Малкият „петък” – XIX

Неотдавна прочетох една гледна точка, която леко ме озадачи и  бих искал да я споделя с вас:

“Лично аз не виждам смисъл в споровете. Изслушвам, казвам моето мнение – ако ме допуснат… И толкова! Допадне ли ми чуждото мнение – приемам го. Не ми ли допадне – аз съм изразил своето, нека и другият се замисли.
А да се наддумвам… Няма смисъл.
Можеше едно време – в детската градина. Сега осъзнавам, че нямам толкова време пред мен, та да го губя за надпор в препирни…”

Оттук следват три извода:

  1. Моето  мнение не подлежи на ревизия. Другите да се замислят, а не аз;
  2. Всичко, което не съвпада с моето мнение е напразно губене на времето в препирня, която може да се води единствено в детската градина;
  3. Няма и най-малък шанс в спора да се роди истината.

Нека си припомним някои от  златните правила за водене на спор и да поговорим за нещата така, както ги мислим:

  1. В споровете атакувай не личности, а аргументи и доказателства;
  2. Бъди смел, самоуверен, сигурен и независим пред публиката;
  3. Бъди оригинален и гъвкав, вложи интелектуална енергия при воденето на спор;
  4. Развий аналитично мислене;
  5. Разглеждай безпристрастно неоспорими идеи и убеждения;
  6. Убеди  другите в своята теза;
  7. Развий своето ораторско майсторство;
  8. Изграждай стратегии за водене на спорове;
  9. Изрази аргументирано и защити своето  мнение;
  10. Бъди толерантен и търпелив.

И какво стана с правото на мнение?

Според Конституцията на Република България, в сила от 13.07.1991 г.:

Чл. 39. (1) Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово – писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.

(2) Това право не може да се използва за накърняване на правата и доброто име на другиго и за призоваване към насилствена промяна на конституционно установения ред, към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността.

Незнайно защо, това позоваване на Конституцията изчезна от един коментар. Може би този текст е остарял и има поправка в основния закон?

Ще се опитам да направя собствено тълкуване на този член от Конституцията. Преди всичко, това означава, че никое право не е абсолютно. Още в древността е прието като аксиома, че всяко право на личността свършва там, където започва правото на друга личност или обществено формирование. Това се отнася не само за правото ни да изразяваме свободно своето мнение, но и за  правото ни да гласуваме или да не гласуваме, правото ни на труд, образование и медицинско обслужване и т.н. Ако се вгледаме по-внимателно около себе си, ще видим, че не едно и две права, гарантирани уж от Конституцията ни са нарушени. И да се вторачваме само в едно от тези права, при това не от първостепенна важност, ще бъде просто нелепо.

Законът трябва да бъде еднакво строг за всички! Някакъв кокошкар бил осъден на 3 месеца лишаване от свобода и всички проявяваме снизходителност към него, без да отчитаме, че същият е рецидивист и не е научен на обществено полезен труд. Ами ако този крадец беше влязъл с взлом във вашия дом и отмъкнал дори само дребна сума, пак ли щяхте да бъдете снизходителни? От личен горчив опит знам, че подобно проникване в неприкосновената ни собственост трудно се забравя и прощава.

Това е, което исках да споделя пред народа на Тепавицата. Дадох ви достатъчно опорни точки за размисъл. Не е задължително участието ви в дискусия. Ако съм грешен – съдете ме! Ще понеса безмълвно вашата присъда. Vox populi vox Dei.

Следва един музикален поздрав за всички онези, които поне малко ме обичат : 😛

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Политика и социология, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

57 Responses to Малкият „петък” – XIX

  1. aman11be says:

    “…Законът трябва да бъде еднакво строг за всички! Някакъв кокошкар бил осъден на 3 месеца лишаване от свобода и всички проявяваме снизходителност към него,…”
    Аз лично не проявявам никаква снизходителност към този “кокошкар”-рецидивист, но не мога и да не си задам (дори и на глас, дори и в разговор с други хора) въпроса: “А защо за подобни кокошкари законът се прилага с пълната му сила, а за “бизнесмени” като Ковачки, който доказано е ощетил държавата с повече от 16 МИЛИОНА, присъдата е условна? Защо за една чиния кебапчета и две бири се лежи ефективно, че дори можеш да получиш до 10 години като рецидивист “кокошкар”, а рецидивистите милионери най-много да стигнат до условна присъда и това да се брои едва ли не за успех на правораздавателната система?
    Това, мисля, са въпросите, които повечето си задаваме в такъв случай, а не снизхождението.

