Изкуството е вечно!

Je vous aime comme la rose,
Mais la rose est pour un jour.
Et l’amour est pour toujours ! *

Това стихотворение го научих от мойта майка, а тя къде го е прочела – не мога да ви кажа. Какво означават думите в куплетчето – тези от вас, които не са галфони, ще научат най-накрая…

Когато стане въпрос за изкуство, култура и спорт, първото нещо, което се сещам е кои са авторите на световното изкуство: Шексир, Толстой, Молиер, Микеланджело, Леонардо да Винчи, Бетовен, Паганини, Шаляпин, Павароти и… Едва ли ще се намери някой, който може да изреди всички хора от тези категории. Имената на някои са забравени, или няма данни за тях, но така или иначе са оставили дълбоки следи в историята.

Ще си послужа с един цитат: “Спортът, културата, изкуството – не са национални черти. Човек може да харесва всичко на света – без да слага белег на националност. А дали това е така, кой ще ни каже…?

Българи като Иван Вазов, Христо Ботев, Христо  Смирненски, Борис Христов, Валя Балканска, Емил Камиларов, Владимир Димитров – Майстора, Любомир Далчев… и още стотици други – тяхното творчество ще се изучава в родното училище. Пощипвам оттук-оттам, без да правя строг подбор и класификация.

Спортът не бих го нарекъл изкуство, но едва ли има някой, който да не е чувал за Олимпийските игри в Древна Елада. Пък и да ви кажа честно, в тая област съм пълен игнорант. Но мнозина са чували за Дан Колов, Боян Радев, Веселин Топалов, за нашите златни момичета от художествената гимнастика и т.н. Христо Стоичков няма да го слагам в тая класация. Може да е всякакъв Кубрат Пулев, но не биваше да го оплюваме. Все пак, той представляваше България и ако беше победил, щяхме да смачкаме малко фасона на фашизоидите в Украйна. Нима има българин, който да не се е вълнувал от участието на нашите спортни фаворити на световно ниво? Не се ли е радвал от българските спортни успехи и не е ли страдал от нашето лошо представяне… Защо се развява националният флаг и се изпълнява химнът на страната, чиито участници са завоювали първите места в състезанията? Който разполага с повече свободно време,  може да прочете “За Кубрат и вашите два вълка“.

Имаме сериозни основания като страна с хилядолетна история да изпитваме национално чувство на гордост и  това не е проява на шовинизъм. Защо гърците се гордеят със своите паметници на културата, а ние да не можем? Какво да кажем за англичаните, които са откраднали чужди произведения на изкуството или турците, които са завладели територии, населени преди това с много по-стара цивилизация? Но привличат милиони туристи от цял свят, за да се любуват на забележителните археологически находки и другите паметници с изключително висока художествена стойност. С чужда пита помен правят! Всичко това може да е достояние на цялото човечество, но си има конкретна страна, където са сътворени тези шедьоври.

Ами какво ще кажете за началото на романа ми “Crazy Robin“? Ха-ха-ха! 😛 Виждам, че първата глава ви е харесала и ще се постарая да я довърша, и да продължа към втората… Ще очаквам утре от  вас – в “Малкия петък”, да доразвиете сюжета.

* Обичам ви като розата,
Но розата е за един ден.
А любовта е завинаги.

В пълен унисон с днешната тема е мелодията, посветена на розите:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Литература, Музика and tagged . Bookmark the permalink.

40 Responses to Изкуството е вечно!

  1. Pasi says:

    Скитници из нета
    пействат ни Паси.
    Лайкват все поета,
    форум да краси!
    Паси,08.05.2014

    • Hombre says:

      Паси, самореклама ли си правиш? 🙂

      • Pasi says:

        Рекламка
        Четете винаги Паси!
        Той почесва де сърби…
        Но обиди не припява,
        персонално не задява.
        31.07.2013

        • Hombre says:

          Паси, и ти си не по-малко скромен от мен! Сега остава да разшифроваш тайното си послание… 🙂

          • Pasi says:

            Уникат

            Бай Паси е уникат!
            Цепи, лепи до откат!•
            Критикува с весел стих
            реформаторски триптих.

