Хора ли сме или фелдфебели?

Напоследък, все по-силно впечатление ми прави странното поведение на хората един към друг. Всеки се е намусил, настръхнал, готов да предизвика кавга или просто да те подмине с безразличие. У наше село, с изключение на двама, не по моя вина, с всички останали се държа любезно, дружелюбно, готов да окажа помощ на всеки, ако ми поиска такава. Понякога и сам си предлагам услугите.

Ще ви разкажа една съвсем тривиална случка с вчерашна дата, която колкото и да е незначителна, дава повод за размисъл. Вървя си аз по улицата и срещам един комшия, който майстори някаква конструкция вече втори или трети месец. Искрено му се възхищавам и му казвам:
– Браво, Иване – страхотен майстор си! При което от негова страна не последва никаква реакция.
Полу на шега, полу на сериозно му казах:
– Кажи поне едно „мерси” – но пак не последва отговор или нещо промърмори, което не разбрах.
Тогава се обади и баща му:
– Откъде да знаем, че не се шегуваш като ти знаем странния хумор.
Попитах леко изненадан:
– За каква ирония може да става дума в една съвсем искрена и добронамерена похвала? – и подминах не изчаквайки да получа отговор.
Няма да скрия, че настроението ми леко се изпорти. Вместо да срещна някакво дружелюбно отношение за това, че проявявам емпатия, срещам, меко казано борсушко поведение.

Друг един, на годинките на една от дъщерите ми вирнал нос, само защото разполага с трактор с багер към него и камион и определя монополни цени за услугите си. Наемал съм го и аз, когато строях къщата и му знам тарифите. Бързо забогатя и започна да изкупува парцели в селото. Към мен се отнася презрително и високомерно, защото аз съм с висше образование, а той не е. Пълен простак, без да съм го предизвикал. Психиката на комплексарите ми е добре позната. Един такъв като него забогатя от контрабанда по  време на югокризата и зачерви гребена. Продаде гарсониерата и си закупи четиристаен тухлен апартамент. Жена му и той самият започнаха да се правят на големото доброутро. От нищо и никакъв таксиджия стана Господин!

Днес, всеки се е затворил в черупката си и не желае да контактува с околните. Никой никого не кани на гости у дома си. Дори кмета на селото само веднъж успях да го подмамя да посети дома ми и то, защото не исках да разговарям с него на улицата по един обществено значим въпрос. Задържа се не повече от трийсетина минути, тъй като имал много работа и бързал. Това е резонното му оправдание. Питам се как да изградиш добросъседски отношения с някого след като никой не те допуска в личното си пространство. Говорят си на пейките пред портите или през оградите и взаимно се клюкарят. Събират се само “на по чашка” в кръчмата.

Неотдавна станах неволен свидетел на една друга сценка. Възрастна жена (която е по-стара от мен с 10 години), работила като инженер в миналото, се сопна на един съселянин, защото се опита да я предпази от един измамник, който шеташе из селото. Вместо да му благодари за предупреждението, тя се развика и каза, че не се интересува от чуждите взаимоотношения. С други думи, ако на комшията гори плевнята това нея въобще не я бърка, важното е тя да е добре.
Ето такива ми ти работи стават напоследък в нашето китно Средногорско село. Страхувам се вече, че този манталитет са пренася и в градовете, и вече почти не остана селище, освен в най-забутаните крайгранични или високопланински селца, където злобата и завистта все още не са се настанили трайно в душите на хората.
Homo homini lupus est – така го виждам светлото бъдеще на България. При положение, че носим тия чипове в главите си, малко трудничко…  Дано не съм прав!

Чудя се каква музика да ви пусна… Вместо да се чудя, ще очаквам вие да предложите нещо. Има достатъчно дисководещи в Тепавицата. Да видим само кой ще е пръв.

All rights reserved

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Светлото бъдеще, У нас and tagged . Bookmark the permalink.

18 Responses to Хора ли сме или фелдфебели?

  1. Homo faber says:

    Те ти и музика, тя и обяснява… туй е животът, такъв е подборът!

    Те ти и една рецепта, хората са я изпълнили, особено последното им е помогнало… временно! И после пак! 🙂

    • Hombre says:

      Фабер, на разбрах само – тая рецепта пробвал ли си я върху себе си? 🙂

      • Homo faber says:

        Омбре, питаш ме дали пия?
        Ако е като въпрос, отговорът е НЕ. Ако ме поканиш, отговора е ДА!!! 😀

        • Hombre says:

          Толку и ще пинеш при мене тогава… 🙂

          • Homo faber says:

            Ами да, като приказката за попа…”Не гледай какво правя, а слушай какво говоря”.
            Приказки, свобода, демокрация, отношения, поведение, хора ли сме… и накрая- “Толку и ше пинеш при мен тогава”. Абе, потвръждава се приказката, че не всичко е като на пръв поглед… 😀

          • Hombre says:

            След тия думи ми се размекна коравото сърце! Добре, де – идвай с мезето – останалото е от мен. И свежи еко домати…

  2. Тракиец says:

    13 неща, които ви дърпат назад в живота. Отървете се от тях.
    Надявам се, че ще разбереш какво искам да ти кажа с тази статия.

    • Hombre says:

      Благодаря, Тракиец! Ще мисля до утре сутринта какво си искал да ми кажеш… 🙂

  3. Pasi says:

    Циганско лято по шопски

    Слънце пак у наше село.
    Вуте вие на умрело…
    Нане наш по къси гащи,
    към морето е запрашил!

    Ще се мокри до насита.
    Лятото си май отлита…
    Сетни бани край морето,
    да е весело сърцето!

    Щом на Вуте му е зле,
    Нане тропва си хорце!
    28.09.2015г.

  4. rusalka2013 says:

    Господин Тепавичарю, какво си говорил на тези хора, та не искат да отговорят на комплимента ти? 🙂 Майсторите са ти казали – имаш странен хумор. Ами превеждай, че да те разбере всеки какво си искал да кажеш! 🙂

    • Hombre says:

      Преводач съм бил само на др. Т.Ж. Който ме е разбрал – разбрал… С мнителни хора не искам да си имам работа.

  5. Тракиец says:

    Не мога да разбера какво против имаш, фелфебелите! И те са хора, някои от тях дори човеци. След съкращенията в армията много от тях си направиха фирмички и взеха на работа безработните и пенсионирани офицери. Изобщо фелфебелите се оказаха по адаптивни в новото време, шъ знайш! 🙂

    • Hombre says:

      Прав си, Тракиец! Дълго мислих върху заглавието и накрая излезе едно недоносче. 🙂
      Предложи ти по-подходящо заглавие.

    • Hombre says:

      Тракиец, пак си подранил. Утре е ден за хумор, сатира и забава. Айде, от мен да мине, пускам ти вицовете в аванс…:)

  6. aman11be says:

    Във връзка с нецензурните слова към ББ, отправени от един абониран за държавни поръчки асфалтополагач от Пиринска Македония, ареста му и поисканата и приета след това оставка на шефа на ОД на МВР Благоевград попаднах на следното стихотворение за кмета на Симитли:
    Слънце грее, дъжд вали, яж ми куро симитли

    • Hombre says:

      Амане, случаят с въпросния асфалтополагач е много поучителен. Никога не бива да се престараваш пред началството, защото може да постигнеш обратен ефект. Вместо да получи потупване по рамото, шефът на областната дирекция на МВР в Благоевград е бил помолен най-учтиво да освободи заемания пост.
      С това стихотворение ти изкърти мифката!

Leave a Reply