    • Homoerect says:

      Амане, струва ми се, между твоето и моето мнение няма никаква разлика. Няма за мен значение дали си извършил малко или голямо престъпление. Апетитът идва с яденето. Изпитвал ли си омерзението, което аз съм изпитвал когато някой е посегнал на личната ти собственост. На никого не го пожелавам. Наскоро в едно телевизионно предаване научих от една българка, която от 26 години живее със семейството си в Япония, че там някога законите са били по-строги и от Крумовите. Вместо да режат ръка на крадеца, заравяли го жив заедно с цялото му семейство.
      За да бъде успешна борбата с едрата престъпност, трябва да бъде извършена тотална смяна на съдебната ни система и много по-строги санкциите спрямо корумпираните съдии.

  2. Daydreamer says:

    На конкретен въпрос, беше даден конкретен отговор. Защо позоваването на Конституцията беше изтрито? Защото въпросният човек не търпи друго мнение, та било и аргументирано. Всеки студент по право втори курс може да отговори на твърдението, което имаше в статията. Аз не разбрах защо напада другата страна с обвинения, че страда от дебилизъм, че пробутва половинчати знания и избивала комплекси. И ако стои зад тези си твърдения, защо изтри мненията и промени статията си, без да се извини, че е сбъркал или наговорил тези неща?

    Ситуацията ми напомня на цирка воден в Народното събрание. Ако опозицията направи предложение, ѝ се изсмиват, обиждат я, не го приемат, но после тихо се съобразяват и все пак го приемат.

    Аз помощта си повече няма да предлагам там, където постъпват по този начин с мен. Не се сърдя. Въпросният човек трябва да се замисли, че попада в нелепи ситуации с липсата си на правни знания и нежеланието да чуе другата страна. Влиза и във вестниците с твърдението, че учителите били длъжностни лица.

    • Homoerect says:

      Daydreamer, ако някой се е почувствал засегнат от твоята гледна точка, нека му дадем право на отговор. Но не очаквай това да се случи…
      И аз като много други не съм съгласен с чуждо мнение, но това не ми пречи да уважавам авторите им.
      Препоръчвам ти да обърнеш внимание на т. 10 от постулатите за водене на спор. 😛

      • Daydreamer says:

        OooooМммммм…. (daydreamer започва да медитира и да търси смиреност и търпение)

  3. Homo faber says:

    Съдебната система… тя е само една брънка от целия ни обществено-политически живот…
    Трябва да се промени сега действащия модел на управление, “държава – партия – клиентела”. Това е основното, всички хора страдат от манталитета на хората, достигнали властта!
    П.П….Бе виждам, днеска в новото ти послание една символика, друже Еректусе… една старица, случайно попаднала на мястото на екзекуцията на проповедника, философа и идеолог на чешката Реформация, Ян Хус. Тъй като огънят не се разгорял бързо, тя хвърлила няколко сухи съчки в огъня… Само че тука един български дедо хвърля съчките и иска голям огън…??? 😉

    • Homoerect says:

      Стремя се да бъда разнообразен и да не се повтарям, Фабер… 🙂

      • Homo faber says:

        Така е, Еректусе, обичаш големите фойерверки, големите огньове… 🙂
        Ама после няма нова звезда на пагона и изписване на името на почетната дъска… 😉

  4. Homo faber says:

    Що па не … 🙂

    • Homo faber says:

      А ти малко, обичаш ли ме? …;)

      • Homoerect says:

        Как мислиш…? На никого не се сърдя, не си създавам зорлем врагове!

        • Homo faber says:

          Хайде холан, тука в тепавицата е място за съчетаване на полезното с приятното и за отмора и забава. Не е бойно поле … 🙂

    • Homoerect says:

      Що па да? 🙂

      • Homo faber says:

        Не трий оригинала- Що па не … :), дедо Еректусе, както по тетрадките с домашно на внучката … не си оригинален вече, друже ..