            Що е ново в хипотеза,
            или имам анамнеза?•
            Басни, стари лакърдии.•
            Ценности? Не сме от тия!•

            Помним всичките водачи
            в кражбата картоиграчи.
            Всичките им вересии
            плащаме ги само ние.
            Паси 10.09.2013

          • Hombre says:

            Паси, поне тебе да не те мислим… С тебе мое да се майтапим – колкото ми душа иска. Или бъркам?

  2. генек says:

    “Българи като Иван Вазов, Христо Ботев, Христо Смирненски, Борис Христов, Валя Балканска, Емил Камиларов, Владимир Димитров – Майстора, Любомир Далчев… и още стотици други – тяхното творчество ще се изучава в родното училище.”
    Не защото са българи, а защото са гении и таланти…
    “Може да е всякакъв Кубрат Пулев, но не биваше да го оплюваме. Все пак, той представляваше България и ако беше победил, щяхме да смачкаме малко фасона на фашизоидите в Украйна.”
    Не представляваше България, а себе си. Мач за световна титла – от лична позиция. Тренира предимно в Германия, бие се в Германия… Който му дава папо, нему вика “тато” /според един циганин/.
    Политизирането на някакъв си боксов мач е… Меко казано – слизане надолу!
    “Защо се развява националният флаг и се изпълнява химнът на страната, чиито участници са завоювали първите места в състезанията? ”
    Един от изпипаните методи на робовладелците да успокояват малко бунтовните духове – “обединяване” около НЕСЪЩЕСТВЕНИ за народа неща. Действа в общества, които са крайно разделени. Победен мач, рекорд, постижение някакво – всички да се радват, да забравят за малко поне реалността…
    Какво се измени след неописуемата радост през 1994 година?
    НИЩО!
    Стана по-зле, социалната пропаст задълбава, мизерията обхваща все по-голяма част от населението…
    Подобни изживявания са като напиване – за малко /докато изтрезнееш/ отмива проблемите. После идва махмурлукът…
    “Имаме сериозни основания като страна с хилядолетна история да изпитваме национално чувство на гордост”…
    Което е така!
    Но не, защото един легионер скочил надалече при учения край Белград, а защото същият този Левски пробужда народа, организира го, вдъхва му смелост и сила… Не със скока! С делата си!
    Впрочем, защо малките, оставени на измисленото второ място, изпълнители не говорят за мафия, за организация и т.н.? Защото в изкуството няма първо и второ място. Има творби, има различни читатели, слушатели, зрители, всеки от които е със свое мнение. И своя класация…
    Обективна оценка на субективна база. Лична оценка – според интелекта, познанията, опита, разбирането…
    Затова може спокойно човек да каже – да, Талев е чудесен, но аз предпочитам Мопасан или Чехов…И ще е прав – за себе си…
    Не ми се спори. И вижданията на човек са лични, няма как /въпреки усилията на домакина!/ да бъдат обединени в едно – неговото…
    Въпрос.
    Какво щеше да стане, ако Пулев БЕШЕ победил?

    • Hombre says:

      Благодаря ти, Генек за труда, който си си направил да ми споделиш своята гледна точка. Все пак – две или повече мнения е по-добре да има, отколкото само едно… Не мога да си кривя душата, че и в твоите думи има резон, но едва ли някой може да претендира за абсолютната истина! Ти си склонен да избягваш дискусии, когато някой изразява различно от твоето мнение, за разлика от мен. Колкото и да си мисля, че съм прав, винаги се вслушвам в мнението на опонента, търсейки допълнително доводи в подкрепа на моята теза или за приемането на неговата.
      Това, което особено ме притеснява в хора като теб е често пъти проявата на националнихилизъм. Даже го бях окачествил като мазохизъм. Лошото на нас българите е, че разбираме от всичко – като твоят читател Parazido. Това че е тренирал няколко години бокс съвсем не означава, че е станал боксьор от класа, а по-скоро издава някаква спортна злоба и завист спрямо Пулев. И аз веднъж приех в казармата едно предизвикателство от един приятел, който е участвал в републиканско първенство по бокс и след като наденах ръкавиците, за малко да ме прати в нокдаун. Така че – нека бъдем малко по-справедливи при оценката на чуждите постижения. За пръв път през живота си изгледах коментарите за този мач. Според специалистите действително е имало неспортсменско поведение от страна на Кличко. Ясно се вижда на забавен кадър как му нанася удар с лакът и го избутва от ринга. Това е недопустимо в такъв мач. Иначе, бе отхвърлена версията, че в бинтовете на ръцете му има метални шини.
      Вече обясних какво щеше да стане, ако Пулев беше победил…
      Ето и едно смешно клипче от старите ленти, на което да се порадват и в моята аудитория:

