Манталитетът на българина

Предварително обявявам, че не съм абсолютно никакъв етнопсихолог, което не  ми пречи да реагирам бурно при проява на всяка една човешка простотия.

Ще ви разкажа една съвсем истинска история, която на пръв поглед изглежда твърде дребна, незначителна и банална, но според мен показва нивото на културата и възпитанието, особено на младото поколение у нас през последните 26 години.

Както вече ви споменах, бензиновият ми тример за косене на ливадата излезе от строя и се наложи  да поръчам като резервна част една пружина на центробежния съединител (дълга 25 мм. и диаметър 10 мм.) на стойност 9 лева!

Както и да е – разговорът в чата  на  фирмата- доставчик протече съвсем нормално, при който  изясних, че имат тази  пружина и ще ми я доставят още на следващия ден. Докато дойде време да уточним  къде ще ми доставят тази  златна пружна. Оказа се, че в Елин Пелин има два офиса на куриерската фирма „Еконт”. И тъй  като  знаех за съществуването само на един офис, поисках допълнителна информация за местонахождението на всеки един от тях, за да избера по-близкия до наше село.  Помолих го да провери на картата на Гугъл къде точно се намират тези представителства на „Еконт” Момчето  отсреща, съдейки по някои вторични белези с лека досада ми каза, че не живеел в град Елин Пелин и нямал никаква представа как да ме упъти. Освен това, чакали го и други клиенти, не по-малко от 100 на ден, на които също трябвало да обърне внимание. Попитах го другите клиенти по-важни ли са от мен, та ми обръща гръб… Набързо изчислих, че  при 8-часов работен ден, ако отделя по 5 минути на всеки клиент, ще може максимално да обслужи 96 от тях! Важното е да се направи пред мен на  интересен и  много важен. Намекнах му, че имам търговско образование и знам не по-зле от него как трябва да се отнасяме към клиентите, което изобщо не го  впечатли. На всичко отгоре, оказа се, че ме е излъгал и по-късно ми се обади по телефона,  за да ми каже, че нямат в наличност въпросните пружини,  но обеща да ми достави 2 бр. от тази скъпоценна стока още в четвъртък. |Да видим…

Напълно съзнавам колко е нелепо да ви занимавам с подобни битовизми, но ако трябва да обобщим, подобно поведение се среща не само сред търговците, но и сред милиционерите/катаджии,  всякакъв вид общински чиновници, адвокати и кои ли още не… Особено ако някои от тях вече са си надвили на масрафа и те гледат от високо, сякаш си за тях  не повече от  едно насекомо. Сещам се за някои мои бивши комшии, няма да споменавам техните имена, защото може и да посещават Тепавицата, които след 89 година станаха изведнъж много богати. Кой от реституция, кой от контрабанда и износ на български стоки в съседна Югославия по време на югокризата, кой чрез нелегални таксиметрови курсове и т.н… И изведнъж тяхното его и самочувствие достигнаха до границата на  max, смятайки че материалното благосъстояние е израз на тяхната интелектуална мощ. Не съм чул англичанин, германец или французин от средната класа да си купуват скъпи возила като „Ролс-ройс”, „Мерцедес”, „Ферари”… Това само българи или албанци могат  да си го позволят. Отделен въпрос е,  че купуват коли на старо, но важното е да се изфукат пред своите  съселяни какви баровци са станали… Същите тези човеци, които до вчера ми се мазнеха, с тайната надежда, че бих могъл да им помогна да заминат на работа  в  чужбина. И забележете като какви – строители, шофьори, келнери, берачи на лимони и портокали…! Завиждаха ми на „Ладата”,  която си бях купил от „Кореком”. Никой от тях не ме  попита срещу какъв труд съм постигнал това удоволствие…

Бих искал изрично да отбележа, че не съществувам благодарение на фотосинтеза, но никога не съм лямтял за повече от това което е необходимо на мен и моето семейство. Не съм си и помислял да посегна на чуждото. Ако имам  две ризи, склонен съм едната да я подаря на ближния. Имам такива приятели, които също като мен  разсъждават.

Мога да ви разкажа още един случай, който е  достоен за „Господари на ефира”, но ще изчакам още малко – да видя до къде може да стигне гьонсуратлъкът на този условно наречен човек, който явно е опериран от чувство за срам.

Ще  завърша с една известна френска поговорка: “Il faut manger pour vivre, et non pas vivre pour manger”. Трябва да ядете за да живеете, но не и да живеете за да ядете.

