На брашното евтини, на триците скъпи

Напоследък като че ли прекалих с готовата и полуготова храна, която ви поднасям. Вместо малките и големи петъци, които  задръстиха Тепавицата с нискокалорична, диетична храна, като за болни хора, тоя път реших да ви изненадам с домашно приготвен тюрлюгювеч, богат на соя, витамини и други полезни съставки – все основни ингредиенти за вкусна манджа, които събрах през последните няколко дни.

Ще започна с няколко прости примери, който са свързани с една известна английска поговорка: “Не сме толкова богати, за да купуваме евтини стоки“. И без друго, пазарът е залят с евтини китайски ментета.

Пример № 1

Като стар и опитен шофьор с над 45-годишен трудов стаж, държа особено много за спазването на два основни принципа: изправни спирачки и гуми с добър грайфер. Тъй като при последния преглед извършен от мен установих, че една от гумите леко се е напукала, въпреки че все още имаше грайфер над 5 мм, реших да подменя всичките четири гуми. За целта започнах  да правя проучване в най-близкото населено място, където продават гуми – Елин Пелин. Разгеле, попаднах на една фирма с подобен профил и остана да изясня само цената на желания от мен модел гуми. Оказа се, че съм разговарял със собственика на фирмата, който ми обясни, че в момента е на път и не може да ми даде нужната информация. Предложи да му се обадя на следващия ден и да поискам повторно от съпругата му това, което ме интересува. Казах му, че ако ще правим сделка то колкото аз съм заинтересуван, то толкова и той трябва да има интерес и след като имат номера на мобилния ми телефон, те да ми се обадят. Чаках, чаках и не дочаках оферта, поради което отново звъннах. Разговарях с жена му, която обеща до десет минути да ми предостави нужната информация. Отговори ми след два часа като ми посочи главозамайваща цена от цели 70 лв. за гума, при положение че от направеното от мен проучване в интернет, цените на този модел гуми ”Barum” вървят между 52 и 55 лв. с ДДС. Естествено споделих какво съм проучил при което тя ми отговори, че те са малка фирма и цената не подлежи на коментар. Женска логика и убедителен начин да печелят нови клиенти и да разширяват бизнеса си. Принудих се да направя поръчка онлайн в Стара Загора, като гумите ми бяха доставени за ден и половина на цена 55 лв. едната, плюс 10 лв. куриерски услуги за фирма „Спиди” франко портата на моя  дом в наше село.

П.П. Обърнете внимание върху какво седи бабата на снимката. Тя вече е успяла да ме  изпревари и си е купила така необходимата й гума „Мишелин”.

Пример № 2

Поради финансово затруднение и икономии, дадох четири стари износени гуми за регенериране. Когато ги получих зарадвах се, тъй като изглеждаха съвсем като нови. И още същия ден отидох да заредя на бензиностанцията край Пирогов. Тъкмо потеглях на първа скорост и усетих на десетия метър, че колата се накланя на една страна. Слязох и какво да видя – гумата беше изпаднала от джантата срязана от стърчащите телове от нея.

Пример № 3

Приятел на баща ми ме помоли да му закарам багаж до съседно село с неговата кола. И наближавайки вече селото по едно нанадолнище, на пътя се появи една баба с муле на повод. Натиснах рязко спирачката и… няма никой! Натиснах втори, трети път – същият ефект. Нейсе, с голям зор на скорост, с изключен двигател и ръчна спирачка успях да спра на сантиметри от бабата. Оказа се, че човекът също като мен за икономии си бил лепил феродо на спирачните накладки, което точно в този момент, за мой късмет, се е отлепило и практически колата остана без спирачки. Вече знаейки за какво става дума се прибрах яваш-яваш, като споделих за премеждието си. Оттогава насам не карам чужда кола, та ако ще да е и “Мерцедес”!

Изводи – не се скъпете за подобни задължителни неща за всяка една кола, ако искате вие, семейството ви и приятели да стигнете невредими до желаната дестинация.

Пример № 4

След разконсервирането на къщичката след зимния й сън, установих, че локалното й парно не функционира както трябва. Трябваше да отстранявам няколко теча, а след това се оказа, че радиаторите греят нормално, а водата в бойлера не се затопля. Опитах  да се свържа с инженера, който ми направи монтажа (препоръчан ми от един съсед), като се надявах да откликне на молбата ми и да  ми даде поне някаква консултация за причините. За съжаление, телефонът му даваше свободно, но той не се обади и след многократните опити да се свържа с него, се отказах. Тогава потърсих неговия роднина и го помолих за посредничество. Оказа се, че въпросният майстор се сърдел когато някой друг посредничи. Остава да разбера как бих могъл да се свържа с него при положение, че нямам друг начин на връзка, нито му знам адреса. И при предишни опити, от моя страна, също не съм успявал да се свържа с него, а проверих че номерът който имам е действащият му личен телефонен номер. