Малкият “петък” – XXXV

За днес очаквам поне 3 есета от  най-ревностните ми почитатели, но за всеки случай, в аджендата ми фигурира още една тема, която по изцяло моя преценка е особено злободневна. Въздържах се да изкажа гласно мнението ми докрай в един друг блог, за да не ме счетат за навлек, досадник и невъзпитан. Което не ми пречи  в собствения ми дом да изложа по-цялостно мислите си, без риск някой да ме упрекне, че му „лепя” моите собствени мисли. По-долу съм направил извадка на няколко цитата от въпросния блог, за да няма никакво съмнение, че приписвам на автора думи, които не е изрекъл:

ОТ АРСЕНАЛА НА  МАНИПУЛАТОРА

1. Хората са убедени, че навсякъде в България е едно и също, няма разлика между живота в столицата и, да речем, Северозапада, че софиянци са просто по-трудолюбиви и разтропани, а останалите… Плебс… Е, не беше баш така изказано, но се усещаше превъзходството на столичанина над гнилата провинция…
Само да попитам – кои хора са убедени и на базата на кое социологическо проучване? То, като не сме от Северозапада, не означава, че не четем новини и не знаем какво става там… Тук се усеща превъзходството на “гнилата провинция” над столичани…

2. Откак селцето с 10 000 жители, от които 9 999 цигани и турци и един българин, по прякор бай Иван Циганина, е обявено за столица – все е така…
Не си говорил за превъзходство, факт! Но това си е неотделима част от манталитета на софиянеца. Изключението потвърждава правилото…
А за софиянци провинцията е Дива Индия, колония, резерват за… Каквото щеш…
За нас София е просто разширен зоопарк…
Съмнително е доколко е достоверна тази информация за населението на София! Виж и друг източник: “Следосвобожденска София“. Дори и да е така, какво общо имат днешните жители на този град? Отново се говори обобщаващо за манталитета на софиянеца. Може ли такова неуважително отношение към нашата столица?

3. За мен е важна психологията на софиянци. Като студент за месец изучих града. И моите колеги от столицата бяха изненадани, когато разбраха къде е мавзолеят на Батенберг, къде е гробът на Вазов, какво има в музея на ГГФ в самия СУ…
Но до края на следването те живееха в една особена мъгла на превъзходство…
Зададох въпрос – в кой научен труд е писано за психологията на софиянеца. Не получих отговор. Всеки може да си съчинява каквото му хрумне. Аз си признавам, че и до ден днешен не познавам улиците в София, за разлика от новопристигналите от провинцията… Нека се  гордеят – нямам нищо против.

4. Какво искам да покажа зная аз, не ми лепи, моля те, твои мисли…
Излишен спор…
Ами, като знаеш това, което искаш да покажеш, изрази се по такъв начин, че и по-простите да те разберат, без да се налага да тълкуват това, което си искал да кажеш. Нямам навика да „лепя” мои мисли към друго лице. Просто разсъждавам понякога на глас…

5. Макар че – и според мен, спорът е излишен. Софиянци се чудят как тия провинциалисти /особено осмелилите се да заживеят в столицата и отнели им възможностите – при това само на основание, че са по-умни, по-трудолюбиви, по-по-… от синьокръвните/ не разбират, че са гмеж и плебс, провинциалистите се чудят на самочувствието на родените в София /то и кестените на „Руски“ са родени там, ама са си дървета/… И ще продължава така – не е на държавно, не е на социално, на откровено психиатрично ниво е…
Отново се прави обобщение – „софиянци”, демек всички! Па на всичко отгоре и с лепната диагноза за психично заболяване… От кога един провинциалист е станал говорител на софиянци? Кой го е упълномощил?

6. Не против София – против част /бая голяма/ от софиянци. Повечето от които, впрочем, са първо или второ поколение, ама вече им е черен задникът…
То и питането на 1 200 души /официално!/ не е фактически обществено мнение, ама аз поне съм честен – питах само себе си…
Тука се е усетил леко и прави уточнение – не всички, а САМО „бая голяма част от софиянци”!

Справка от оригинала може да направите след като кликнете върху линка „17 ФЕВРУАРИ”.
Благодаря на другите участници в тази дискусия: Анна, Юлиан и Румен, които изразиха мнения близки до моето!

