Хора, пътища, автомобили

Когато Дяволът си няма друга работа, оправя децата си /народна мъдрост/

Сигурно ще се намери някой нетърпелив любопитко, който ще ме попита – Това пък, защо? Те затова – щото нашите депутати си немат друга работа и непрекъснато ремонтират стари и бълват нови закони. А един закон (добър или лош) е закон само тогава, когато не се мени през година-две. Откакто аз съм взел лиценз за управление на МПС преди повече от четири десетилетия, не си спомням колко пъти променяха Закона за движение по пътищата и Правилника за неговото приложение. Съвсем  чистосърдечно си признавам, че ако сега трябва да се явя на теоретичния изпит пред КАТ, без предварителна подготовка, ще ме скъсат! Вижте сами колко промени са извършени в Закона и кой може да запомни всичките задължителни предписания в него, камо ли да ги спазва… Затова казвам, че Дяволът си няма друга работа! Колкото и да си  добросъвестен шофьор, абсурдно е да не влезеш в конфликт с някой от пътните знаци, при обстановката по родните пътища. Да не говорим, че понякога така са ги нацвъкали, че не знаеш кой знак по-напред да гледаш, а други въобще не забелязваш зад гъстата растителност. Вероятно мнозина от по-старите колеги (със стаж зад волана повече от 10 г. или поне 100 хил. км. зад гърба) ще се съгласят с мен, че безопасността на пътя се определя преди всичко от рефлексите и културата на водача на МПС, а след това от спазването на пътните знаци. Няма да преувелича ако кажа, че многото пътни знаци ме разсейват и отклоняват вниманието ми от непрекъснато променящата се обстановка на пътното платно. Мигар е толкова важно дали се движиш с 40 или 50 км./час?! Мога да дам и  редица примери още, когато формалното подчинение на закона създава много повече рискове за водача и останалите участници в движението. Като се разгърне досието на всеки, който се е сдобил със шофьорска книжка, веднага ще си проличи кой е съвестен и кой недисциплиниран и безразсъден на пътя. Като прибавим и една не малка част от тези, които са си купили книжките, става ясно на какво се дължи непрекъснато нарастващият брой на ПТП у нас. Никой от контролните органи не обръща внимание на онези лица, от една етническа група (не казвам коя за да не ме обвинят в расизъм и дискриминация) имат ли завършено не средно, а дори основно образование. Някои от тях дори са станали таксиметрови шофьори!!! Аз лично в такова такси не се качвам – никой не  може насила да ме  задължи, дори ако ми предлагат безплатно да се повозя.

Да видим какво показва статистиката:

УБИТИ ДО ДНЕС

За 10 г. в ПТП е загинал цял град

Жертви на ПТП , статистика

С 25% са се увеличили жертвите от катастрофи за първите три месеца на годината

Това е само част от тъжната статистика за причините, които са довели до толкова висок процент на жертвите по пътищата…

Ето ви и едно ново двайсе, което ще ни  реши окончателно всичките проблеми:

Пътните полицаи отново ще проверяват без камери

А, сега, специално за най-ревностните мои фенове, направих селекция на някои афоризми, които отговарят на ключовите думи от заглавието:

  • Неуправляемите най-често губят контрола върху себе си.
  • Не е нужно да се търкаляш в калта за да ти кажат, че си магаре.
  • Често желязната дисциплина я налагат хора с дървени глави.
  • Ако не си стигнал там където си искал — не вини пътя, че бил крив.
  • В лабиринта от пътища най-трудно ще намерите пътя към себе си.
  • Ако мъжете оправяха жените си, така както колите си — нямаше да има разводи.
  • И по пътя към Рая има много прегазени.
  • Ако искаш да оставиш следа по пътя — върви след хората, но ако искаш да оставиш следа в историята — накарай хората да вървят след теб.
  • Пътят на жените към звездната слава минава през много кревати.
  • Конституцията ни казва, че имаме много права, а Наказателния кодекс — че не можем да ги използваме.
  • За да не се заблудиш по пътя на живота, следвай знаците оставени от миналите преди теб.
  • Жените са големи дяволи, но рогата ги носят мъжете им.
  • Да стигнеш до Рая е адски трудно
  • Смъртта идва по пътя, по който си отиват мечтите.
  • Щом танцуваш с дявола, ще те настъпват копита
  • В парламента половината от депутатите говорят за неща, които не разбират, а другата половина не разбира за какви неща се говори.
  • Лош късмет – да те блъсне автомобил с 300 конски сили, управляван от едно магаре.
  • Искаш ли да стигнеш до някъде, но няма път – прокарай го
  • Криле, които не се използват за полет в небето, пречат при ходенето по земята.
  • Някои сядат зад волана и карат пияни, защото пиенето им е дошло толкова много, че не могат да ходят.
  • При толкова много пътеводни знаци, правилният път е този който сочат паричните знаци.
  • Някои тръгнат ли да проследяват родословното си дърво назад, стигат не до Господ, а до Дявола.

