да изпуска… 🙂

    • Homoerect says:

      Графе, твоите думи все едно от Божиите уста звучат! Нещо и аз съм написал в твоето графство по повод ония времена…

  7. Светла Павлова says:

    И аз като Аман бе да попитам коя истина, Омбре? Коледувнето, баницата с късметите и сурвакането не са християнски обичаи, а езически ритуали. Едва по-късно, след утвърждаването на християнството като религия, тези ритуали са прикачени към нея. Да не забравяме, че преди да се утвърди култът към Исус, е имало култ към слънцето.Освен това, според мен, истински вярващите би трябвало да почитат Рождеството, а не нещо друго. Не твърдя, че съм права. Юлето май беше историк, тя със сигурност може да даде информация по въпроса. Разбира се, ако за малко спре да гушка новороденото съкровище в тяхното семейство 😉 .
    Впрочем, Аман бе ме подсети и за нещо, което да споделя. Моите баба и дядо никога не произнасяха “Коледа”, а “Колада”. А и в коледарските наричания има обръщение “Коладе, ле”. Питала съм баба защо казва “Колада” и тя ми отговори, че така си го знае. Но е възможно да е било и грешка в произнасянето.
    Що се отнася до забраните преди 1989 г., аз помня от детството си, че сестрата на дядо ми редовно се черкуваше. И понеже на село нямахме черква, водеха я в съседното.

    • Homoerect says:

      Скъпа Светле, къде задълба чак в каменната ера при моите праотци? Ако коледуването не е християнски обичай, Рамазан байрям ли е? Твоята баба не случайно е казвала на този празник Колада. на гръцки е Κάλαντα (Кáланда).
      Те ти и една гръцка коледна песен:

      • Juliapulia says:

        Мосю, Светлето е права! Много Християнски ритуали са всъщност адаптирани езически. Причината е съвсем проста – за да проникне една религия в съответната общност, то тя трябва да стъпи на нещо познато и утвърдено. Не случайно цяла година писах Календар на традициите, който често няма нищо общо с религизония (и който още не е готов де). Та за Коледуването и коладе ле имам някои съмнения, но не бих искала да ги казвам на глас … и със сигурност Колада не е грешка, т.е. грешка е вярна.

  8. Juliapulia says:

    Аз имам няколко коментара по статията, ама по ред на номерата.

    Изпърво ви пускам, коментарът ми от вчера в лицекниговата социална мрежа:
    Честито Рождество Христово приятели! Бъдете здрави, честити и най-вече благословени!

    Днес в църквата, насред литургията и песнопенията, изведнъж от всички страни хората запяха, тези същите миряни, които бяха дошли да се помолят. Беше изненадващо и вълшебно. Пожелавам вълшебства и на вас.

    Второ – докато бяхме в църквата, за да си взема причастие, моята собствена дъщеря, възпитавана във вяра и умерена религиозност, същата тази, дето много добре знае какво се прави като пристъпиш прага на храма и учи приятелките си на това, та тя след десетата минута се изнерви, взе да се ядосва, че все пак било Коледа и там си губела времето. И се замислих, а и още си мисля. Според мен днес сме много по-бездуховни и невярващи от преди 10ти ноември. Много повече! И е тъжно. Защото ако преди традициите се опазваха в семейството (парадокс е, че моето собствено е доста атеистично; аз не съм по простата причина, че в зората на демокрацията залитнах по “модерна” секта и баба ми ме хвана за ушите и ме вкара в правия път, демек Православието), сега сякаш никой няма нужда да ги пази. Добре де, не никой, ама много хора. Адски се радвам, че все пак църквите се пълнят, макар и недостатъчно. Защото (мама му стара без извинение) празникът не е в това да се наядеш като прасе и да похарчиш пари за нужни и ненужни подаръци. Празникът е в душите, в човечността и куп други важни неща, които сякаш от тъпо консуматорство забравяме.

    Трето – Амане, за мен е чест да ти кажа, че нашият ансамбъл си има Коледарска мъжка група от около десетина мъже и те, а и от малките момчета, ходят да коледуват. Единствената разлика е, че предварително знаят къде да идат, или иначе казано – къде са желани.

    И още имаше, ама ай после

    • Homoerect says:

      Джули, твоето послание извира направо от сърцето ти! Но понеже съм атеист, както разбираш, за да не нараня твоите чувства, мога да ти отговоря само тогава, когато се видим насаме.
      Кажи на кака ти Светла какво мислиш като хисторичка за този светъл празник…

      • Juliapulia says:

        Е, казала съм го 🙂 Всъщност да ти кажа, никак не искаш да чуеш историко-етноложкото ми разбиране за празника, защото ако трябва да се оставя на науката, нищо хубаво няма да остане от празника, пък аз искам да си го преживявам, не да го анализирам.

        Ааа и още нещо – рожденните дни нямат нищо общо с църковната или народна традиция, те са съвременен феномен. По традиция се е празнувал само именния ден и никой не го е било еня кога точно си се родил. По селата е пълно с още живи хора, които не знаят на коя дата точно са родени и само за да имат ЕГН са дали някоя ориентировъчна дата.

        • Homoerect says:

          Да, съгласен съм, Юлке… (за некои работи само)! Щом не искаш да ни отвориш очите от историко-етноложки характер, не го прави! За всеки случай, да ти кажа: Коледа произлиза от латинското наименование «calenda», използвано за ознаменуване началото на месеца, което е заимствано от гръцкия глагол καλώ (кало), в превод каня. За рождените дни си напълно права, което е странен феномен. Самият аз съм го констатирал.

          • Juliapulia says:

            Изобщо не е странно, като се видим ще ти разкажа как старите хора са отброявали времето, много е интересно 😉 А иначе за Коледа и Колада – не забравяй, че има много страни на тълкуванието – думата ок, съгласна съм, но за Колада – помисли – колаче, коледувам, коледар … свързани са и имат съвсем различен смисъл от Коледа, по-скоро аз бих го свързала с кръг, с цикъл, с разни подобни предхристиянски разбирания.

          • Homoerect says:

            Дообре, Джули, убеди ме! 🙂

          • Homoerect says:

            Ето какво още намерих: Κάλαντα, κόλιεντα, κόλιαντα, κόλιντα. (Каланда, Колиенда, Колианда, Колинда)

    • Кисса says:

      БРАВА! Споделям и подкрепям напълно! Честита Коледа и от мен, приятели!

      • Homoerect says:

        Благодаря, Кисса! Не съм се и съмнявал в теб, че ще подкрепиш нашата гледна точка!
        П.П. Вече мога ли да те извадя от списъка на “Безследно изчезналите”? 🙂

        • Кисса says:

          Имаме смяна на гостите – синът и годеницата му тетевенка си тръгнаха днес, утре сътрин идва щерката с бергамасеца Маури. Та от утре съм отново…в нелегалност, но обещавам да надничам тук . Весели празници ти желая, Омбре! На теб и на всички около теб! И една прекрасна 2014 година!

          • Homoerect says:

            Чул те Господ, Кисса! Пожелавам и на теб същото и… в добавка 3-4 внучета да дундуркаш! 🙂

  9. Светла Павлова says:

    Не е точно това, което търсех, но… :
    КОЛЕДА – ЕЗИЧЕСТВО И ТРАДИЦИЯ

  10. Pasi says:

    Аз пък да Ви светна за политическата обстановка. Според медиите, на протест днес са излезли около 1300 човека в цялата страна, като около 1000 са в София, 70-80 в Пловдив, 50 във Варна, 10-Русе, Смолян 5-6 и т.н. За Благоевград нищо не се съобщава.Там май ги е страх да излязат, след бояжийското изпълнение на паметника на Димитър Благоев.

    ЛУПЕНИАДА?

    Лумпениада няма вече.
    Няма хора, няма речи…
    Няма нощни пияндета,
    и надрусани рендета.

