Да поговорим от сърце и душа

Скъпи мои братя и сестри,

Трябва да ви призная, че вчера останах леко разочарован от някои от коментарите по мой адрес. Едва ли не ме изкарахте живковист, татолитарист, ретрогаден социалист и идеалист! Къде сбърках, ако разрешите да ви попитам? Това че изразих някакво свое лично мнение, което не съвпада с вашето или защото си позволих да повдигна отново темата за живота у нас преди революцията от 1989 година? Нима, ако си заровим главите в пясъка като щраусите и не коментираме въобще този период,  ще ни стане по-леко? Ако за вас е леко, за мен е абсолютно невъзможно да зачеркна едни от най-хубавите години от моя живот! Вярно е, че и тогава имаше мижитурки, и тогава имаше мръсници и подлеци, и тогава имаше началници, които си мислеха, че над тях е само небето и Господ. Не е в моя  стил да хленча и да се оплаквам аз какво съм изпатил и преживял… нека остане на съвестта на тези, които са се отнесли непочтено спрямо мен. Тук не става въпрос за някакви си личности, а за обществено-политически и икономически строй, при който средствата за производство бяха държавен монопол. Това е и разделителната линия между социализма и капитализма, а не само някакви си наименования изпразнени от съдържание. Ще оставя темата да я доразвие един по-добре подкован от мен марксист-ленинец. Моята цел беше да покажем предимствата на онзи строй спрямо сегашния, без да си затваряме очите за хилядите безобразия, които се вършеха по онова време. Народ, който не познава историята на собствената си страна и не си извлича поуки от миналото, просто е обречен рано или късно на забвение и изчезване.

Ако съпоставим случилото се в другите бивши социалистически страни, спрямо нашата, ще видим каква огромна разлика съществува в процеса на демократизацията и преминаването им към пазарна икономика. Само като пример ще посоча – никоя друга страна не подари своя национален авиопревозвач, в случая БГА „Балкан”, както ние го направихме. Всяка от тези страни, при запазена държавна собственост, внася в държавната хазна около 500 млн. до 1 млрд. щ.д. годишно. Да не говорим за всички други отрасли на икономиката ни, където всичко беше продадено на безценица или разграбено по най-хищнически начин. Именно за това става въпрос, а не просто за някаква носталгия по предишния строй. В интерес на истината, ако образованието не беше безплатно, родителите ми едва ли биха намерили пари за да издържат мен и брат ми като студенти… Това че на някой не му харесва тази тема, не означава, че трябва да ѝ турим пепел, все едно че нищо не се е случило. Ако не искаме да се повтори трагедията в още по-гибелен вид.

Наблюдавам през последните 25 години с огромна тревога и с нескрито възмущение как някои хора натрупаха несметни богатства. Не знам дали е имало червени куфарчета или само кредитни милионери, но очевидно богатите хора в 90% от случаите не са забогатели по нормален и честен път. “Зад всяко голямо богатство се крие престъпление” /Оноре дьо Балзак/. Прави ми впечатление, че мнозина от тях са били в миналото чейнджаджии, прекупвачи, таксиджии, келнери, ватмани, собственици на борси за строителни материали или за плодове и зеленчуци… да не ги изброявам всичките. И какво сега – те ли са най-умните и предприемчиви българи, като повечето от тях нямат дори някакво специално образование в областта на техния бизнес? Никой не може да ме разубеди във вярата ми, че най-сладките бизнес дейности отдавна вече са станали притежание на мафиотските кръгове. Познавам една дама, която се опитала да намери своя ниша в бизнеса, но след като офисът ѝ бил разбит и ограбен, била принудена да се откаже от конкуренция с мафиотите и  заминала в чужбина. Предполагам мнозина от вас могат да дадат поне по един пример за неуспешен старт на бизнеса именно заради липсата на условия за развитието му у нас. Не са редки случаите, когато бизнес-партньорът е мошеник.

Може би на някои им стана досадно от споделеното до тук, но не виждам причина да премълчавам всичко онова, на което ние сме свидетели през всичките тези години на прехода, а още не сме мръднали ни на йота!

