Ляво или дясно?

Вчера имах непринуден спор с един приятел. Проблемът възникна, когато той като авторитет, а аз като същински  лаик се заехме да изясним какво означава да отвиеш един детайл с лява резба. Според него е ясно – трябва да завъртиш детайла наляво. Опитах се да му кажа, че лявото е твърде относително без зададена координатна система. Важното е къде се намира субектът спрямо обекта – това, което трябва да развие. Така например, ако искаме да свалим маслен филтър на лека кола, едно е ако сме срещу филтъра, друго е ако гледаме отгоре през моторния отсек. Тогава лявото ще стане дясно и обратното. Затова приемам за абсолютно точно определението на англичаните, че всеки детайл с лява резба се отвива по посока обратна на часовниковата стрелка, заставайки с лице към него. Респективно точно обратното на детайл с дясна резба. Така и не достигнахме до едно общо мнение. Но да оставим настрана този спор. Това са дреболии, които може да причислим към категорията „паса темпо”.

По аналогия, у мен възникна друг по-важен въпрос, свързан с политическото пространство в родната ни страна. Е ли БСП лява партия и къде са ситуирани другите политически субекти? Има ли автентично ляво и автентично дясно или техните представители само се кичат с декорации без покритие?

На дневен ред ще поставя само един въпрос за дискусия: Редно ли е правителството Орешарски, в частност министърът на МВнР Вигенин, плюс Президента на Републиката остро да осъждат действията на Русия по събитията в Украйна? Очаквам да видя и Парламентът как ще се произнесе по този казус.

Няма да се задълбочавам повече по темата. За мен е по-важно да разбера вашето мнение и постепенно да разширим кръга на взаимосвързаните въпроси.

Обявявам началото на дискусията!

За стимулиране на мозъчната ви дейност е следващото хоро:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Политика и социология and tagged . Bookmark the permalink.

94 Responses to Ляво или дясно?

  1. Сложен въпрос поставяш, бай Хомо. Сложен, защото изисква фокус на разсъжденията. Не за лявото и дясното по принцип. Не за вижданията ни дали присъединяването на Крим и Севастопол към Русия по принцип са справедливи или не. А за това как тълкуваме този акт от гл.т. на лявото и дясното в политиката.

    Най-нормалното поведение за едно неолиберално правителство и една неолиберална партия е да осъди присъединяването на Крим и Севастопол към Русия. Русия пречи на глобализацията по неолиберален модел, затова всичко, което я отслабва, е добро за неолибералите и неоконсерваторите, а всичко, което я подсилва е лошо за тях.

    Консерватори (без нео-), според мен, би трябвало да приветстват обединението. За центристите вдясно не зная, малко ги познавам. Левите партии, според мен, би трябвало да подкрепят обединението от гл.т. на разбирания като историческа справедливост и ценноста на живота на отделния човек, макар че, по принцип не биха харесвали вътрешната и значителна част от външната политика на Путин.

    Затова е напълно редно правителството Орешарски, в частност министърът на МВнР Вигенин, плюс Президента на Републиката остро да осъждат действията на Русия по събитията в Украйна. серГей Станишев си го пропуснал, но и за него е напълно редно. БСП е неолиберална партия, жал ми е за нейните членове и симпатизанти, които са с леви убеждения и са почти абсолютно мнозинство. Но Гейчо има други убеждения, а той командва парада.

    • Крим – начало на новата студена война или заключителното сражение на досегашната?

      С повечето неща в статията не съм съгласен, но ме кефи посоката на разсъденията. И мисля, че авторът е честен, затова заслужава да се запознаем с позицията му.

      П.П. Дано съм хвнал чалъма, ако не – надявам се на редкаторска намеса.