За всички примерни колеги, които спазват законите в страната ни е следващата песен:

All rights reserved

Advertisements

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in У нас, It is not a Humor! and tagged , . Bookmark the permalink.

35 Responses to Хора, пътища, автомобили

  1. aman11be says:

    А на мен отдавна ми е писнало властимащи да променят законови положения с подзаконови актове. Например последните двама министри на МВР. Предният със своя заповед разпорежда, че полицаите нямат право да спират МПС без извършено нарушение и проверката на документите на водачите не могат да става извън зоната на действие на камерата и звукозаписващото устройство, монтирани в полицейския автомобил. Също така по едно време забрани на полицаите, освен тези от Пътна полиция, да спират за щяло и нещяло МПС. Дотук добре, макар че по-добре ще е, ако в закона са направени пропуски, да се допълни закона, а не да се произвеждат министерски заповеди. Сегашният министър на МВР изведнъж отменя тази или тези заповеди на предшественика си, които впрочем бяха рекламирани като част от борбата срещу корупцията в МВР, и връща старото положение. Защо? Какво го налага? или по този начин гледат да запушат устите на протестиращите полицаи? Един вид “връщаме ви рекета, мирясайте”.

    • Hombre says:

      Братко Амане, само този, който никога не е въртял геврека на превозно средство няма да те разбере. Напълно съм съгласен с теб и протестирам срещу статутквото! Особено очеваден е проблемът при сегашната министърка на МВР, която си няма хал хабер от военна музика! Но това е само един от кусурите в демократичното ни общество, които нямат аналог в другите европейски страни. Българинът вече има достатъчно ясна представа как е регламентирано движението в другите страни от ЕС и какви са санкциите при всяко едно нарушение на действащия закон. Защо когато българският шофьор пресече границата на РБ може да спазва законите, а у нас не може? Много странно, не мислиш ли???

    • Hombre says:

      Паси, може ли да ти задам един малко страничен въпрос? Трябва ли шофьорите да могат да лепят гуми на велосипедите на своите внуци? Досега с тази високоинтелектуална дейност се занимавах… 🙂

      • aman11be says:

        Топла или студена вулканизация? 🙂

        • Hombre says:

          Мешано, бащице… От вчера се боря да залепя тая пуста гума. Едва на третия път стана след като изчаках няколко часа да стегне лепилото. Бай дъ… имам и руски ел. вулканизатор, но не посмях по-дълго да го държа включен в мрежата, за да не прецакам цялата гума. Върши работа за автомобилни гуми.

          • aman11be says:

            Ти пък си много модерен – ел. вулканизатор. Аз си спомням ония “устройства” с лепенките от едната страна на една метална “чинийка”, в която имаше някаква обработена с фосфор мукава и една стяга. Освен това имаше и една метална “пила”, с която първо зачистваш и надраскваш повърхността на гумата, за да “хване” по-добре лепенката. Що духане падаше, докато се разпали въпросната мукава… 🙂

          • Hombre says:

            Спомням си, Амане. Щото и такива лепенки съм използУвал… 🙂

      • aman11be says:

        Бас държа, че повечето шофьори, взели книжка след 1990 г., нямат и идея какво е това вътрешна гума. За вулканизация/лепене да не говоря. Пък за топла вулканизация хептен. 🙂

        • Hombre says:

          Прав си братко! По едно време, някой от комшиите ме беше нарочил и през ден намирах колата си на улицата със спукана гума. Така се бях специализирал – за 15 мин. демонтирах гумата, лепях я и я поставях отново на мястото…
          П.П. Предполагам, че вече си се информирал:
          Бъчварова призна, че има опасност от корупция при проверките по пътищата

          • aman11be says:

            Бе тя признала, ама не си е отменила заповедта, а само “залага” на гражданското съзнание, че, ако научели за случаи на корупция, щели да сигнализират. Надей се, Гиргино! Нали се сещаш как ще се развихри пак “И к’во ши праим сига?”?

          • Hombre says:

            “И к’во ши праим сига?”
            Не знаеш ли? Ще сваляме гащите…

  2. Pasi says:

    Може, разбира се! За внуците всичко МОЖЕ! И сладолед, и кино, и лимонада…

    • Hombre says:

      Радвам се, че мислиш като мен! 🙂

      • Pasi says:

        Мислим еднакво само по отношение на киното и лимонадата, ама за вулканизацията, не бих се хванал. Ще купя нова гума за колелото. И без това залепването е проблематично, както е по ДЕФОЛТ от твоя кейс.
        Покрай случката се сетих един архивен виц:
        Сърбин попада в Манхатън – Ню Йорк и както си върви, от прозорците на небостъргача изхвърча една гола жена и пада на тротоара пред него.
        Сърбинът възкликнал възхитен: “Ово е стандарт! @беш и фъргаш!”
        Та и с гумата така.
        Колкото за случката от вица, принципно по-възможно е от прозореца на небостъргач да изхвърчи мъж. Споменът за Строс Кан е още жив… Плати човека 5 млн. долара на чистачката в хотела, за едно петно течност по халата си… При хамериканците и в Канада е така… Феминизъм, който форсира гейството. Страх лозе пази.