Не е срамно да си признаем, че  почти всички софиянци имаме селски произход. Та, тия, които все още са останали в провинцията, трябва да знаят, че всъщност словоблудстват срещу себе си. Така както волът рие земята, ала въз гърба му пада.

Накрая, нека да ви кажа какъв ми е “кярът” от това, че съм софиянец.

  • в казармата имахме един взводен – старши лейтенант Дончев, от ония села, дето на местните им викат „мокри власи”. И понеже имах някаква предварителна информация, че мрази софиянци, един-два месеца укривах произхода си. Но, покрай кореспонденцията, която водех – писма все от София, разбра какъв съм и ме подгони като империалист. А поведението ми по нищо не се различаваше от това на другите школници, даже бях по-дисциплиниран от тях. Типичен натегач, службогонец и мизантроп – просто му  доставяше удоволствие да издевателства над нас новобранците, налагайки ни дори наказания, които не са предвидени във Военния устав;
  • когато започнах работа, вече женен, с две невръстни деца, кандидатствах за служебно жилище, тъй като живеех в гарсониера от 39 м2. Винаги получавах един и същи отговор – имало много по-нуждаещи се от мен от провинцията, които въобще нямало къде да живеят… И така до последно, не успях да се уредя, а някои получиха не едно, а две жилища. Имаше колеги, които притежаваха (чул съм го лично от тях) по 2-3 къщи и други имоти в провинцията и можеха да продадат поне един имот и да си закупят жилище, ама що да го правят? Добре, че на тъста бутнаха къщата, тъй като попадаше в проект за озеленяване на квартала, та получи като компенсация 2 апартамента.

Няма да скрия пред никого, че не ми е никак приятно да ми лепят етикет на тарикат, само защото съм софиянец! Познавам хора от провинцията, които заслужават повече от мен това прозвище. Правя това изложение не толкова заради самия себе си, колкото заради други мои съграждани, които неоснователно са набедени. Когато някой отправя тежки упреци към другите, да погледне първо себе си и тогава да решава дали да ги съди .

Много моля, ако ще се дискутира по тази тема, да се спазва добрият тон и да не се употребяват обидни лични квалификации.

И понеже повечето от софиянците са като мен от Шоплука, не мога да се въздържа да не ви пусна едно шопско хоро:

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Автопортрет, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

48 Responses to Малкият “петък” – XXXV

  1. генек says:

    Уф!
    Наистина – трябва да се намира занимавка за пенсионерите, щото така ги хващат бесните и търсят само заяждане. Каквото имало – казал съм го. И толкова…
    Подобни размахвания на юмруци след боя са като леко прехвърчащ снежец..

    Не се включвам в гоненето на махмурлука, имам работа…

    • Hombre says:

      Прав си, Генек! Какво щях аз да правя, ако нямаше с кого да се заяждам?! Цялата работа е, че ти си казал нещо и аз също – получила се е размяна на мнения. За каква война говориш и за какви юмруци? Аз си мислех, че като възрастни хора си беседваме съвсем дружески. Поне от моя страна е така. Да не би да искаш да кажеш, че съм засегнал твоето его? Добре ми е известно, че ти винаги си прав. Извинявай, ако съм те засегнал без да искам…
      Благодаря за хубавата песньовка!
      П.П. Ако си истински приятел, ще ми помогнеш да изляза час по-скоро от махмурлука…

  2. rusalka2013 says:

    Уфф – историята прилича на онази приказка за двете козлета, дето се срещнали на моста и всяко от тях искало да мине първо. 🙂
    На линка по-долу има материал, който няма общо с днешната тема, но пък мен силно ме впечатли
    Пътуването във времето е реалност, ето доказателства

    • Hombre says:

      Русалке, наистина ли изглеждаме отстрани като двете козлета? Ние в Тепавицата така изразяваме силните си чувства един към друг… 🙂
      П.П. Ако знаеш – аз от кога пътувам във времето… 🙂

  3. Homofaber says:

    Да ааа, права е Русалката, че историята прилича на онази приказка за двете козлета, дето се срещнали на моста и всяко от тях искало да мине първо. Но с подробност, че историята ще продължи, докато свят светува, т.е., ще пътува във времето, както пътува в него едното козле… 🙂 Това козле, като върви по пътя, във времето, оглежда се и усмихнато на мравката/ките път прави…! 😉

    • Hombre says:

      Фабер, би ли ми обяснил защо свободата на словото трябва да се разглежда като спречкване на двете козлета на моста? Същият въпрос отправям и към Русалката. Аз, като съм си дал оная работа под наем, не ме е страх да получавам всякакви критични забележки, колкото и несъстоятелни да са, не само похвали…

      • Homofaber says:

        Омбре, /вече така ще ти думам, да не се деля от обществото тука… ти отдавна си смени пашпорта, ама по навик. … :)/…
        Та Омбре, ти си свободен, най гаче, като се пенсионира, а още по освободен стана, след Великата Демократична революция, споходила земята българска!… 🙂
        А гледам тук, че имаш стремежа – най освободен да станеш, като счупиш и брачните окови /шътт, да не види Кака Хомовица случайно/ … 😉
        Обяснявам ти, че става дума за полемика – аргументи или спор, предявени срещу мнение и прочее… Всеки си има менение и виждане , затова хората са различни и няма лошо. Както се казва в спора е истината. Гледам, че си хванал кирката и усърдно искаш да копаешо, но почвата е като най-яката стомана
        А оная работа, не я много- много давай насам-натам, щото си е основна работа и ще ти требе … 😉

  4. Pasi says:

    Кметичка…
    Самоковска даскаличка
    е софийската кметичка.
    На фасон изглежда блага
    но наистина изстрада
    столичните помияри,
    и разбити тротоари.
    Ката ден проекти пуска,
    кьоравото не изпуска
    и се снима в слънчев ден
    до мъжествен супермен.
    За софиянци по-известна,
    като герберска метреса,
    дето ни измисли зони
    за коли и за камиони.
    Плащаш яко гяволъка
    щом живееш в шоплука.
    Pasi,07.01.2013

    • Hombre says:

      Паси, последната строфа ме разтърси! Сега очаквам да пуснеш и некоя ода за шопето. И без друго, нали сме селски – ти от Подуя, аз от Шекер маала… 🙂
      П.П. Попаднах на една интересна историческа справка за София. Виж ТУК.

  5. Тракиец says:

    Пътуването във времето е реалност, която съществува и у нас в България, но за съжаление във Варна, а не в София. Справка You Tube “Зеркала Козерева”

    За софиянци остава огромното утешение, че Бургас е по-добро място за живеене от Варна, независимо от факта /или въпреки него/, че кметът на Бургас също е от ГЕРБ. Ама и там понякога допускат грешки!!! 🙂

    • Hombre says:

      Тракиец, струва ми се, че се опитваш да вбиеш клин в сплотените редици на тепавичарската общност! Какви са тия подмятания, че Бургас е по-доброто място за живеене от Варна? Да не си станал агент провокатор?
      Светле, Амане, защитете честта на вашия град!

      • Светла Павлова says:

        Не без известно неудобство ще си призная, че в Бургас не съм ходила никога, но пък като варненка няма как да не кажа, че Варна отдавна не е хубав град за живеене. Беше някога…
        А “Бургаски вечери” и за мен си остава вечен шлагер.

        • Hombre says:

          Свете, не ме разочаровай, винаги съм давал висока оценка на варненци! Едни от най-интелигентните хора, с които съм общувал. Нищо, че са от провинцията. Все пак морската ни столица… 🙂

          • aman11be says:

            Както е казал още преди повече от 50 години Класикът ” Всичко, което е далече от морето, е провинция.” Толкова за провинцията “и нейните трудови хора”. 🙂
            Тракиецът – роден, няма да казвам къде, живял в Бургас, продължаващ трудовия си път и живеещ в София, отпочиващ в хасиендата си в Чипровци в прилив на добре познат локален патриотизъм написа “за съжаление във Варна”. Ами то, където има почва, там се случва събитието, Тракиец. 🙂 А иначе сегашният кмет на Бургас е свършил и върши много работа за града. Имам много приятели в Бургас и всеки път с удоволствие ходя там. Това е за мен един от най-човешките български градове, заедно с Русе и Пловдив. Има някаква атмосфера, която в други градове не мога да я усетя. Включително и във Варна. Разбира се не говоря за панелните гета във “втори картофен пояс”, каквито има в покрайнините на всеки голям български град. Там “човешкото” трудно се усеща.
            В тази връзка се сещам една забавна случка отпреди няколко години. По някакъв повод бях в Силистра – град, който трудно може да се нарече голям. Та там в разговор с някаква дама на средна възраст помолих да ми обясни по-подробно как да стигна до определено място. Което веднага предизвика от нейна страна забележка, че не съм от Силистра. Аз й казах,че е познала, от Варна съм, на което чух следния отговор “А, Вие сте от провинцията.”. Само дето не отбеляза, че Варна е станала голямо градче. Защото преди трийсетина години баща ми бил в командировка (пак) в Силистра, пренощувал в хотела на центъра и на излизане от хотела “генералът” на входа го заговорил – откъде е, тръгва ли си и др. подобни. Когато баща ми казал, че е от Толбухин (тогавашното име на Добрич) портиерът констатирал дълбокомислено “Е, Толбухин стана бая градче.” На което баща ми отговорил “Ами има няма два пъти колкото Силистра.”.
            Що се отнася до деленето на “столичани” и “от провинцията”. Струва ми се, че зад цялата работа се крие един огромен комплекс за малоценност. Това от една страна. За съжаление аз също познавам хора, които се смятаха за “по-така” само защото съдбата е отредила да се родят в София. От друга страна имам и много приятели, както и роднини в София и не мисля, че априори “софиянец” = боклук. Навсякъде живеят и работят и свестни хора, и боклуци. Да не говорим, че в момента преобладаващата част от софиянци са първо или второ поколение столичани. Т.е. калта по цървулите им още не е изсъхнала, и да се правят на “юберменшен” е най-малкото трагикомично. Лошото е, че в София са съсредоточени институциите на държавната власт и когато там се наместят и почнат да управляват боклуци става лошо за целия народ. От друга страна факт е, че и по времето на социализма, а може би и сега столичани се ползуваха с определени привилегии в сравнение с останалите българи. И по отношение на снабдяването в търговската мрежа, и по отношение на размера на заплатите за една и съща работа, и по отношение на ограничения като – режим на тока, на водата, цена на водата и т.н. А това не може да не дразни останалите хора.

          • Hombre says:

            Амане, както си я подкарал, ти ще ми подядеш хлеба! Ако реша да ти напиша рецензия, само ще разваля впечатлението от изключително точната ти оценка за “про” и “анти” софиянци…

  6. Juliapulia says:

    Значи, да ме прощавате, ама половината не го прочетох – повече първата половина де. И имам две забележки:
    1. Не си ни пуснал шопско хорце, а китка – шопското е трето. Но няма лошо, адмирирам.
    2. Абе кога ще спрем да се делим на каквото и да било и вземем да се обединим, за да ни стане по-добре житието и битието?

    Аз съм родена в София и цял живот съм страдала, че си нямам село. Пак цял живот съм смятала, че София няма облика на другите градове, а е по-скоро една сбирщина от хора, идеи и дори пространства. Изобщо не разбирам защо трябва да си чешете езиците на подобна тема.

    • Hombre says:

      Юлче, очаквах атаката ти по т.1 за хорАта. Иначе я се сетиш да ми пишеш, я не… 🙂
      По. т.2 и аз задавам същия въпрос. Ама като сърце мъжко на трае, та не оставям без отговор всичко, с което не съм съгласен…
      И аз като тебе съм роден в София и много страдах, че си немам село, та затова си построих палат на село върху парцела получен като зестра от жена ми. 🙂
      Не си чешем езиците, а по тоя начин утвърждаваме правдата.

  7. Тракиец says:

  8. Тракиец says:

    Не брато, просто съм бургазлия и реалист!!!

  9. Homofaber says:

    Чети, чети, Омбре…

    • Hombre says:

      Фабер, раздавай безплатни съвети, раздавай…

      • Homofaber says:

        Омбре и ти ги раздаваш, така наречените от теб, не знам защо “безплатни съвети”, приятелю… справка постингите ти.

        • Homofaber says:

          Мир и любов да има … раздавам една много хубава песен … 🙂

        • Hombre says:

          Като станеш главен тепавичар и ти ще почнеш да раздаваш акъл на плебса… 🙂

          • Homofaber says:

            Нечем, главен тепавичар да ставам и акъл да раздавам, аз съм си човек ковач на щастието си, на съдбата си,трудещо се човешко същество съм …
            Много се нароиха, некъкви с разни страници, блогове, дека им думат … :),все акъл дават, все последна инстанция, пък и звезди искат да им слагаш, като на войскарите. Пусти чантаджии, искат да приличат… 😉
            Те, пак от пичовете…

          • Hombre says:

            Фабер кога успе да ме лайкнеш, пък и звезда да ми туриш??? Чак сега осъзнах защо от сабхлем ми е толкова тъпо и пусто, а то било заради липсата на твоите похвали…
            Кови щастието си, кови…!