      • Homoerect says:

        Браво, мойто момче! За разлика от един друг, отлично си се справил със задачата! Заслужено ти пиша шестица за линкването. Я да видим сега, с какво си съгласен и с какво не си в цитираната от теб статия…
        Статията на автора се базира на доста фактологичен материал и трудно може да се оспорят повечето от неговите заключения. Ще се спра само на една негова мисъл: „Западът не може да преглътне руската намеса – или унижението си – в Крим” Да, така е, но кой ги кара да започват тази мръсна игра с подстрекателствата и подкрепата на ултрасите в Украйна. Логично беше да се стигне до развръзката в Крим

        • Акцентът в моя пост е харесването на статията, не различията в детайлните разбирания. То с теб имаме 1 млн. различия по отделни въпроси, но нещо все ме тегли към Тепавицата, какво остава за страничен автор.

          Все пак – три неща, които ми правят най-голямо впечатление:

          “Високомерието на западната олигархия не бе „цивилизационно“, както погрешно мисли – след С. Хънтингтън – и Иван Петрински, а „класово“ … “.

          Не, високомерието е цивилизационно – на произхождащите от техническата цивилизация към цивилизации, за които производството не се явява мярка за успеха и е твърде бедна причина за съществуване, за смисъла на живота.

          “Наличието на СССР бе най-важният външен фактор в следвоенна Западна Европа за появата на обществото на благоденствието …”

          Левите движения са създадени в Европа (без Русия), разработени са теоретичните им основи, спечелили са привърженици далеч преди създаването на Съветска Русия и СССР. Авторът очевидно подценява ролята на Европа за развитието и практиката на лявата мисъл. Според мен, този “външен фактор” въобще не е имал роля при създаването на държавата на благоденствието.

          “Нито пък съществува някаква друга кремълска идеология, алтернативна на „западната“ – в смисъл на „традиционни ценности“ … ”

          Напротив, Путинска Русия има идеология и тя е свързана с традиционните ценности. Само като пример – забраната за реклама на хомосексуализма сред подрастващите и голямото наказание на пуситата от гл.т. на разбиранията на западния свят.

    • Homoerect says:

      Христаки, не мисля, че съм поставил сложен въпрос. Видно от твоите разсъждения, правилно си отговорил и това ме кара да се чувствам напълно удовлетворен. Като изключим последния абзац, който крие определена доза сарказъм спрямо т.н. Социалистическа партия, под мъдрото ръководство на СерГейчо. Само заради позицията по Крим, като оставим настрана и другите гафове, които сътвориха откакто са се преименували, ще продължават да губят още повече избиратели…
      Твърде съмнително е дали Гейчо командва парада…

  2. Pasi says:

    Ето едно хапче за антре…
    Криза на Майдана
    Баба Меца се разтърси,
    а Обама се навъси…
    Меркел мърка недоволно,
    а Вигенин доброволно,
    цъфна право на Майдана!
    А народът: “Ваща мама!…”
    Паси,11.03.2014

    • Homoerect says:

      Паси, редно е вече и ние да произнесем сакралните слова “Вашта мама…!”
      При тая политика на това правителство, май наистина трябва да бъдат проведени предсрочни избори във възможно най-кратки срокове…

  3. Homo faber says:

    Така си е, друже ми Еректусе… Нито лявото е ляво, нито дясното е дясно!!! Само се подпират на тези патерици, щото са се разковали и аха, кога ли ще паднат и изгубят посоките си. Отличен 6 ти пиша, за картинката, която потвърждава тези мои думи, а и на много голям процент от целокупнийу наш електорат. Няма, а и е ненужно да се разпростира човек в анализи и тълкувания. Който иска вижда, расъждава, чете, мисли, анализира. А за командването на парада, разбира се, че Гейчо размахва сабята, като командващ парада на Червения площад, но Върховният/върховните главнокомандващ/и парада са други…

    • Homoerect says:

      Благодаря за единомислието, Фабер!
      П.П. Ти, на какво мнение си – кое е по-правилно да се каже: Отвивам наляво или обратно на часовниковата стрелка? 🙂

      • Homo faber says:

        Ние с теб си знаем, нали преди време декларирахме, нашата обща посока!!! 😉

        • Homoerect says:

          Я пак ми я припомни, че съм забравил… 🙂 Важното е да не се осланяме на мнението на авторитети, а да разсъждаваме със собствените си глави!

          • Homo faber says:

            .”..отивам където и да било на парти в мъжка компания…”/трябва да проявиш без резерви цялото си налично чувство за хумор!)