Мисля си, че една хубава песен няма да навреди на вашето добро настроение:

All rights reserved

 

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in По света, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

27 Responses to Манталитетът на българина

  1. rusalka2013 says:

    Лично съм се убедила, че като изключим покупката online на билети за самолет, концерт и пр., всичко останало си е разправийка. Не препоръчвам този метод, защото не можеш да видиш на живо продукта и да оцениш всичките му качества. Има неприятни изненади, а връщането на закупеното е истинско мъчение. 🙂

    • Hombre says:

      За втори път поръчвам същата пружина. Първият път беше ОК. Да се надявам, че и този път няма да се изложат и да ми пробутат амортисьор от ЗИЛ…

  2. Pasi says:

    Четвърта година бензиновата ми китайска косачка е безпроблемна. Слава Богу и чукам на дърво. Мой приятел смени на същия модел някакви джаджи по задвижващия вал. Щом Омбрето е открил повредата в една миниатюрна пружинка,предполагам на двигателя и предназначена за реглаж на сместта гориво/въздух,значи е голям майстор. Нещо повече, даже знае от къде да си достави нова!!! Това е много важно!
    Запазвам си правото да търся за помощ или консултация при нужда!

    • Hombre says:

      Благодаря , Паси! То не беше толко сложно по пътя на логиката да се досетя къде е повредата. Можеш да разчиташ на мен като консултант по бензиновите тримери… 🙂

  3. Homo faber says:

    Бог доброто, есетотворецо и животрепяща струно!
    Ако перефразираме, един лаф от един известен филм… Нещата живота са си такива, каквито си бяха! Е, има нещо променило се.
    Та думаш, тук за манталитета. На латински, много добре е казано… “ум, начин на мислене”. Мислене, което е изградено от културно развитие на отделния човек. Или простичко, това са начини, по които един човек или човешка група действат, мислят, усещат и възпримат света в зависимост от ТРАДИЦИИТЕ, КУЛТУРАТА И СОЦИАЛНИТЕ СТРУКТУРИ на обществото.
    Това последното, нарочно съм го написал с главни букви! Защото сега, когато живеем в ерата на демок…. пардон нашенската декорация, виждаме и чувстваме, що ражда манталитета в земята, българска.
    П.П. А за офиса/те на куриерската фирма „Еконт”… все пак клиентът, трябва да каже, къде иска да му се достави стоката. Той дава адреса, където иска тя да доди. 🙂
    Може и на Луната да иска, по-нататък фирмата да поеме ангажимента на посочения адрес, това да стане. Виж друг е въпросът, че фирмите, хората… могат да знаят, асо искат, всо и вся, но пак ще ти кажа… Живеем, в друго време, друг свят!!!
    Живот, какво да го правиш … 🙂

    • Homo faber says:

      А за успокоение, може да опиташ… включване и медитация в социална група, я успокояващо 🙂

    • Hombre says:

      Фабр, аз през ден контактувам с офисите на “”Еконт” и им знам адресите. и на сън даме бутнеш. Между другото, оказа се, че офисът на фирматса, която аз знаех са го преместили на ново място, но не само лесно го откри, но си получих и двете пружинки срещу 21,41 лв.

      • Homo faber says:

        Омбр… уф, значи да не те мисля?
        Създал си/сте система за всьо и вся… 😉

        • Homo faber says:

          И още, Омбр! Разбирам, че живота ти е, като чеверме, колкото повече те върти, по-печен ставаш! 🙂 Комай, повечето електорални единици, сме така! 🙂

        • Hombre says:

          По тоя начин пестя не само пари, но и нерви…

          • Homo faber says:

            И аз напоследък не мисля за себе си… както е казал поетът – какво тук значи някаква си личност, друже… в този вълнуващ се живот!

  4. Pasi says:

    ФБ данни към10часа/брекзитпол/- 45%-брекзит;44%-оставане;

  5. Pasi says:

    EU referendum poll: Remain: 52% (+5) Leave: 48% (-5) (via Ipsos Mori, phone)

  6. Homo faber says:

    А пола на братската британска компартия, що дума, за брекзитчето?
    Но пасаран!

  7. Pasi says:

    Ето малко по темата за манталитета на българина:
    Бельгийцев волнует обменный курс, киприотов — что будет с экспатами, хорватов — почему-то отношение к Brexit королевы Елизаветы.
    Есть и думушки о туризме. Французы беспокоятся о себе, им интересно, понадобится ли им в случае чего виза для посещения Великобритании. А вот болгары, наоборот, спрашивают, как британцы поедут в Европу, если случится Brexit.

  8. Pasi says:

    Да живее балконинга!

Leave a Reply