        • Homoerect says:

          Кой оригинал??? За много по-убав ли се мислиш? Ако от тебе требе да се уча на оригиналност, досега да съм си метнал примката на шията.
          Като не ти харесвам, що дириш в Тепавицата? 🙂

          • Homo faber says:

            Дето бришеш, за това е думата, не видох добре, подведох се по Що па да …, тука грешката е моя… 🙂

          • Homoerect says:

            Аз не бриша, а само те допълвам. У мене е ножа и сиренето.
            Харесва ми когато си самокритичен. 🙂

          • Homo faber says:

            Бе, понякога изпадаш в едни такива настроения “… да си метна примката на шията…”, ама без мен и другите не можеш, та затова сваляш въжето от шията … 🙂

          • Homoerect says:

            Факт – без вас не мога да дишам. Вие сте ми като родни братя и сестри! 🙂
            П.П. И нека между нас да си остане, че те ползвам като домашен психоаналитик!

          • Homo faber says:

            За допълването … кога пишете домашните с внучката, там го прави!
            Аз мога сам, да си се допълвам …

          • Homoerect says:

            Не можеш! Ако ти позволя… 🙂

  5. aman11be says:

    И тъй като днес по регламента на тепавицата всеки може да пише за всичко, което му е направило впечатление, да споделя и аз какво видях сутринта излизайки от къщи. Пък вие решете дали е интересно.
    От около месец време в близост до блока ни, редом с металните контейнери на “Титан АС” бяха сложени и нов модел пластмасови контейнери за разделно събиране на сметта. Те не са с капак като предишните, в които хората си хвърляха торбите със смет, а само с кръгли отвори. Явно идеята е събраните вторични суровини да бъдат изпразнени от контейнера в съответното преработвателно предприятие.
    Да ама не! Тази сутрин на път за работа виждам един мургав наш събрат, явно намерил начин да вади пластмасовите бутилки от контейнера, да ги стъпква с крака, за да им “извади въздуха” и да си пълни торбата.
    Както казвали “електричарите”, събиращи “жица”, “Гладът е по-силен от тока, бате”. 🙂

    • Homoerect says:

      ЕЙйй… това в морската столица много бавно навлиза прогресът! Циганските роми са напаст Божия…

  6. Светла Павлова says:

    Омбрето днес е седнал пак на първия ред и се е приготвил да гледа сеир 😀 . След като си даде една дълга почивка, днес е наточил ноктите 😉 .

    • Homoerect says:

      Мила Светле, ако знаеш колко много те обичам, както и всички останали в тоя блог, нямаше така да хортуваш за мен!
      Все още не съм научил друг начин да изразявам чувствата си… Може би имам нужда от твоята помощ…

  7. Светла Павлова says:

    И аз ако не те обичах нямаше изобщо да се закачам.
    Понеже моят градски е започнал с братята, да разкажа и аз нещо. Откакто стана наводнението в Аспарухово ми се струва, че станаха по-усърдни и повечко като бройка просещите цигани. Миналата седмица на “Червения площад” ме спира един брат и ми иска едно левче. И ето нашият кратичък диалог:
    – Како, дай едно левче! – умолително казва брат ми.
    – Ти гласува ли на изборите, дето минаха? – питам аз, неговата сестра.
    – Гласувах! – светнаха очите на просителя.
    – Разбра ли за кого гласува? – пак аз.
    – Разбрах, како – и пуска тъъъъъничка усмивчица.
    – Ами като си разбрал, нека той да ти даде левче.

    • Homoerect says:

      Трудна е нашата любов, Светле… Непрекъснато трябва да се доказвам пред теб!
      Не знам дали по природа или покрай мен, станала си голема византийка… 🙂

    • aman11be says:

      Едно време на това му викаха идейно-възпитателна работа. 🙂

      • Homoerect says:

        Вие поне имате широко поле в квартал “Максуда” да прилагате иейно-възпитателна работа. 🙂

        • aman11be says:

          Що, “Факултето” да не е по-малко поле за подобен род дейност? 🙂

          • Homoerect says:

            У “Факултето” са саде интелектуалци. 🙂

          • aman11be says:

            Звинявай, забравИх! 🙂

          • Homoerect says:

            То така започва хлъзгането по нанадолнището – с една безобидна склероза…
            П.П. Да не вземеш да ми се обидиш за казаното? 🙂

          • aman11be says:

            Надявай се! 🙂

          • Homoerect says:

            Що пък не? На 101 години да не искаш да бъдеш със здрави вътрешни органи и мозък на юноша? 🙂

  8. Homo faber says:

    “Не можеш! Ако ти позволя…” Да, ама неq оригинала остава, другото е все едно стомна да лепиш … 🙂

  9. генек says:

    Ей, ама като квартален клюкарски пункт стана… Все мелите нечии кокали. А, и онова същество се е появило – да се оплаче. Става, значи, и квартална ОФ организация с другарски съд.
    Сори, не участвам…

    • Homoerect says:

      Генек, какво не ти харесва? Просто си лафим – никакви другарски съдилища и ОФ организации.
      Ако за нещо си се почувствал засегнат, изввинявай… Не бива така лесно да се отказваш, ако правиш разлика между спор и човешки взаимоотношения.
      Благодаря за песента!

      • Daydreamer says:

        “Онова същество”… За какво просто говорим.

      • Daydreamer says:

        Аз имам достойнство. Генек може да си пише каквото иска в неговото блогче, но щом се толерира и тук неадекватното му държание и се оставя по този начин да се обръщам към мен, ще Ви кажа чао. Има много среди в които съм бил или ще бъда, подбирам ги внимателно.

        • Homoerect says:

          Daydreamer, ако и ти се оплачеш от липса на толерантност от моя страна, не виждам какво друго мога да направя за теб. След като беше изгонен от едно друго място, приех те в Тепавицата, защото прецених, че има резон в думите ти. Генек ми е скъп, но истината ми е по-скъпа. «Φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δε η αλήθεια». В оригинал е написано приятел.
          По принцип мразя личните нападки ad hominem и винаги съм се стремял да спазвам добрия тон. Ето затова застанах на твоя страна, но ти не го оцени. Аз също съм честолюбив, но винаги добре подбирам думите си срещу моя опонент.

          • Daydreamer says:

            Само да отбележа. Твърде много драма за глупости. Животът ми е интересен и е безсмислено да влагам чак толкова емоции в Интернет.

            Аз много внимателно подбирам хората, с които общувам. Може би Генек има и добри страни. Просто се държи неадекватно с някои хора. Може би ме бърка с някой негов ученик или друг човек. Жалко за годините му, че се държи така

            ” А, и онова същество се е появило – да се оплаче.” Както и да го тълкуваш, става въпрос за точно определен човек.

            Светът е голям, Интернет също. Не ми е скучно, имам какво да правя. Надявах се да намеря по-интелигентна среда, от която да науча нещо ново. Винаги съм отворен към нови знания и гледни точки. Човек спира да се развива, когато сметне, че разбира всичко. Но съм безкомпромисен към арогантни хора. Ако го оправдаваш за горната реплика, смятам че заемаш неговата страна. Няколко пъти бях готов за дискусия, но получавам само обиди и нападки от него. Аз не бих общувал с такъв човек, още по-малко щях да го оправдавам, когато той ясно е казал какво мисли. Отношенията между вас са много по-стари и ще разбера, ако симпатизираш на неговата (липса) на логика.

          • Homoerect says:

            Млади момко, аз никого не обвинявам и никого не оправдавам. Предоставям възможност на всеки сам да се защити, без да му ставам адвокат.
            Съжалявам само за едно – откритието ти, че средата в Тепавицата не е достатъчно интелигентна за твоята възвишена душа… Ако не съм те разбрал, вината не е моя. Затова казвам внимателно да подбираме думите си.

  10. aman11be says:

    А бре, Юлия като изкласи детето и се изгуби като Кисса на световно по футбол. Омбре, да не ти е дошла с баницата и ти да я криеш и да не допускаш до компютеро? 🙂

    • Homoerect says:

      Не, братко – друга ще да е причината. Кисса я няма, защото й е станало скучно в Тепавицата. И Ицко ми е сърдит за нещо…

  11. aman11be says:

    Валтер ако й е връчил дигиталната маламашка…. 🙂

Leave a Reply