          • Homoerect says:

            Кой е този автор на цитата? 🙂

          • Homo faber says:

            Това е и разликата, между човека и животните, макар че понякога доста са странни разсъжденията му….
            В България няма ляво
            “За дясно и център не знам, но ляво в България със сигурност няма. Има хора с леви идеи, но ляв политически субект няма. БСП е анти-партия, а Зелените по-скоро не знаят къде са…”

            Който иска може да прочете цялата статия, в по-горния линк.

          • Homoerect says:

            Не с всичко съм съгласен! Най-вече с това: “А Русия в момента е крайно-дясна – там един диктатор делегира държавните богатства на 150 олигарси-монополисти”. Ролята на Путин е да възроди Русия (според мен)!
            Като цяло, оценявам положително статията.
            Колкото има лево у нас, толкова е и десното…
            П.П. Прочетох и други статии от същия автор Божидар Божанов. По доста опорни точни мненията ни се разминават.

  4. Pasi says:

    Одобрявате ли налагането на санкции срещу Русия?
    29.79% – Да
    70.21% – Не
    Анкетата е на Дир БГ. Гласували 12393 до 14.03.2014г.
    Размисъл! Въпреки непредставителността на тази извадка!

  5. Pasi says:

    И още една статистика пак непредставителна от същият източник:
    Каква да е позицията на България за Крим?
    19.03.14 1976 гласа
    На 16 март на референдум в Крим, народът гласува за отделяне на Крим от Украйна и присъединяване към Русия.
    На 18 март беше подписан договор за присъединяването на Крим и Севастопол към Руската федерация, а президентът Владимир Путин внесе законопроект за приемането им.
    Светът осъди остро тези действия.
    В седмичната програма на НС не беше внесен проект за декларация за Украйна , макар че от БСП заявиха такова намерение.

    Гласувай Резултати
    Каква да е позицията на България след присъединяването на Крим към Русия?
    50.53% – Да подкрепи Крим
    22.47% – Да осъди Русия
    27% – Неутрална
    Накрая въпрос. Защо няма професионално проучване на социолози по този въпрос? С по- НАУЧНА извадка!

  6. Pasi says:

    Накрая . За да формираме мнение по въпроса трябва да гледаме и отзвука по руската телевизия, освен нашите СМИ.
    Там видях как народът на Крим гледаше речта на Путин,сама по себе си уникална. Там видях ветеран от Севастопол, който плачейки каза: 25 години чакам този момент. И моите близки …
    Там сутринта видях “линейка” в училище където децата четейки пееха родния химн,забранен за 25 години.
    Там разбрах и защо Майданци отказват да подпишат договор с ЕС за предоставяне на заем на два транша : през юни 500млн и през септември 500млн евро, т.е. след изборите през май. Условията се следните: Цена на газа добиван в Украина, при износ в ЕС равен на цената на вътрешния пазар. Екологизиране на железниците/което означава практически тяхното спиране. Съкращаване на държавните чиновници с 50%; Екологизиране на въгледобива и стоманодобива ,което означава спиране и износ на суровини.
    Там видях ,че в Крим се въвеждат руските стандарти в пенсионната система,което за кримчани означава практическо удвояване.Какво ли си мислят рускоговорящите в останалите области- Донецк,Одесса,Харков.
    Там видях ,че Майдана се готви да въведе визов режим с Русия,при 1млн. украинци -надничари в Русия.
    Там видях че на украинските военни се предложи да останат на служба в Руската армия.
    Там разбрах,че заплатите в Украина за месеца се изплащат на половина/държавен сектор/ въпреки галопиращата обезценка на гривнята.
    Въобще балансираната информация дава доста повече възможности за правилна оценка на събитията.