    Няма даже ученици,
    сред протестър-мъченици.
    Чалготеките са спрели,
    няма за оставка трели…

    Няма сценка „Свобода”,
    с гола цица пред света,
    няма и кафе при Коня….
    Сам самотен мутрафоня!

    Паси 18.09.2013

    • Homoerect says:

      Малеей, почнА се… Над Люлинграда ехтяха топовни гърмежи в продължение на 1 минута! 🙂

  11. Juliapulia says:

    Добре, че светът не е само политика!

    • Homoerect says:

      Нищо подобно, светът е и политика! Съзнаваме ли го или не, това е истината. Политика е дори да отидеш да си купиш млеко от магазина…

      • Juliapulia says:

        Спорът в този случай би бил грандиозен, ако не беше просто излишен 😉

        • Homoerect says:

          Е, па, нема само ти да ме учиш! Нещо и от мен требе да знаеш. 🙂 Стоково-паричните отношения са висш израз на политиката, където имаме ясно изразен конфликт на интереси производител-клиент. Да ти припомням ли причините за февруарските събития, когато народът се разбунтува срещу покачването на цените на ел. енергията?

          • Juliapulia says:

            Или политиката е висш израз на стоково-паричните отношения. Добре че натуралното стопанство не е измрЕло съвсем.

          • Homoerect says:

            Юлке, не ме ядосвай и не се прави на гламава! При натуралното стопанство са действали друг тип взаимоотношения, също с политически оттенък. Крайно наложително е да се видим час по-скоро насаме… 🙂

  12. Светла Павлова says:

    Омбре, с твоето твърдение за стоково-паричните отношения ме подсети за ето този филм:
    Прекрасно зелено / La belle Verte (1996)

    • Homoerect says:

      Не съм го гледал, с удоволствие ще го изгледам. С една малка забележка – стоково-паричните отношения не са мое твърдение. Питай и Генек, той е по-голям специалист от мен в тази област! 🙂

    • Графът says:

      Тайничко се възползвах и вече го гледам. Надявам се да нямате нещо против.
      Благодаря!

      • Homoerect says:

        Графе, изумяваш ме понякога! Тепавицата е място, достъпно за всички, които искат да получат наслада за душата. От мене духовната храна, от вас печеното прасенце… 🙂

  13. Светла Павлова says:

    В такъв случай, съвсем наложително е специалисти като тебе и Генек да го изгледат 🙂 . Не се шегувам, филмът си заслужава! А и, мисля, има индиректна връзка и с днешната ти тема, и с политиката въобще.

  14. Тракиец says:

    Омбре, не се опитвай да обясняващ думата Коледа с гръцки корени!. Дразниш ме!!! Думата е от древно тракийски произход и изразява преклонение към Бога Слънце изразяван като огнено колело. Права е Светлето!!! За съжаление, американците са много по-напред от нашата наука по отношение произхода на европейската, респективно световната цивилизация. Непрекъснато ти изпращам информация за това. Вземи поне я прочети. В момента има БЕЗПЛАТНА изложба в НИМ, посветена на тракийското злато, където се загатват тези въпроси.
    А иначе, Коледата от моето детство беше свързана с прасето. Винаги след Нова година на 6 януари.Никога не съм знаел какво е символизирала.
    Незнайно защо, коледарите в Чипровци идват на 24 сутринта, а не на 25 декември както е навсякъде!!!

    • Homoerect says:

      Брях, Тракиецо! Още ли не са те изяли мечките в Чипровския балкан? Днеска се надпреварвате със Светлето да ме ограмотявате. Чета само това, което ми е интересно. На Светлето вече отговорих, че препоръчваният от нея филм ме заинтригува.
      За да спиш спокойно, ще ти кажа, че и гърците признават, че коледният ритуал се е появил най-напред в Тракия.