    • aman11be says:

      “….Впрочем, защо малките, оставени на измисленото второ място, изпълнители не говорят за мафия, за организация и т.н.? Защото в изкуството няма първо и второ място. Има творби, има различни читатели, слушатели, зрители, всеки от които е със свое мнение. И своя класация…” Генек, тука сопри коня малко…. Направо изби рибата. 🙂
      Малките не говорят за мафия и т.н. точно защото са все още малки, с чисти и неопетнени души и помисли. Я си представи как би реагирала някоя наша “звезда” в подобен случай. Умишлено пропускам имена, но всеки ги знае. Дори и само тези, които се проваляха подред на номерата след петото място на Елица и Стунджи. Що приказки бяха тогава…. И от “звездите”, и от неуспелите им конкуренти, останали в България…. Мани, мани…. Та, дай Боже, по-добре да се запазят чистите души на децата. Ама надали в този комерсиален свят….
      Пък ако Пулев беше победил – всяко чудо за три дни… Както винаги. 🙂

      • Hombre says:

        Амане, едно и също мислим, но от деликатност към Генек премълчах…
        Не загрях много какво иска да каже в изречението: „Не си спомням да съм дискутирал с някого, който е смятал, че съм прав… Ама карай…” Ми естествено, че ако сте на едно мнение няма да спорите (дискутирате).
        П.П. Можеш ли да ми кажеш къде ми изчезна черновата за „Малкия петък”? 🙂

        • aman11be says:

          E, ние от село не сме толкова деликатни… 🙂 С което, разбира се, нямам намерение да засягам генек по никакъв начин. Той има свое мнение, аз – свое. Бай дъ онуй как беше…. тъй де…. разбрахте ме… направи ли му на някой впечатление като каква чапла беше стойката на Пулев в този мач. Аз последните дни преди срещата, благодарение на Нова, поизгледах доста мачове на Пулев и никъде, дори и срещу явно по-слаби противници, не го видях да стои толкова открит, с такава имитация на гард. Дано не съм прав, но ….. ми минават някои мисли в главата, че работата може и леко да понамирисва.

          • Hombre says:

            И тука сме на единно мнение. С тая изпъната лева рЪка, какъв удар можеше да нанесе Пулев на противника? Едно че доказано е по-бавен и докато изнесе и десната рЪка, губят се още няколко милисекунди… Затова ойде коньо у ряката. Да не говорим, че това не е никакъв гард, а открита покана към Кличко да му нанесе яко кроше. Не че разбирам нещо от бокс.
            Не ми се верва некой да се откаже от 5 милиончета заради уговорена среща.

  3. Homofaber says:

    Излишно е, … не разбра ли, че като върви, звездите чете!!!

    • Hombre says:

      Фабер, в Тепавицата всеки има право на мнение!

      • Homofaber says:

        Така е Еректусе, лошото е , когато това мнение се изразява във високомерие!