Благодаря за вниманието и  знайте , че вашето мнение е  важно за мен!

Накрая, да ви запозная с една българо-арменско-френска певица:

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Политика и социология, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

43 Responses to Да поговорим от сърце и душа

  1. genek says:

    Балзак е прав. Но ме тревожи изводът – според неговата мисъл, аз съм абсолютен ангел…

    • Hombre says:

      Генек, ти много беден се изкара! Ще ми пратиш ли една снимчица с крилца, та да видя как изглеждат ангелите?
      П.П. За да намериш своето достойно място в класацията, прочети статията “Най-богатите българи“. Бая има да се потрудиш…

  2. Pasi says:

    От есето не можах да схвана кой е марксистът-ленинец, комуто е поверено развитието на темата?

  3. genek says:

    Ще им се потрудим – още ще им се потрудим… И следващите поколения…

    • Hombre says:

      Интересно защо отсъстват в класацията Иван Костов, Ахмед Доган и други видни строители на съвременна България…

  4. Кисса says:

    ММО, защо занимаваш читателите на тепавицата с някаква измислена от някой си Боян Пенков класацийка? Най-богатите са в сянка. И не допускат някой да им брои парите, които естествено не държат в български банки. НАП могат само да си духат супата, защото най-богатите са намерили колая и данъци да не плащат. И това е така в цял свят, не само в България. Та ако трябва да си чешем езиците, по-добре е да го правим за неща, които зависят от нас, които правим ние самите, за да подобрим нещата, не само в личен план, но и за останалите. Били те хора или животни. Аз, например плащам 10 евро на месец на една фондация, занимаваща се с болни дечица в Африка. А преди месец и нещо дарих 100 евро за лечението на едно куче в България. Хората даже не ги познавам, отзовах се, защото повярвах. Нося, освен това прочетени книги в една кооперация, където всеки мже да носи, взема и чете каквото го интересува, съвсем безплатно. Ти? Останалите?

    • Hombre says:

      ММК, нямам никакви претенции посочените от Боян Пенков милионери да са най-богатите в България! Не случайно съм посочил двама, които не са включени в класацията. Напълно те подкрепям за твърдението ти, че най-богатите са в сянка и държат белите си парици за черни дни в чуждестранни банки…
      Похвално е твоето милосърдие и желание да помогнеш на хора и животни, които въобще не познаваш! Дай, Боже повече такива хора като теб!
      За да не прозвучи пред теб самохвално, аз също съм правил дарения, но ще се въздържа от даване на конкретни примери, запазвайки в тайна името на бенефициентите. Щом се сдобия с две ризи, веднага бързам да подаря едната на ближния.
      П.П. Да те попитам – случайно да познаваш дамата, на която са разбили и ограбили офиса, вследствие на което е била принудена да замине в една недалечна страна…?

      • Кисса says:

        ММО, дамата я познавам много добре. Взе си и децата там. Но като (АКО) и дойде време да се пенсионира, ще се върне и посвети на хобито си, по скоро мечта. А да видим ся дали я познаваш и знаеш кое е хобито и??? 🙂

        • Hombre says:

          Кисса, доколкото съм запознат с житието-битието на тази дама, най-голямото нейно хоби е да колекционира мъже! Същинска канибалка е! На следващо място е любовта ѝ към книгите, следва хобито свързано с отглеждането на зеленчуци, доказан зоофил и накрая е миенето на прозорци, възседнала подвижна стълба… 🙂

          • Кисса says:

            Тц, ММО, ще си направи разсадник, цветя, храсти, дървета, вкл. маслинови, които да виреят в БГ, и не на последно място лозе с избрани сортове грозде. Ще произвежда вино, ракия, и т.н. Животни нЕма да отглежда, че е на път да стане вегетарианка, дъщеря и вече е от няколко години. Живот и здраве, както се казва…
            Мъжете, след последния, са извън конкуренция, книгите са духовната и храна от невръстна възраст, а прозорците ще са винаги мръсни … или ще ги мие някой друг, срещу подобаващо заплащане. Абе иска да стане и баба, ама там … не я пита никой 🙂