  10. Homofaber says:

    Омбре, ти затова си тука, нали все казваш, че дома ти се карат само… !

    • Hombre says:

      Я, да те питам, като си толкова учен и всичко знаеш… днеска свърши ли за пет пари работа или само се мотаеш из тепавицата като муа без глава? 😛

      • Homofaber says:

        Щом се плезиш, значи съм свършил работа за пет пари, че и за повече…
        Нема мотаене из тепавицата, а работа има… нещо като твоята, в парижкия хотел, да натискаш копчетата …

        • Hombre says:

          Работи, Фабер, работи! Глей само да не се изгърбиш от много работа! 🙂
          П.П. И един съвсем безкористен съвет от мен. Престани да се оправдаваш като малко дете. Поне веднъж си признай, че си з@еб@л работата…

          • Homofaber says:

            Омбре, щом съм на работа, как ще съм я з@еб@л, иначе ще си лежа у дома. Що да си хабя подметките на патъците, да ходя на работа! 🙂

          • Hombre says:

            Фабер, формално ти може да се водиш, че си на работа и да си клатиш краката. Освен това, ти нали сам си си работодател и мислех, че работата ти е надомна… 🙂

  11. Аз лошо отношение от софиянец не съм видял. Налагало ми се е доста пъти да стигна до адреси в София с обществен транспорт. Някои от тези адреси си бяха бая забутани в бая забутан квартал. Винаги съм използвал едно средство – стигам дотам с питане. Винаги софиянци са били отзивчиви и не съм се губил, въпреки липсващото ми чувство за ориентация.

    Във форумите често се пише за това как селяни и провинциалисти замърсяват столичната среда с миграцията си. Ама повечето не са тръгнали от хубаво – не са виновни, че се закриват производства или централи на предприятия другаде, за да се откриват такива в София.

    От софиянци дразнещо е единствено използването на дихотомията “столица – провинция”. Беден мозък го е измислил това, промити мозъци го повтарят. Манчестър е провинция, Санкт Петербург е провинция, Ню Йорк и Сан Франциско са провинция, Мюнхен и Хамбург са провинция – дали?

    Крайно малоумната регионална политика (с наченки през соца, ама яко ускорена от “демократите” ни) – инвестициите да се концентрират в София, а каквото остане може и другаде – не може да се хвърли като вина на редовите софиянци. И за софиянци би била добра една балансирана регионална политика и за “провинцията”.

    • Hombre says:

      Благодаря за думите ти, ХРистаомире! Аз също, с леки изключения не съм видял лошо от хора от провинцията. Дори напротив – възхищавал съм се на някои, които са запазили у себе си добрите български традиции…
      П.П. Вече писах, че всякакъв такъв спор е не само излишен, но и вреден.

      • А от тия от градове като Варна, Бургас, Пловдив и Русе нима сте видял нещо лошо?

        • Hombre says:

          Във всяко стадо си има мърша. Не бих ги разделял хората по признак местоживеене. Между другото, дихотомията, за която говориш не е патент на столичани.

          • Да, и Боко и други озовали се на служба в столицата отнейде другаде и почернили си бързо задника я използват.

          • Hombre says:

            Много точна забележка! Да не ги споменаваме всичките, дошли от провинцията, с които Бьлгария не бива да се гордее…

          • aman11be says:

            Стига с тая провинция бе, хора! Провинция е имало в Римската империя, дето е обхващала почти цялото Средиземноморие. Провинция може да има в САЩ, Русия, Канада, и т.н. държави, дето от единия до другия им край трябва да пътуваш с дни. Провинция може да има в държава, дето има мегаполиси с по 15-20-30 милиона население. Каква ти провинция у нас? 111000 квадратни километра територия, около 7 милиона (с натяжка) население и най-големият ни град е малко над 1 милион жители (през лятото може да остава и под 500 000) 🙂
            Всички сме братовчеди, както казваше един “Командир”.

          • Hombre says:

            Амане, станал си същински библейски Соломон! От твоята уста се лее самата истина… 🙂

Leave a Reply