  7. Тракиец says:

    Приятелю Омбре,
    Прочетох твоето есе с остра политическа насоченост и много ми допадна както твоята гледна точка, така и на другите участници в дискусията.
    Бих искал да се спра специално на уводната част, където споменаваш за някакъв твой приятел, с когото сте спорили. Слава, Богу, държа да отбележа, че не съм аз този, с когото си спорил. Като човек с техническо образование, плътно заставам зад твоето мнение по въпроса кое е по-коректно: „Отвивам наляво или обратно на часовниковата стрелка”. Категорично ти си прав и едва ли е необходимо да се оспорва нещо, в което англичаните са царе на дефинициите. Който не вярва, нека прочете статията „Clockwise” Движението наляво или надясно е твърде абстрактно и не дава ясна представа за манипулацията, която трябва да се извърши.
    Както обикновено, колкото българи, толкова и мнения! Обикновено спорим заради самия спор, за да докажем, че ние сме най-велики. 🙂

    • Homoerect says:

      Благодаря, Тракиецо! Значи не съм чак толкова лаик, колкото изглеждам отстрани. Без да съм перфектен, винаги съм се стремял да прецизирам своето мнение…

  8. Светла Павлова says:

    Аз няма да коментирам. Гледайте и слушайте внимателно! Къде е лявото и къде дясното, кои са предшествениците на днешните соросоиди:

    Тази лява ли е или дясна?
    http://www.omda.bg/page.php?tittle=Stanka_Shopova&IDMenu=382&IDArticle=2058

    И едно мнение относно събитията в Крим:
    http://www.snob.ru/profile/27517/blog/73706

    • Homoerect says:

      Светле, исках да ти направя густо с тази статия и май успях…:)

    • Светла,

      Относно видеото – не го гледах, слаба ми е връзката и нямам нерви да го чакам да се източи. Сигурно Луканов се е направил на голяма работа и велик стратег. Това са конспирации от моя страна, като се добера до свястна връзка ще го прегледам.

      Относно първия линк – не сме измислили ние тази наглост. Има по-опитни от нас. Не, не са в Русия, ни в България:
      Хайверената левица и чеверме-социалистите

      Що ли Франция е в малко разкрачено положение покрай (грях ми на пръстите) президента-социалист?

      Вторият линк е готина пропаганда от гл.т. на неоконсеравтизма. Един консерватор би се възмутил от такава гледна точка. Нормалните хора имат различна ценностна система, върху която налагат събитията. Разбира се, Русия има огромни проблеми за решаване. Не че САЩ нямат – барем 1% бездомни, към 33% неграмотни, увеличаване на разликата в доходите, да го духа работническата класа.

      • Homoerect says:

        Браво, Ицко! За трети път днес получаваш похвала от мен. Виждам в твое лице един добър мой адвокат! 🙂

      • Светла Павлова says:

        Според американските статистики на Щатите изобщо не им е розово положението. Аз, ако си вадя заключения само от Флорида, няма да се съглася, но и моето виждане е твърде субективно. Няма да ми стигне живота, за да придобия по-точна и вярна представа за американската действителност.
        Вторият линк? Ако имаш предвид линка за Крим, просто предложих едно субективно мнение, което ти определяш като неоконсервативно. Може и така да е.

        • Homoerect says:

          Ице, бери мятч! 🙂

        • Светла,

          Па ти се оказа много свястна. Бай Хомо много ме плашеше с теб. Манипулатор е той, знам си го аз, но все пак го обичам 🙂

          Чувствам се малко като хулиган, който заслужава да му зашият един зад врата заради прекалено агресивното скачане срещу теб. Всичко можех да го кажа и без да се изхвърлям толкоз.

          Ничья?

          • Homoerect says:

            Ице, с какво толкова те омая тая жена? Светла и свястна…! Ти чуваш ли се какво приказваш? Ако й паднем в ръчичките, до един ще ни лустроса!
            Аз не те манипулирам, само те предупреждавам да се пазиш от нея!!! 🙂

          • Пазя се.
            Ама чуй това:

          • Homoerect says:

            Найсссссс…
            На тубата нема нужда да слагаш препратки!!!

  9. Juliapulia says:

    Значи аз понеже съм аполитичана, руса, па и танцьорка, най-изпърво изгледАх танца и дълго след това възклицавах от кеф.