          • Hombre says:

            Не възразявам, Кисса! Прави това, което ти душа иска…
            И поне 5-6 внучета чисти арийци…

  5. Pasi says:

    Кражбата засегна и цели фирми, чрез допускане на вписвания във фирмения регистър на промени в органите за управление с ментета от документи… Свиват кинтите от банковата сметка, пък зесегнатият да върви да гони Михаля… Е, това е по Първия том на “Капиталът”, отделът за първоначалното натрупване. Маркс цитира възгласа на Томас Мор /утопист/, че “овцете изядоха хората”, по повод развитието на капиталистическата текстилна индустрия в Англия и битката с ленд-лордовете, които владеят пасищата. При Тато не си спомням за подобни посегателства… въпреки че кражби си имаше, но мащабите бяха други. Общо взето милицията и нейният агентурен апарат, както и обществеността допринасяха за относително бързото разкриване и наказване на по-съществената част от престъпленията. Сега…? Вие кажете! Според мен е в сила системата “куче влачи рейс!”. Не звучи много ленински тази оценка на системата, но затова пък всички я виждаме. Имаме и положително – ядем банани и плямпаме по форумите… Революционни интернет напъни, разтоварващи донякъде общественото напрежения, и в този смисъл удобни за системата…

    • Hombre says:

      Паси, знаех си аз, че в твое лице съм попаднал на точния човек в точното време… 🙂

  6. Кисса says:

    Ох, щерката на дамата кацна в Софето преди няколко часа. Решила е да посвети една седмица от едномесечния си отпуск на приятелките си, една от които има днес рожден ден, 50%, и останалите 50% на маминка си Гергина (Гина). Майка и ще дойде седмица след като и свършат болничните (да се надяваме, че дофторката каже край), та може и да се видите къде края на септември … живот и здраве …До скоро на теб, Амаааааааааааааааааааанеееееееееееееееее и на останалите тепавичари. Нали е карък, днес преди физиотерапията и падна буркана с маската за коса баш на болния крак, абе болки, ама не се мре лесно …това за брат Генек … 🙂

    • Hombre says:

      ММК, от сега нататък, всичко при теб ще бъде цветя и рози!!! Вервай ми! 🙂
      Да доживеем до септември. Имаше една песен на Жилбер Беко…

  7. Кисса says:

    А, сетих се, язе и по баетошово време си бях бунтарка. Алоуууууу, Варна, помните ли бръснаро-фризьорския салон на Червения площад? Ако да, язе си напуснах златната работа на инженер поддръжка в изчислителен център Девня (Системинженеринг ООД), щото
    1.Шефа, няма да прецизирам имена, ама се викаше Цветан Михайлов, се опита да ме …остави на нощна смяна с него, ама на мен не ми минават тия, та си фанах чантичката, такси, и се прибрах при децата. На сутринта фанАх първиот автобус (викаха им график), да зема да се направя, че съм била там цялата нощ … нямаше обработки, … да, ама дошла преди мен партийната секретарка , дърта мома, Димка Бадалова, бюро срещу бюро …сутрин си пиехме кафето заедно … и ме смрази … 3 месеца без премии. Преживях го. Ама нее@алия не миряса.
    След 2 години син ми си сряза аортата на крака и бях до него 10 дни в съдова хирургия (оперира го лично доцент Княжев, да живее 200 години, адски е добър), та съм закъсняла да си дам болничния лист с един ден … нарушение на кодекса …ама що не ви е@а майката, не се разправях а направо си подадох оставката.

    Всичкото синдикати се изниза в къщи, да ми обяснява, че съм луда, щото бе. Не бях.
    И така идваме до точка номер
    2. Отидох в Лазур и питах имат ли свободни обекти под наем. Дадоха ми в салона на Червения площад. 1 година продавах бои за коса и други козметики …за оцеляване … клиент ми беше и самия Васко Найденов.
    Та …така с оцеляването и гордо вдигнатите ГЛАВИ.

