Ай, калайджията…

Имаше едно време един такъв занаят – калайдисване на домакински бакърени съдове като тепсии, котли, тигани и  други. Дедо ви Генек, като човек от село, най-добре ще ви разкаже подробности за калайджиите. Спомням си, че и в наш’та маала се отбиваше един църен, църен като арапин циганин, та чак се синееше, дето викаше баба ми. Мнозина от обитателите на крайния квартал „Захарна фабрика” бяха запазили селската си посуда и беше голяма атракция да наблюдаваме този циганин, който още не знаеше, че ще бъде прекръстен на ром. Без помощта на съвременните мегафони, гласът  му с припевния зов “Ай, калайджията…” се чуваше надалече и първи ние децата хуквахме да го посрещаме. Впоследствие, когато пораснах не само на бой, но и на акъл, оказа се, че няма непретарашено мазе или таван, откъдето да не са изчезнали медните тави, видели през живота си не едно печено ягне или вита баница… Така че – отпадна необходимостта от тази услуга. Запазиха се още само занаятите на точиларя, коминочистача и дърворезача с дизелов моторен циркуляр, който се чуваше в цялата махала, без необходимост от писмена обява.

На по-късен етап, вече като зрял мъж разбрах, че едни от най-платежоспособните клиенти на пазара за ромски булки са от клана на калайджиите. От къде намират пари, един Господ знае. Вижте сами за какво става дума.

Пазар на булки на роми калайджии.

За тези от  вас, които още не са  навършили пълнолетие, искам да ви информирам, че глаголът калайдисвам има две значения:

1. Какво. Покривам меден домакински съд с тънък слой калай, за да не се окислява. Тази година не сме калайдисвали съдовете.
2. Прен. Разг. Кого. Карам се строго, мъмря.

Тая Светла…! Немах си  друга работа, та я заплаших, че ще я калайдисам днес. Сега се чудя как точно да го направя. Ако аз имам такава жена-цербер в къщата си, която не ми позволява да консумирам чесън, досега да съм избягал.  Ту ми се сърди, ту ми прощава – вече не знам какво да мисля за нея. Да продължавам ли по-прежнему да я обичам или да я преотстъпя на някой по-голям мераклия от мен. Тя ми скъса нервите и вече се чувствам тотално фрустриран. Това не е живот! Дано поне другарят Павлов да е по-човечен от нея, щото като им отида на гости в Маямито (за не повече от 2-3 месеца), не искам да съжалявам, че съм приел поканата им. Няма да се посрамя пред тях – ще напълня дисагите с джоджен и чубрица, пък може и някое мускалче сливова да завра, ако не го конфискуват американските митничари. Все се надявам да спечеля сърцата и на двамата и догодина отново да ме поканят…

Преди да ви дам  думата за коментари, бих искал да поздравя Генек с една песен, която съответства напълно на неговия вкус по отношение на женска хубост и е най-близко тематично до днешното есе:

Съвсем накрая, но не по-важност, поднасям своя музикален поздрав към едно скъпо за мен същество, с песента:

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Нещо като хумор, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

47 Responses to Ай, калайджията…

  1. Светла Павлова says:

    Александра ли беше мартеничката във вашата къща? Да е жива и здрава, да сбъдне колкото може повече от мечтите си!

    • Hombre says:

      Мила Светле,
      Аз ли страдам от Алцхаймер или ти? 🙂 Виж Музикален петък – LXXII
      След това отиди на Малко лирично отклонение.
      Няма нищо скрито-покрито при мен. И все пак, благодаря за вниманието! 😀

      • Светла Павлова says:

        Мда, Алцхаймер не прощава 😀 – честит рожден ден на щерката! Приятни и весели мигове ѝ пожелавам в семейството, да обича и бъде обичана.

        • Hombre says:

          Благодаря, Светле! Имаше едно време един филм “Бъди щастлива Ани”. Само ще заменя Ани със Светла… 🙂
          А някои други хора не желаят да ме поздравят като автор на това произведение и продължават да се държат надменно…

  2. rusalka2013 says:

    Благодаря ти, мило татенце! Много те обичам! Целувки и прегръдки 🙂

    • Hombre says:

      Русалке, защо издаде четата? И като си рекла, да река и аз:
      Дъще, бъди ми жива и здрава и още по-голяма да пораснеш. Да ме достигнеш и надминеш по акъл!
      Довечера добре да си прекараш на частното парти! 🙂

      • aman11be says:

        След като четата е издадена, татко Кашалот да не се уфлянква, а да слага масата. Русалке, честит рожден ден! Да си жива, здрава, много щастлива и още дълго време омайваш моряците с песните си! Наздраве!

        • Hombre says:

          Благодаря, братко Амане! Истинските приятели си личат. 🙂
          Масата от оня ден не е вдигана, така че – който има желание да ми гостува, да заповяда!

