В помощ на българския потребител

Както ви обещах вчера, подготвил съм едно есенце, което се надявам да ви бъде от средно голяма полза.

Като граждани на едно слабо развито и бедно капиталистическо общество, често ставаме жертви на недобросъвестни търговски фирми (доставчици на стоки и услуги), с български или чуждестранен капитал, чиито практики следва да имате предвид. Ще  дам само два съвсем пресни примера:

Случай №1

Несвоевременно отстраняване на кабелна повреда от компанията „Виваком”. Наложи се да чакам повече от 1 седмица, докато вържат жичките – там, където са били прекъснати. Естествено, че не останах пасивен и веднага се жалвах на телекомпанията. Ето какъв отговор получих в електронната си поща:

Уважаеми г-н Тепавичаров,
Във връзка с Вашето оплакване, искаме да Ви уведомим, че извършихме проверка. Поради продължителния период от време в който услугата стационарен телефонен пост ************ не Ви е предоставяна с необходимото качество и параметри е въведена компенсация.
Тя е в размер на половин месечeн абонамент и ще бъде отразена в следващата Ви месечна сметка.
Уверяваме Ви, че VIVACOM се стреми да отстранява възникналите проблеми, в рамките на съществуващите технически и производствени възможности.
Моля, приемете нашите искрени извинения за изпитаните от Вас неудобства!
Благодарим Ви, че използвахте онлайн канала на VIVACOM!
Aко имате допълнителни въпроси, моля попълнете контактната форма тук.

Получих само частично удовлетворение, защото ако аварийият екип на „Виваком” не може да отстрани една кабелна повреда за такъв дълъг период, не смятам,  че могат да се оправдават с форсмажорни обстоятелства. Ама те са се застраховали от всякъде. Написали са такива „Общи условия”, че да ти се отще да ги прочетеш, камо ли да ги съдиш. И ако не се жалваш, може и нищо да не получиш. Клиента е поставен в позиция “партер”! Може да моли, но не и да заповяда.

Случай №2

Представям ви един продукт със срок на годност януари 2018 г., закупен от хипермаркет “Билла”. Ако не се вижда добре на снимката – картофите са почернели, защото още преди да ги замразят не са били годни за употреба. Колкото и внимателен клиент да сте, не е имало начин да забележите този брак преди да разтворите опаковката. Ако сте запазили касовата бележка (продуктът е закупен преди 1 седмица) може и да уважат рекламацията и да ви върнат парите. В моя случай не е така – кой нормален човек пази толкова дълго касовия бон? Имах подобна рекламация в същия магазин – за хляб, в който беше свила гнездо една конска муха, ама тогава още същия ден констатирах този сериозен гаф на производителите от Ботевград и доказах от къде съм купил хляба. Извиниха ми се съвсем формално и ми върнаха едно левче. Ако бях се сетил да извикам телевизионен екип, нямаше така да се отнесат към мен. Друг път  ще знам…

опаковкакартофи

Всичко това, което написах може да ви се стори дребен проблем, но само на пръв поглед. Понякога дребните камъчета обръщат колата. Ако всички се обединим срещу монополите, няма да им е така лесно да остават ненаказани за допуснатите от тях груби нарушения по отношение на правата на потребителите .

Давам и един пример за често използвана измама от търговците:

Внимание! Семейство си яде баклава от магазина и се натръшка цялото! Сложили върху продукта…

За да не бъда обвинен в черногледство, пускам ви една оптимистична песен:

All rights reserved

Advertisements

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Случи се…, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

13 Responses to В помощ на българския потребител

  1. aman11be says:

    Да купуваш продукти “Clever” май ще излезе, че не е много clever?! 🙂
    Или както били казали май в “мъгливия Албион” “Не съм толкова богат, за да купувам евтини неща.”.

    • Hombre says:

      Амане, човек не може всичко да знае…! Откъде мога да знам, че “Clever” is not very clever? Все пак, “Billa” не е некой магазин от веригата Капалъ чарши…

      • aman11be says:

        А ти да не мислиш, че те (работниците) са знаели какви са картофите, като са ги сипвали в машината за миене и нарязване направо с чувалите? Просто си случил на партида, направена от болни картофи. Съжалявам за което, но предполагам ти се е случвало да попаднеш на болни картофи с такива черни петна вътре и като си купувал пресни, а не замразени картофи. Отвън не личи картофът дали е болен или здрав. А,за съжаление, изглежда колкото е по-евтин един продукт, толкова контролът при производството му е по-занижен.

        • Hombre says:

          Ти ме разби отвсякъде! Ще ме откажеш въобще да ям (освен от личното стопанство на буля Хомовица)! 🙂

  2. aman11be says:

    Виж смяната на етикетите и “удължаването” по този начин на срока на годност си е за бой отвсякъде. Даже, ако става дума за квартално магазинче, си е направо за затваряне. По-голям магазин по-трудно ще бъде затворен само от една баклава, но една здрава глоба от воле, както и индивидуална глоба за управителя, защото едва ли етикетите се сменят без негово знание.

    • Hombre says:

      Случи ми се преди доста години, в една гръцка сладкарница да си поръчам баклава. И изведнъж нещо изщрака в устната ми кухина. Кога погледнах, беше едно камъче, от което за малко не си счупих един зъб. Показах го на собственика на заведението и той пребледня като платно. Извини ми се и ми върна парите. Ако не бях чужденец, можех да го накарам да ми заплати разходите за зъболечението. В Гърция законите не са като нашите…

  3. rusalka2013 says:

    Най-добре е да се консумират незамразени продукти. Хем ги виждаш, хем има живот в тях 🙂 След замразяване не остава нищо полезно.

    • Hombre says:

      Тия дни прочетох некъде, че е по-добре зеленчуците да се пържат, вместо да се обработват на пара.

  4. Hombre says:

    Честит имен ден на всички именяци, техните близки и приятели, а дори и да нямате повод, радвайте се на хубавото слънчево време! Зимата си отиде, идва лятото…
    Светле, пожелавам ти на днешния твой, а същевременно и наш празник – за тези, които те обичаме – много усмивки, добро настроение и дано се сбъднат всичките ти мечти, в т.ч. и тази да ти дойда на гости в Маямито… На здра ве! 🙂
    ЧИД и на всички други тепавичари, които като Данко разпръскват топлина около себе си и правят света да изглежда по-добър. За тях избрах следната песен:

    П.П. За всеки случай съм приготвил и два пожарогасителя…

  5. Светла Павлова says:

    Благодаря много! Побързай, другата седмица съм самичка 😀 .

  6. Pasi says:

    Комисията за защита на потребителите, с особен юридически статут, може да бъде много полезна на хората, ако са добре информирани. Навремето, Комисията ощипах ЕОН за един развален електромер с около 700лв. за неползвана енергия. Споразумяхме се… след една година препирни. Имах и аналогичен случай с “Виваком”, когато в София кметът нареди да се режат висящите кабели. Праснах ги. По подобен начин, описан от Омбрето. Най-важното е обаче, потребителите да имат волята и най-вече знанието да се борят за правата си.

    • Hombre says:

      Съгласен съм, Паси! Без борба нема победа! Само че, пропуснал си най важното: “Ранътъ прави борбата”. Сещаш се кого цитирам… 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s