    После станах сейлс мениджър на новооткрития Епъл център във Варна (ул. Русе, до театъра, след като се махнах стана офис на копирни машини, ерго, търсете Любомир Господинов, който още реве за мен). После направих сделката на века с Община Девня… обзаведох ги с компютри, с оперативна система на български (само Епъл го правеше), взех си процента, започнах свой бизнес …и останалото ви го разказа Омбре.

  8. Кисса says:

    Не, ММО, дебела глава, нищо друго.

    • Hombre says:

      Хем дебела, хем дървена… 🙂 😛 Вместо да си падаш на крака, трябваше на главата… 😀

  9. aman11be says:

    Аз едно нещо не мога да разбера, без да искам да засягам никого, разбира се. Как ще въздействаме на статуквото, ако няколко пъти годишно предъвкваме тази тема – колко хубаво беше тогава и колко лошо е сега? Ще променим ли нещо? Не. Ще се променим ли ние с нещо? Също не. Ами тогава. Какъв е смисълът? Да не говорим, че нито тогава е било само хубаво, нито сега е само лошо. Най-хубавото за всеки един от нас тогава е било, че е бил млад, здрав и от това щастлив. А сега е останало само “и”-то, както се казваше в оня стар виц.
    Ние сме деца на времето си. Родили сме се, израснали сме и сме възпитавани в онова време. Затова вероятно повечето от нас считат, че тогава животът беше “по-правилен” образно казано. В същото време сме свидетели как бабите и дядовците на някои от нас, които са раснали и са били възпитавани в друго време са казвали “Преди 09.09.1944 г. как хубаво си живяхме, а като дойдоха комунистите и ни ограбиха и ни направиха всички еднакво бедни”. За себе си те също може би са прави. Да не говорим нашите деца и внуци какво ще кажат след време. Тъй че отказът да се повтаря едно и също през няколко месеца, не е тактиката на щрауса, а разбирането, че това не води до нищо съществено, до нищо, което по някакъв начин да промени живота ни. Навремето имаше хора, които казваха “Като не ви отърва, хващайте гората. Ние така направихме.”. Който има дупе, да последва техния пример, след като има неща, с които не може да се примири. Останалото е само преливане от пусто в празно, което не трябва да се превръща в основно занимание.

    • Hombre says:

      Повторението е майка на знанието! Дори и само една човешка душа да успеем да я накараме да се замисли върху сегашното положение и къде се крият корените на злото, пак си заслужава!
      Амане, бих ти писал шестица на доводите, ако не съществуваше едно но… Как смяташ – трябва ли да забравим кой пил, кой еб@л, кой забогатял незаконно и кой ни доведе до тоя хал, при който народът дъх не може вече да си поеме. Явно ти си успял да спасиш кожата си и не те е еня за тия, които не са се адаптирали към новата обстановка.
      Да не говорим, че нито тогава е било само хубаво, нито сега е само лошо“. Съгласен съм, обаче, дали сега хубавото е повече от лошото в сравнение с миналото…?
      Независимо от това какво ние си мислим с теб, на някои може да избият чивиите и наистина да хванат гората…
      Преливане от пусто в празно не съществува – панда рей! Напразно правиш толкова категорични изводи в началото на пледоарията си…

      • aman11be says:

        Кой какво е успял да спаси и кой за какво го е еня, всеки сам си знае. Поне досега не мисля, че има нещо което съм направил и за което да трябва да се срамувам.
        Това, кога хубавото е било повече, зависи много от гледната точка и статуса на човека. И това да ти го обяснявам точно на теб мисля,че няма нужда. Има хора, на които и преди им беше хубаво, а сега им стана още по-хубаво. Затова пък ние от много хубаво водим тия разговори. Но никой не ни е крив. Надявам се няма да отречеш това. Сам дори си отбелязал разликите между нас и останалите соц. страни за начина , по който “се случи” капитализъта при тях и при нас. Защо нещо, което при нас води до масово обедняване и оскотяване на народа, на друго място дава плодове? Дали капитализмът/социализмът/кой да е обществено-икономически строй е виновен за нашите перманентни неудачи или сме си виновни самите ние? И не е ли крайно време след като постигането на т.нар. обществен идеал не става с общи усилия по нашите земи, да вземем и всеки един да си “копае” на неговата нивичка, да си решава своите и на семейството си проблеми в рамките на закона и без да наднича постоянно в чуждото канче и да дава “умни” съвети, пък току виж след няколко десетилетия упорит и неуморен труд се окаже, че количествените натрупвания доведат до качествени изменения. Може пък това да се окаже пътят. Знае ли човек?