  15. Тракиец says:

    Ами какво друго им остава?! На лъжата краката са къси. Рано или късно, истината за кражбата им на тракийската култура и история ще излезе наяве!!! 🙂

    • Homoerect says:

      Ми, то по твоята логика и ние сме крадци, още повече, че те (гърците) са се настанили преди нас в Тракия.
      За повдигане на коледното настроение, препоръчвам на всички да прочетат “ТЕЗИСИ ПО КОЛЕДЕН НИХИЛИЗЪМ” Заслужава си първото място в класацията на WP! 😛

      • Светла Павлова says:

        Тези тестиси, упс, пардон, тезиси 😛 трябва да се изучават и анализират още от детската ясла! Щото да не би някое изтърсаче да се обърка, и наместо играчка, да вземе да си пожелае една детска бутилчица със скоросмъртница 🙂 …

        • Homoerect says:

          Въпрос на предпочитания, Светле! За вас тестисите, за нас – каквото остане… 🙂

  16. Тракиец says:

    И за да не съм голословен!!!
    ДРЕВНИЯТ ПРОИЗХОД НА ПРАЗНИКА КОЛЕДА

    • Homoerect says:

      Мани го тоя спароток, побърка ме с него! Но ти обещавам да прочета статията…

  17. Pasi says:

    Гърците, както преди два месеца тук изяснявахме, по произход са също тракийско племе. Ерго, те не са откраднали нищо, както и ние. Обичаите са възникнали и впоследствие са заварени от завоевателите тук, на Балканите и видоизменени достигат до наши дни.

    • Homoerect says:

      Хмм, разсъждаваш малко като Тракиеца, ама не е сега моментът да споря с теб! 🙂

  18. Homo faber says:

    Още една гледна точка за празника – така, както е многолик светът, има още много неща да се изясняват… Въпросът е, че политиката служба не тика, а само ни разделя, нали, Еректусе…;)?
    Произход на Коледа – Спорни корени

    • Homoerect says:

      Не съм много съгласен, Фабер. Има добра политика, която ни сближава и друга, която ни разделя…

      • Homo faber says:

        Само че, Еректусе, това, дето ни сближава веке 24 години го няма!
        Тука действа принципът „Διαίρει και βασίλευε!”.

        • Homoerect says:

          Браво, Фабер! Имаш чувствителен напредък по гръцки! Вече си се научил и правилно да поставяш ударенията. 🙂
          И не бъди толкова черноглед – цели 2 години, какво правим ние в тепавицата???

          • Homo faber says:

            Така е, Еректусе, имам си още някоя и друга бутилчица истинска рицина и ми действа, като допинг…:) в изучаването.

          • Homoerect says:

            Абе, да не се окаже, че пиеш рициново масло, вместо гръцкото вино рЕцина…? 🙂

          • Homo faber says:

            Добро правим, ама мотиките требе да се фанат…

        • Homo faber says:

          От старите гърци… 🙂

          • Homoerect says:

            Сега остава да затвърдиш и познанията си по българска граматика! 🙂

  19. Homo faber says:

    Благодаря, но имам 6, така че, нема нужда! Играя и една игра и затова се получават някои грешки, новий Пишурка…:)

    • Homoerect says:

      Кажи какъв е на цвят етикетът и какво пише на него? Освен това, истинската рецина се продава в дамаджанки, директно от производителя. Съдържа чам сакъз и затова има специфичен вкус и аромат. Според легендите, гърците са слагали някога боровата смола в бъчвите, за да откажат турците да го пият това вино, а според друга – по този начин се съхранявало за по-дълго време младото вино.

      • Homo faber says:

        Втората легенда е по-точна. Още древните гърци са използвали тази технология. Първата и тя може да е прилагана, ама мяза повече на изхвърляне от гърчолята. Обичат го това!!!

        • Homoerect says:

          Фабер, ти да не си завършил и курс за сомелиери? 🙂
          Айде, приключвай, че превърна тепавицата в стая за чатене… И утре е ден, а те чака сериозна работа! Лека нощ за сега!

  20. Homo faber says:

    Рициново масло ти дава кака Хомовица, когато те заболи коремът, след като ти се скара…:)

Leave a Reply