        • Hombre says:

          Пропускаш нещо много важно, Паси… Ако не вулканизираш гумата, рискуваш да изглеждаш в очите на внука или внучката като пълен некадърник! По тоя начин аз градя своя имидж пред детето. То знае, че за мен няма невъзможни неща! 🙂
          С останалото в твоето изложение съм съгласен. При комунизъма и ние ще постигнем висок стандарт – не по една, а по две наведнъж ще изхвърляме през прозореца…

  3. rusalka2013 says:

    Като шофьор с не толкова голяма практика 🙂 ще споделя само, че отдавна разпознавам само знак “стоп” и онези с ограниченията на скоростта. А що се касае до смяната на автомобилна гума – това за мен е невъзможно. Веднъж гледах как става този номер и се убедих, че без физическа сила, няма как да се получи. Та затова няма голямо значение дали знаеш или не що е то вътрешна гума. 🙂

    • Hombre says:

      Русалке, нали знаеш значението на думата “chauffeur“?
      The term chauffeur comes from the French term for stoker because the earliest automobiles,[1] like their railroad and sea vessel counterparts, were steam-powered and required the driver to stoke the engine.”
      За смяна на гума се иска не само сила, а и акъл или поне женска хитрост, за да накараш някой мъж да свърши работата вместо тебе… 🙂

  4. rusalka2013 says:

    Един единствен път ми се наложи да сменям гума и за щастие попаднах на изключително благосклонни към мен млади полицаи. 🙂

    • Hombre says:

      Хвала на такива полицаи! К’во да кажем ние с гайдите…?!

      • aman11be says:

        Трябва да търсим някои напети млади полицайки…… да им сменим гумите. 🙂

  5. Светла Павлова says:

    Аз съм зад волана вече 25 години и категорично не съм съгласна, че безопасността на пътя зависела на първо място от рефлексите на водача! На първо място винаги е спазването на правилата – от всички! Пресен пример – пътувам преди малко по пътя за небезизвестното варненско село Каменар. На непрекъсната линия, на завой двама келеши, очевидно смятащи рефлексите си за перфектни, се бяха ударили зверски челно. И защо? Защото единият с майсторските си рефлекси е сметнал, че ще изпревари автобуса на завой, без НИКАКВА пряка видимост, а другият е сметнал, че рефлексите са му достатъчни, за правилна преценка на ситуацията, без да включи и сивото си вещество в работа.

    • Hombre says:

      Светле, пресантиманът ми, че някой ще се хване за фактора „рефлекси” не ме излъга… Само че, недей да ги бъркаш, мойто момиче, с човешката глупост и самонадеяност! Някой може да си въобразява, че може да лети без помощно средство, но дали е така?
      За твое сведение, моят инструктор по кормуване често ми казваше: „Омбре, карай колата така, все едно само ти знаеш правилата за движение по пътищата…” И именно спазвайки цел живот тоя принцип, по моя вина нямам допусната дори една драскотина. Допускал съм доста нарушения, но никога не съм излагал на риск спътниците или другите участници в движението. Сега вече мога да си призная, че на младини съотношението между трезвен и употребил алкохол (не казвам пиян) е било 1 : 2, особено зад граница, където контролът не беше толкова строг… Днес, преди път не смея дори една боза да изпия, да не би дрегерът да покаже, че съм пил…!
      Продължавам да твърдя, че поне 75% от катастрофите се дължат на аджамийство и липса на обективна самопреценка на способностите ни да владеем машината, а не тя нас.

  6. Светла Павлова says:

    Именно! Нито аджамията, нито опитният водач са освободени от задължението да спазват правилата за движение! Мога да се съглася донякъде, че рефлексите частично се придобиват и със стажа. Но нали няма да отречеш, че болшинството шофьори смятат себе си за идеални водачи, точно защото са си въобразили, че имат и идеални рефлекси.
    И може ли да питам защо мъжете сте си въобразили, че сте такива велики пичове, та си позволявате да пиете и да карате?
    П.П. Решила съм да погодя гаден номер на Павловите младши и старши, защото и те смятат, че една-две бири не били проблем.
    П.П.П. Защо днес те е страх да пиеш и шофираш?