    Та по темата – язе нали съм аполитична (тва май вече го казах) си имам ясна политическа ориентация – моя си вътрешна и тя е ЛЯВА. Имам си възгледи, разбирания за света и това е. Леви са. Досега обаче съм гласувала за БСП един път – на президентските избори, а не два пъти – пак на президентските избори. Що?! Лява партия ли е БСП?! Според мен НЕ! От говини съм на тази позиция. Пак от години ме плюят моите приятели костовисти, ама за мен той и неговите хора имат най-левите позиции в момента, особено по обществено значими въпроси. Ама и за тях не гласувам.

    Относно правителството – за мен то не е ляво, не е ляво-центриско, а изцяло популистко. Нито една истинска социална реформа не видях досега, само популистки. Уви!

    Относно Крим – ми каквото ни правителството, такава ни и държавната позиция!
    Край накоментара 😦

  10. Homo faber says:

    Ха здрасте после икиндия, Еректусе… Приказката ми е за хамериканците, то си е ясно, с прости думи… нека още хамериканците, да плащат гущерчета за щуротии – по народно казано и още повече да се задълбочава бюджетният им дефицит, не ще олевяват, ами направо резбата ще обърнат… 🙂

    • Homoerect says:

      Фабер, ако намекваш за една наша обща приятелка, има една малка разлика между нас трите… Ние двете с теб не сме антикомунисти и никога няма да бъдеееем. Заради дървото не бива да забравяме, че има и гора… А, иначе – във всеко стадо си има мърша. От 1 млн. членове на БКП е естествено да бъде най-голем делът на тези, които са натрупали най-големо състояние, но никой съд не е доказал, че са престъпници.

  11. Homo faber says:

    То е същото, за така наречените бизнесмени, дека казват, че са десни от утробата на майка си …Някой съд, да се е произнесъл, как е станало това, има ли нарушения…?

  12. Светла Павлова says:

    Ролята на Путин е да възроди Русия (според мен)!
    От какво да я възроди?

  13. Светла Павлова says:

    “Лява партия ли е БСП?! Според мен НЕ! От говини съм на тази позиция. Пак от години ме плюят моите приятели костовисти, ама за мен той и неговите хора имат най-левите позиции в момента, особено по обществено значими въпроси. Ама и за тях не гласувам.”
    Юле, понеже напълно те подкрепям в това изказване, чудя се дали да не взема да се изруся и аз 🙂 🙂 ?

  14. Светла Павлова says:

    Другата седмица кацам в България, тъй че ще имаш възможността и удоволствието лично да ми поднесеш перхидрола 😉 🙂 .

  15. Pasi says:

    Сенсационное заявление сделал министр иностранных дел Сергей Лавров. С 2014 года <a href="“>Монголия войдёт в состав Российской Федерации на правах автономной республики.

  16. генек says:

    Уф, написах нещо – ерор…
    Написах пак – пак ерор…
    Що така?

  17. генек says:

    А сега няма ерор???
    Темата ме обърка. Как ще развиеш един обърнал резбата – с напън ли? Става много така… Ако пък отпуснеш – той ще те навие и развие…
    Изобщо – много дву, три и петсмислена тема…
    Отказвам се.
    Не съм на кеф, за да съм на ниво.
    А технически съм гола вОда и кал по гърба…

  18. Реших се да питам Сашо Симов директно под последната публикация в личния му блог:
    Идеологията на политическия лакей

    Да видим какво ще отговори.

    • Homoerect says:

      Ице, задаваш много мръснишки въпрос! И според мен Сашо е много готин пич и не случайно срещу него се лее огън и жупел…

      • То лайната няма какво да ги питаме – те са ясни. На мен ми е интересна мотивацията на свестните, как вземат решения, как се решават на компромиси. А след като е решил да се кандидатира на политически пост, то следва да може да отговаря и на “мръснишки въпроси”.

        • Homoerect says:

          Ице, право седиш, криво съдиш понякога… Сигурен съм, че в недрата на Столетнинцата мнозинството подкрепя референдума в Крим.

          • То и аз съм сигурен и не само за недрата, но и за всички, които не са в ръководството, па може и бая от тия в ръководството. Но това малко топли – Столетницата се омаскари. Трябва як шамар за сегашното ръководство.

