Достатъчно благородни ли сме?

Хората ще забравят това, което сте казали, ще забравят това което сте направили, но никога няма да забравят това, което сте ги накарали да почувстват.
Мая Анджелоу – 1928 – 2014

2 н † Неделя Сиропустна (Сирни заговезни). Св. свщмчк Теодот, еп. Киринейски. Гл. 3, утр. ев. 3, ап. Рим. 13:11- 14:4 (с. 323), лит. ев. Мт 6:14-21 (На вечернята се извършва взаимно опрощение) (Тип. с. 421) (Начало на Великия пост)

Вчера беше един голям християнски празник – Сирни Заговезни, който съвпада с гръцките Заговезни и Чисти Понеделник. Ден, в който хората си опрощават взаимно греховете и пречистват душите си. Преди да са изминали още 24 часа, бих искал да се извиня на патерица на всички, които са се почувствали засегнати от моя остър, понякога доста хаплив език. Братя и сестри мои, простете и не ме споменувайте с лошо! Това е било защото всичките ви обичам, а когото съм обидил повече от останалите, означава, че повече от другите съм го обичал… 🙂

Ако искаме да сме още по-благородни и още по-уважавани, трябва да забравим за всякаква дребнавост, заяждане на дребно, злопаметност и отмъстителност в отношенията ни един към друг. Да  вършим само добри дела и да не чакаме похвали и отплата. Рано или късно, хората, на които държим, ще забележат положителната промяна у нас. Дори да не я забележат, удоволствието ще бъде за вас. Опитайте и ще видите – от личен опит ви го казвам… 🙂 Не приемайте  всяка закачка като персонална обида и не губете чувството си за хумор! Прощавайте и ще бъдете простени!

Има най-различни народни традиции както у нас, така и в съседните страни.

Най-характерен обичай за празника е запалването на празнични огньове, наричани Сирнишки. Огънят се пали от момчета и ергени, като се използва “мамуляк” /слама от царевица/ и “черешовина” /кори от черешово дърво/. Огънят се прескача от всички. Вечерта на Сирната неделя мъжете оповестяват заговяването за Великден, стреляйки с пушка. Това е втория обичаи на този ден наречен “туйкане”. Със Сирни Заговезни са свързани и кукерските игри.

На този празник в Габровско се носят торти на кръстниците, за да е сладък животът и на двете семейства. Според народните традиции вечерта на празника при родителите се събират семействата и техните синове, дъщери, внуци, за да заговеят с млечни храни – на празничната трапеза трябва да има баница, сирене, ястия с яйца и халва. На Сирни Заговезни прошка си вземат по-млади от по-стари, деца от родители, младоженци от кумове – целуват ръка и изричат: “Прощавай, мамо, тате…” – “Господ да прощава, простен да си!”, е задължителният отговор. За това денят е известен още и като „Неделя на Всеопрощението“ или просто „Прошка“. Веселието по време на вечерта е най-голямо при т. нар. хамкане. След вечерята най-възрастният в къщата завързва парче халва, сирене или сварено яйце в края на червен вълнен конец и го завърта. Децата са насядали на пода, като държат ръцете зад гърба си и се опитват до уловят с уста парчето храна. Който успее, ще бъде жив и здрав през цялата година. Червения вълнен конец се запазва и с него се лекуват болестите по агънцата. Обредът се нарича “люшкане” или “хамкане”. След Сирни Заговезни започва Великият пост. По време на постите не се яде месо, с изключение на риба. Възрастните е желателно да се хранят само веднъж на ден. През 1920–та година църквата започва да разрешава един път седмично да се яде месо, но не и в петък.

Както повелява народната традиция, ще завърша днешната компилация с един фолклорен танц:

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Празници and tagged . Bookmark the permalink.