    • Hombre says:

      Ех, Светле, Светле… Тръгвам с отговорите си отзад-напред:
      П.П. Пропуснах да отбележа, че законът за движение по пътищата е написан на базата на най-калпавите и недисциплинирани шофьори, което не означава, че ако ти караш със скорост 80 км/час ще представляваш по-голяма опасност за движението от този, който кара с 40 км/час, но с перде на очите… Като вземем под внимание нивото на общата култура на човешкия фактор, оторизиран да определя правилата, нима ти самата не си се зверила понякога за някои знаци, поставени там, където не им е мястото?
      Страх ме е да шофиргам след употреба на алкохол заради аджамиите! Некой може да се напие от 50 мл. концентрат, а друг и след 750 мл. виски се прибира здрав и читав у дома… От скромност не казвам КОЙ…
      Това не са голословни твърдения, а потвърдени в живота истини!

      • aman11be says:

        По темата за алкохола по-добре да бъдем по-сдържани и скромни. Казвам го не за да засегна някого, а от, хм, личен опит тъй да се рече. Имам един приятел, малко по-голям от мен. Преди доста години работеше “в органите”, както се казваше. Оттам изглежда в него се беше култивирало едно чувство за безнаказаност по отношение на такива “дребни” нарушения. Даже твърдеше, че като пиел карал по-внимателно. Докато не се нахендри една нощ с доста висока скорост в едно спряло такси на светофарите на “Метро” във Варна. Таксиджията беше май със средна телесна повреда, жената на моя приятел със счупен крак, а той с пукнати ребра и натъртен добре (нямаше навика да слага и колан). Както и да е, оправиха го, размина му се. Май се разбраха с таксиджията извънсъдебно. Даже му разрешиха да си пусне рапорта и да се пенсионира, защото му оставаха няколко месеца до пенсия. Иначе по закон трябваше да го уволнят дисциплинарно, защото имаше заведено дело.

        • Hombre says:

          Съгласен съм братко. Едно време движението не беше толкова интензивно и броят на шифиорите с купени книшки беше нищожен…
          Аз вече съм шофьор за пример и подражание! 🙂

      • Светла Павлова says:

        Мда, типичен отговор, друг и не очаквах. Законът се отнася за всеки друг, но не и за пил водач с дълъг шофьорски стаж и добри рефлекси ( по собственото му мнение ).

        • Hombre says:

          Типичен отговор?! Кога съм казвал, че законът не се отнася за мен? Винаги съм отчитал негативите при неспазването му… Слава, Богу, рефлексите не ме подведоха. Но вече всичко това е в миналото…
          Има и още нещо – когато искам да спазвам огранинченията на скоростта, все ще се намери отзад ннякой нервак, който да ми присветва с фаровете и да ми свирка, за да го пропусна. За това стават катастрофите….

  7. Pasi says:

    Ако не ме лъже паметта, статистиката сочи,че основна причина за ПТП са “привишената скорост”. “Алкохолът” и “шофиране без книжка” са по-назад. Независимо от причините в България само една година /2013-2014/ пада броят на убитите от ПТП. Средно 1000 души си отиват поради посочените по-горе причини. Още поне три до пет пъти повече са натрошените, като част от тях остават инвалиди за цял живот! Материалните загуби също не са за подценяване. Понастоящем съм виждал отсъждания на съдилища за причинена смърт на дете за 400 хил.лв.Има и отсъдени месечни пожизнени обезщетения за инвалиди вследствие на ПТП. Недай, Боже да попаднеш на мястото на виновния/оцелял. Няма как разумните хора да не се замислят и за подобни и материални последици.
    Следователно “причинената смърт поради непредпазливост” на пътя, за мен е самонадеяност. Тук за никакви рефлекси не може да става дума. Рефлексите са важни и помагат, но при съобразена от водача скорост с моментната пътна обстановка и “ограниченията”, въпреки че често последните са пресилени. Това не означава ,че ги омаловажавам.
    Най-тежките инциденти стават при изпреварване. Там най-често самонадеяността надделява над разума. За пример ще дам Кресненското дефиле, където изпреварване е възможно на два, максимум три прави участъка, които са обозначени със съответна маркировка. Да, ама не!… Някои МНОГО, ама МНОГО бързат към…. За съжаление това е навсякъде в страната. “Бързащите” изпреварват и отляво но и отдясно! Правят се невероятни пируети по магистралите и пътищата с многолентово движение, включително и в аварийната лента. Чипът очевидно ни е повреден, откак се возим на по-мощните бракми от Запада.

    • Hombre says:

      Паси, както винаги, паметта не ти изневерява!
      Това че аз съм си позволявал да не спазвам правилника и да карам в нетрезво състояние е вече в миналото. Не абсолютизирам рефлексите като панацея…
      Съгласен съм с това, което казваш…

  8. Pingback: Законът си е закон, но… | Tepavica online

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s