            Да видим какво ще отговорят свестните, все пак настоящите избори са за ПЕС, не за БСП.

          • Homoerect says:

            Сигурен съм, че тази позиция на БСП няма да продължи дълго…

          • Имаш сведения за готвен атентат срещу Гейчо ли?

          • Homoerect says:

            Какъв е смисълът некой да го бастисва? Но брат му Герги добре отговори на протестърите от Карадере…

          • Ми, Гейчо докато командва Столетницата, тя ще е неолиберална партия. А освен с отстрел не виждам как ще изпусне лидерството. Досега Гейчо не е печелил избори, освен тия за шеф на БСП. Та друг начин засега не се очертава. Каквито и да са резултатите от изборите, Гейчо все се самооценява като незаменим лидер.

            Не знам за брат му Герги. Дай някакъв линк. Нали уже беше само чертожник на хонорар? Като какъв дава отговори?

          • Homoerect says:

            Гейчо е велик! Нема втори като него! 🙂
            Брат му вчера беше гост в предаването “Лице в лице”.

          • О.К. Нямам ТВ от няколко месеца и съм много доволен. Благодаря на цифровизацията, че иначе нямаше да се реша самостоятелно да изхвърля тоя боклук от къщи. Сега ще изпиша “лице в лице вчера” и да видим какво ще каже чичико Гугъл.

          • Homoerect says:

            Ако го намериш, да си кажеш мнението…

          • ИзгледАх го. Ако е по първоначалния вариант на проекта, според думите на арх.Станишев – строителство в урбанизирани територии (5 села) и една марина – то едва ли би имало проблеми. Най-много да има проблеми за марината.

            Но и лъже. Частната собственост не е неограничени права със своята собственост. Аз нямам право да си изгоря къщата си, ти – апартамента си; един собственик на говеда няма право да ги одере живи, ти не можеш да правиш със своя собствен боклук каквото си поискаш – само като крайни примери. От частната собственост не произтича изключително право. Не можеш да правиш каквото си искаш дори със свои земеделски или горски земи. Прилагането на правата върху частната собственост е подчинено на обществения интерес.

            Режимът на защитените зони (да не се бърка със защитените територии) се определя най-малкото със заповедта на МОСВ. Пожелателно към днешния момент е да има план за управление на зоната, в почти всички случаи няма. Но при всички положения го има изискването на ЗООС и ЗБР – да няма отрицателни въздействия върху околната среда и биологичното разнообразие. Един проект, предвиждащ застрояване на плажната ивица няма как някой да ме убеди, че не нарушава околната среда и биоразнообразието. Първоначалният вариант на проекта, според думите на арх.Станишев, не го слагам в тази бройка.

          • Homoerect says:

            Логиката ти е железна, Христомире! И все пак, при един възникнал спор между мен и бригада цигани (алпинисти), полицаят, който се намеси да ни разтървава каза: “След като те са направили изолацията, имат право да я разрушат”!

          • Полицаите определено имат достойнства, но според фолклора, те не са в областта на мисленето 🙂

            Най-малкото в тоя случай, това, че някой е направил изолацията, въобще не означава, че е неин собственик. Па оттам нанатък следващото.

          • Homoerect says:

            Има един тънък момент според полицая. Щом не съм му платил (все още) можело… Независимо, че бях платил капаро. И накрая си останаха само с капарото… И без да съм заплашвал никого от тях, подписах декларация в РПУ-то, че няма да ги закачам. Правова държава от всекъде, в която и полицаите са юристи!

          • Отклоняваш се от темата, но за да те завърна:
            Как оценяваш полицейската некомпетентност в твоя случай през погледа на събитията в Крим?
            🙂

          • Homoerect says:

            Как да я оценявам… Не виждам общи допирни точки със събитията в Крим.
            Пак ще помисля върху мръснишкия ти въпрос… 🙂

  19. Thank you for the good writeup. It in fact was a
    amusement account it. Look advanced to more added agreeable from
    you! By the way, how could we communicate?

Leave a Reply