        • Hombre says:

          Амане, в думите ти има много истини, полуистини и не дотам истини… Братко, на мен ли така ми се струва или се опитваш да представиш някои свои предположения като аксиома…? Ще трябва да си поговорим насаме, на четири очи. 🙂

  10. Кисса says:

    Аман-е, мисля, че мислим еднакво, мама му стара, че ме видя с оная скъсана рокля в градинаната на майка ;…аз не бях за гледне, ама ти… блазя на жена ти … целувки!!!

  11. Кисса says:

    Гу гу гууууууууууууууууууууу, Ti amo, ti voglio bene, mi piaci, нямам търпение да се запозная с близките ти. Валтер също. Ще стане, обичам ви!!!

  12. aman11be says:

    Що ли имам чувството, че тази вечер ще си легнеш още по-разочарован? 🙂

    • Hombre says:

      Това че използвам некои литературни похвати в изказа си съвсем не означава, че си ме разстроил. Приятно е човек да спори с теб, но се надявам накрая да стигнем до консенсус…
      П.П. Тури един лайк – не се прави чак толкова на мой строг съдник. 🙂

      • aman11be says:

        Аз не съм твой съдник, но покрай някои мили и близки на сърцето ми хора, които са около мен, темата започна наистина да ми накъртва. Но за тях се опитвам да си го обясня с това, че целият им продуктивен живот е минал в тези години и сега всичките им спомени в един момент ги водят натам. Ти поне не говориш за конкретни 1-2 личности.

        • Hombre says:

          Братко, ако съм сгрешил пред теб, осъди ме! Старал съм се да покажа общото в нашия живот, а не частното…
          Лука 6:37 Не съдете, и няма да бъдете съдени; не осъждайте, и няма да бъдете осъждани; прощавайте, и ще бъдете простени;

  13. aman11be says:

    By the way, без да искаш си измислил една много хубава, направо сладка дума – ТАТОлитарист. Нещо като фен на Тато би трябвало да е наверно? Cool, Hombre!!!

    • Hombre says:

      При мене нема нищо случайно, братко… Честно, написах го умишлено.

    • Кисса says:

      Боже мили, прости ми! На тази преклонна възраст да взема да се влюбвам?

      AMEN

  14. Pasi says:

    Варната ми е любим град. Там се раждат все чепати, все с вирнати носове, все главни… Това е така щото им щрака пипето, и не си оставят каруцата в калта. Ама от Варна минпред България не е имала или бъркам…? Но затова пък всите царе и велможи все към Варна тичат… И аз така правя, и ще продължа да го правя. Много харесвам Варна и нейните трудови хора!

    • Hombre says:

      Паси, ще се обадя на Иван Портних, с когото поддържам топла връзка – да те направят поне почетен гражданин на Варна за ласкавите думи, които си написал за варненци.

    • aman11be says:

      Паси, не напразно наричат Варна “морската столица”. И там като в София през последните 50-60 години много ашладисани се струпахме. 🙂

  15. Кисса says:

    Началото на действието в този незабравим филм от 1986г. се развива във Варна , насладете се :

    ПламВАМ, трвбв да си взема … ХАПчетата, до утре пичове и птички!!!

  16. Кисса says:

    Лягам си с Гаттузо, ММО. Домашният котарак. Спи върху болното ми краче… и… казват, че помага. Голям е сладур, като вас точно. Лека нощ на всички!
    Да спите в кош и да сънувате грош… казваше баба ми София, лека и пръст.

Leave a Reply