        • Homofaber says:

          Добре го казваш “….Колкото и да си мисля, че съм прав, винаги се вслушвам в мнението на опонента, търсейки допълнително доводи в подкрепа на моята теза или за приемането на неговата…”, но не би…

          • Hombre says:

            Затова се казва, че всяко мнение е субективно, но има и такива, които не почиват на здравата логика…

        • Hombre says:

          Не бива да се проявява високомерие от никого и да се подценява опонента! В спора се ражда истината! Поне така са ме учили. Трябва да се прави строго разграничение между аргументи, лични нападки и обидни квалификации. Човек трябва да може свободно да изразява мнението си и да дава някакъв отговор дори и в случаите, когато към него не е отправен въпрос. Не винаги когато някой не желае да влиза в дискусия е най-правилният ход. Стига отсрещната страна да не търси заяждане на дребно и не по същество. Реплика от рода: “…с цел налагане на неправилното си мнение…” не винаги върши работа.

          • Homofaber says:

            Човекът е това, което прави – не това, което говори!!!

          • Hombre says:

            Добре, Фабер – разбрах ти позицията. Само не разбрах “Оснанна” ли да викаме за Кубрат, или “Разпни го!”?
            По някои мои далечни смътни спомени, сред професионалните спортисти малцина са тези, които се открояват с интелект и висока култура. Сещам се само за Гунди, като изключение…

  4. Homofaber says:

    Пак добре се измъкваш, Еректусе … редовете ми не са за Кубрат, и ти го знаеш!
    По нагоре май пише, “… Човек трябва да може свободно да изразява мнението си и да дава някакъв отговор….”
    Ама, какво да те правя… 😉
    А за боксьора, по средата май трябва да е…

    • Hombre says:

      Фабер, като булдог си! Като захапеш една тема и не я изпускаш! Добре те разбрах, но нека всеки остане на своето мнение…
      Вари ме, печи ме – на мойте годинки трудно се променя характер!

  5. генек says:

    ” Ти си склонен да избягваш дискусии, когато някой изразява различно от твоето мнение, за разлика от мен. ”
    Не си спомням да съм дискутирал с някого, който е смятал, че съм прав… Ама карай…
    “националнихилизъм. Даже го бях окачествил като мазохизъм.”
    Е, ако аз съм националнихилист… С мед да ме храни човек… А не като някои други да пробва заяждане на дребно и дребнаво…
    Точно заради подобни лица избягвам да дискутирам. Самонадеяност, неприкрита наглост, мерак да е цензор и ментор. Никакво свое оригинално мнение не изказва, ама съдийства от позицията си до гуша в… Хайде да съм възпитан!
    После не питай защо рядко прескачам…

    • Hombre says:

      Генек, много лесно се палиш, а това не е хубаво! Която мома се е хванала на хорото, в случая аз, да не се оплаква ако я ощипят. Аз лично се забавлявам ако някой има недобро мнение за мен. В случая ти контактуваш с мен и ако имаш нещо да ми кажеш, абстрахирай се от другите пишещи в блога ми. Само за твое успокоение, понеже медът доста поскъпна, няма да те храня с него. Поправям се – не си националнихилист, но от моята камбанария виждам, че по някои въпроси заемаш твърде крайни позиции…
      Не бих искал Тепавицата да се превърне в арена на гладиаторски битки – не се допускат оръжия за масово поразяване, а само скрит кинжал под плаща… 🙂

  6. Hombre says:

    Отправям гореща молба към всички участници в този минифорум, които поне малко ме уважават, да се въздържат от реплики, които засягат достойнството на отделните личности в него. Фабер, това и за теб се отнася! Не искам никакви свади и крамоли и не ме принуждавайте да цензурирам някого. Спрямо мен може да си позволявате всичко, но не очаквайте да стоя със скръстени ръце. Имам едно свое тайно оръжие… 🙂

  7. Homofaber says:

    Еректусе, някъде да е цитирано име, което да засяга честта и достойнството на личност?
    Ако някой се е припознал, проблемът си е негов.
    Друго е важното, а именно: “Изкуството е вечно”!!!
    Светът,който желаеш може да бъде спечелен! Той съществува! Той е реален! Той е възможен! Той е твой…! 🙂

    • Hombre says:

      Фабре, и аз това си помислих… Никого не си назовал по име. Но нека затворим страничката на тази история. Искам от Тепавицата да струи бодрост, смях и хумор и никой да не се чувства засегнат. Много ли искам?