22 Responses to Достатъчно благородни ли сме?

  1. rusalka2013 says:

    Тепавичарю, прости и ти, ако с нещо неволно съм те засегнала! 🙂

    • Hombre says:

      Просто да ти е, Русалке! Всъщност, като се замисля, нямаш много грехове към мен, но вече не си спомням какви бяха… И ти прощавай, ако има нещо… 😛

  2. Кисса says:

    И от мен на патерици: Търся прошка от всички и раздавам прошка на всички. И на онези, дето отиват да колонизират планетата Марс, и въобще няма да се върнат – да ме прощават и те!
    П.П. ММО, намирисва ми на голямо лицемерие таа работа с прошката – в един ден всички истерясват да искат и да дават прошка и на другия всичко е по старому!

    • Hombre says:

      Просто да ти е и на теб, Кисса! Прости и ти на мен грешния, ако с думи или дела съм те засегнал с нещо… Било е само от глупост!
      П.П. Това за лицемерието може би си права, но не за всички се отнася.

  3. Juliapulia says:

    Аз като по-млада ида да река и аз да прощаваш, ако има нещо! Пък то при мен винаги кат искам прошка си има защо 🙂

    • Hombre says:

      Милата ми Юлка! Не бой се, не си съгрешила пред мен! Пък и да беше, немаше да те карам да ми цаливаш ръка. Бъди жива и здрава и все така усмихната! И аз те моля за прошка, ако некъде в суматохата съм използвал по-пиперлива реплика… 🙂

  4. Тракиец says:

    Прощавам ти братко Омбре от все сърце, прости ми и ти! Прощавам и искам прошка на и от всички тепавичари и тепавичарки.
    В Чипровци не прескачат огъня, а правят факли от слама и ги въртят над главите си.

    • Hombre says:

      Тракиец, както Христос е умил краката на своите дванадесет апостоли, без да пропусне Юда, ако и ти сториш същото за мен, ще повярвам, че се разкайваш за всичките прегрешения, които си извършил спрямо мен! Казано е: „Господ да прощава, простен да си!
      Крайно време е народната традиция да се актуализира спрямо чипровската! 🙂

  5. Тракиец says:

    ОК. Довечера приготви легена, а по желание и сапунчето /гледай обаче да не го изпуснеш/!!! 🙂

    • Hombre says:

      Обикновено си мия краката с вино и не ползвам сапун. Ако донесеш от чипровското – бутилка за легена и една дамаджана за изплакване на гърлото, цена нема да имаш… 🙂

  6. Тракиец says:

    Немаш проблеми, друже!

  7. kalinka13 says:

    Омбре, съдейки по това кои ти пишат, изглежда имаш повече почитатели сред жените и по-малко сред мъжкото съсловие… 🙂

    • Hombre says:

      Калинке, може би си права… Не ме долюбват някои мъже и това си е! 🙂

  8. генек says:

    Не зная… На мен ми се струва това прощаване някак си… Като 8 март – един ден за жената, като 15 септември – един ден на внимателни шофьори, като… И тук – цяла година нормален живот. С радост, любов, скандали, кавги, проблеми, щастие, умора…
    И за всичко – ден на прошката…
    Хубаво – който иска, да прощава…
    Но по-добре е в момента или почти веднага да се сети човек кое какво е. И да не чака цяла година…
    Извинете, разбирам добрите ви помисли, но някак си… Особено публичността… Малко…
    Мисля, че ме разбирате…
    Не искам никого да засегна, доста хора са искрени в чувствата си. На други не бих повярвал…

    • Hombre says:

      Генек, народните традиции не са измислени случайно – в тях е заложена много мъдрост! Не е лошо поне веднъж в годината да си спомним, че сме грешни и да поискаме прошка от този, когото сме наранили… Не виждам нищо лошо да поискаме прошка публично. Мнозина ще оценят подобно действие като мъжка постъпка.

  9. генек says:

    После почнах да чета написаното от посетителите…
    Странно – с Кисса сме на едно мнение…
    Затуй няма привличане. Един полюс…

  10. генек says:

    Не е лошо – за тия, които ПОНЕ веднъж в годината се сещат…

Leave a Reply