  3. генек says:

    Циганите бяха нормални граждани, когато бяха цигани…
    Ромите са друго нещо…
    Навремето /аз съм по-млад от разни пенсионери, които явно ги гони оня, немецът – Алцхаймер, но помня/ имаше и други приходящи цигани. Имаше продавачи на дървени лъжици /че как ще бъркаш манджа с желязо?/, имаше дървени корита и всякакви съдини, имаше и събирачи на яйца. “Еееейца, кошки, купон”… Предаваш яйцата – получаваш купон за нещо си. После потребителната кооперация иззе тая дейност…
    Имаше и панаири, сборове /по нашенски – официално е събор/… И какво ли не още…
    Откъсче от ранните ми мемоари “Свободен полет” – “То певци имаше и по панаирите.
    Помните ли? Маса, стол, пред човека хармониум или свиреше на акордеон /акардьона, както викат по нашенско/. Отгоре черен чадър. Не толкова против дъжд или слънце, колкото като знак.
    И пее – „Иванчо си ножа извади, та си Марийка прободе…”
    След което спира, вади книжка и казва: „Който иска да разбере какво е станало натам – книжката е 20 стотинки…”
    И купуваха…
    Най-вече жените – от селата, по-възрастни, но купуваха…
    А ние не стояхме при певците, ами тичахме на люлките.”
    Да не се връщаме в миналото на порцийки – предлагам ви туй:
    СВОБОДЕН ПОЛЕТ /цялото/

    • Hombre says:

      Генек, ставаш за уредник на Етно музей “Българе от старо време”! 🙂

  4. Pasi says:

    НА МОЯТА ДЪЩЕРЯ
    Пролет. Ново вдъхновение.
    съчинявам стих-творение…
    Мощния камбанен звън,
    чувате ли вий навън?
    Фойерверки, сто салюта,
    радостна тълпа, прочута.
    Възвестяват със фанфари:
    Красота неземна дар е!
    Скъпата ми дъщеричка
    чурулика като птичка!
    Благ характер – дар от Бога,
    да изкажа аз не мога,
    свята обич, плаха нежност,
    избуяла до безбрежност…
    Мила моя ти принцесо,
    къса моята словесност,
    Да изкажа как те любя
    и сред сълзи думи губя!
    Твоят ден за мен Велик е,
    Честитя и се провиквам
    Да си жива да си здрава!
    Мама с татко поздравяват!

    Припомням само едно авторско вдъхновение!
    За рожденничките с люспите и техните бащи да пийнем по чашка блага сливовица!

    • Hombre says:

      Благодаря, Паси. Да си жив и здрав и ти, както и цялата ти рода! 🙂

  5. rusalka2013 says:

    Паси, звучи ми познато това стихотворение… Кой е авторът? 🙂

  6. rusalka2013 says:

    Вече съм си го прочела 🙂

  7. rusalka2013 says:

    Благодаря ти, Амане! 🙂

    • Hombre says:

      Русалке, ако си послушно и добро дете, чичо ти Аман е обещал да ни покани през лятото на море в близост до неговата хасиенда.

  8. Кисса says:

    Най-прекрасни пожелания за Рожденния Ден и от мен, Русалке!
    Бъди здрава, винаги засмяна, благородна и вечно млада духом! Целувки!

  9. Homofaber says:

    Цветя и рози за празника!

    И информация от Dir.bg
    Откриха останките на Мигел де Сервантес
    Испански учени обявиха, че са открили гроба на писателя Мигел де Сервантес почти 400 години след смъртта му, съобщи Би Би Си, цитирана от БТА.
    Те мислят, че са открили костите на писателя, съпругата му и други, които са погребани с него, както е записано, в мадридския Манастир на босоногите тринитарианци.

    “-Свободата, Санчо…!
    -Ама и салама си го бива,Ваша Светлост!”
    Еснафът Санчо Балкански май така и не осъзна,че в стремежа си към повече салам/от типа “рога и копита”, със соя и ГМО/ загуби както салама,така и СВОБОДАТА СИ.”

  10. Pasi says:

    Александра
    Не сразу все устроилось,
    Москва не сразу строилась,
    Москва слезам не верила,
    А верила в любовь.
    Снегами запорошена,
    Листвою заворожена,
    Найдет тепло прохожему,
    А деревцу – земли.

    Припев: Александра, Александра,
    Этот город наш с тобою,
    Стали мы его судьбою,
    Ты вглядись в его лицо.
    Чтобы ни было в начале,
    Утолит он все печали,
    Вот и стало обручальным
    Нам Садовое Кольцо.

    Москву рябины красили,
    Дубы стояли князями
    Но не они, а ясени
    Без спросу наросли,
    Москва не зря надеется,
    Что вся в листву оденется,
    Москва найдет для деревца
    Хоть краешек земли.

    Припев: Александра, Александра,
    Что там вьется перед нами,
    Это ясень семенами
    Кружит вальс над мостовой,
    Ясень с видом деревенским
    Приобщился к вальсам венским,
    Он пробьется, Александра,
    Он надышится Москвой.