  8. Pasi says:

    Отпор по пантофи

    Атакуват пак Паси.
    Значи хич не им върви…
    Мъка! Безидейни строфи.
    А Паси е по пантофи,
    с чаша бира за разкош.
    Спи спокойно, лека нощ.

    • Hombre says:

      Паси, решил съм утре да ти предоставя цялата страница в “Малкия петък” – да се налудуваш с твоя Пегас! 🙂

  9. Homofaber says:

    Еректе, и аз в продължение на френското стихче и относно искането ти, припомням тези страхотни редове:
    Надежда
    Ако можех да имам едно
    магазинче със две полички,
    бих продавал… познайте какво?
    — Надежда. Надежда за всички.
    „Купете! С отстъпка за вас!
    Всеки трябва надежда да има!“
    И на всеки бих давал аз,
    колкото трябва за трима.
    А на тоз, който няма пари
    и само отвънка поглежда,
    бих му дал, без да плаща дори,
    всичката своя надежда
    Джани Родари

  10. генек says:

    Няма ощипани моми, има нормални хора, които нормално се засягат, когато простаци агресивно избиват комплексите си. Не казвам имена – ако някой се е засегнал, това си е негов проблем. Да си играе…

    • Hombre says:

      Генек, в една от сериите „Господари на ефира” показаха Милен Цветков как се хили като варена тиква на някакъв, който го псува по телефона. И аз бих постъпил като него, вместо да влизам в ръкопашен бой…

  11. Hombre says:

    За да добие завършен вид нашата дискусия, представям последните реплики, които си разменихме с моя основен опонент:
    Генек, почти бях забравил за нашия интелигентен спор от вчера и ето че ти отново ми го напомни… Да не би да си изнервен от ремонта, който тече в къщата ти? 😛
    Хубаво е, че даваш препратка към моята страничка, но убеден ли си, че всички, която я прочетат, ще застанат на твоя страна? Казваш, че Кубрат Пулев се сражавал на ринга не за честта на България, а за себе си. Добре, нека да е така! Ами почти всички наши оперни певци и други творци на изкуството, живеещи постоянно извън Родината ни – те за коя чест и слава са присъствали на световната сцена? А, какво да кажем за писателя Георги Марков, на когото по незнайни за мен причини издигнаха паметник в София? Изкуството е дело тонкое и независимо, че истинското такова се вписва в световната съкровищница, редом до всеки гений стои неговото име и страната, от която е дошъл… Не наблягаш ли прекалено много на собствените си аргументи, подценявайки и дори игнорирайки напълно чуждите? Най-лесно е да кажеш спирам до тук, щом като не сте съгласни с моето мнение…
    И не си мисли, че някой нарочно те АТАКУВА! Просто обичайна форма на комуникация между две страни, които мислят различно по даден въпрос. Ти обичаш Чехов, аз пък предпочитам Толстой… Както ти не обичаш да си траеш, така и другите постъпват.

    • Hombre says:

      Генек, колкото ти се стремиш да изразиш някакво мнение, толкова и аз! Никого не се опитвам да спечеля на моя страна – нека всеки сам прецени кой има повече право… Има си правила за водене на дискусия и не съм ги аз измислил.
      Откъде ти дойде на ум тази мисъл: „Ти се бориш, за да имаш последователи. И всеки, който не е съгласен с теб, става враг. Или поне противник.”? По-добронамерен и симпатизиращ ти читател, едва ли ще намериш друг като мен. Не ме е страх да посещавам твоя блог, но от етични съображения (да не стана досаден) предпочитам да пренеса дискусията на мой терен.
      Що се касае до познанията ти не само за Толстой, а и за всички класици на художественото слово – и дума не може да става за сравнение! Ти си няколко обиколки преди мен. Да не вземеш да си помислиш, че те иронизирам, защото забелязвам напоследък проява на известна мнителност у теб…

Leave a Reply