    Москва тревог не прятала,
    Москва видала всякое,
    Но беды все и горести
    Склонялись перед ней,
    Любовь Москвы не быстрая,
    Но верная и чистая,
    Поскольку материнская
    Любовь других сильней.

    Моят поздрав за рожденничката с люспи:

    • Hombre says:

      Паси, и ти си се объркал… Дъщеря ми не се казва Александра, а внучката. 🙂

  11. Наистина ли нашата Русалка е Ваша дъщеря или сте се наговорили да се бъзикате?

    Весело прекарване на рождения ден на дъщерята!

  12. aman11be says:

    Докато чакате – една весела песен от …. едно време за добро настроение. 🙂

    • Hombre says:

      Братко, аз за никъде не бързам… За Христомир – не знам… 🙂
      Хубава песен – става за всички рожденички.

  13. rusalka2013 says:

    Благодаря на всички тепавичари за хубавите благопожелания! На свой ред желая на вас и вашите семейства много здраве, да сте заобиколени от повече красота, доброта, любов и нека сполуката да ви бъде неизменен спътник във всяко начинание! 🙂

    • Ч.Р.Д. Русалке!

      • Hombre says:

        Бинго! Тома Неверни поверва… 🙂

        • ПовервАх, че Русалка има рожден ден, не че е Ваша дъщеря! Прочетете горните постове и тогава се изказвайте 🙂

          • Hombre says:

            Христомире, от тебе би излязъл много добър детектив! Признавам си, че ме разкри.
            Следващият път ще се постарая по-добре да блъфирам… 🙂

          • И какво точно съм разкрил? Във Вашите “самопризнания” нищо не се признава 🙂

          • Hombre says:

            В един друг блог, също често посещаван от теб, някой беше казал, че тия които не вярват в нищо, най-лесно ги лъжат…

          • Относно това не се безпокойте – вярвам в много неща – дори получавам подаръци от Дядо Коледа и Дядо Мраз – на съответните дни. А разни разправяха, че поне единия от двамата не съществувал.

          • Hombre says:

            Признавам си, че изпитвах леки безпокойство, но след като научих за Дядо Мраз, вече съм спокоен. Безпокоя се, утре (след 1 час) каква позиция ще заемеш на един мой въпрос.

  14. генек says:

    Някои докато се наспят… Други вече сме на работа…

    • Hombre says:

      Работи, работи, Генек! Изкарвай пари и за пенсионерите, че утре и тебе такава съдба те чака…
      За твое сведение, аз въобще не съм си лягал от вчера. Седя и разсъждавам по некои важни житейски проблеми.
      Пратих ти един хабер по пощата – прочете ли го? Дай некакъф знак, че си ме прочел…
      П.П. Само ти от Постоянното присъствие не пожела да ме поздравиш по случай РД на дъщеря ми. Толкова ли щеше да ти падне достойнството ако бе засвидетелствал внимание към мен?

  15. Pasi says:

    Бачкане му е майката… Имаме да връщаме 16 мрд. лв. борч… НЕма да се помайваме. А по вечерно време Баце ще ни гАси токо. Имаме важни задачи да решаваме с демографията… И тук дълбока оран и копане се иска… Така че от зори до здрач и в тъмното и хладното дела ни чакат не приказки! Иначе Путин ще ни закопа, като първо ни анексира с референдум Поморийската Народна Република!

    • Hombre says:

      Паси, на тебе също ти пожелавам спорна работа! А, аз дори да си скъсам дирника от бачкане, повече от 1 млрд. евро нема да мога да върна на държавата.
      По отношение на дълбоката оран – и да светка, и да гаси тока Баце, все тая. Каквото можах – направих! Ред е на младото поколение – такива като наш Ицко.
      А, за Путин съм написал нещо в другия блог…

  16. генек says:

    Е, нали се установи, че Русалката не ти е щерка?
    А писмото получих – претенции нямам. Чета и толкова. Нямам време да развивам дискусии…
    П.П. Демагогията, че тия, дето не вярват в нищо, най-лесно ги лъжат, ми е приписвана. Нито мисля така, нито съм казвал това…
    Май дядо Алцхаймер подсказва неверно някому…

    • Hombre says:

      Нищо не пречеше, дори и да не ми е щерка да ме поздравиш, както постъпиха другите от Постоянното присъствие.
      Никога не съм твърдял, че ти си изекъл тази прословута фраза, а къде съм я прочел.
      И Тери Пратчет е имал Алц, ама какъв писател…!
      Кой беше казал пиши пиян, редактирай трезвен?

  17. генек says:

    П.П.П. Не е въпросът в наименованията, но има известна разлика между блог и сайт. Тук е блог – ежедневник или на по-големи периоди дневник. Водене на записки. А сайтът е многообразен, с различни теми, рубрики…
    Не е важно – човек все се занимава и пише, но така… За претенциозните и точните…

    • Hombre says:

      Направи отново справка, за да видиш, че “сайт” е общото наименование. Блогът също е сайт!
      Не съм толкова претенциозен колкото теб, как ще се нарича моят блог, но съм далеч по-точен!

Leave a Reply

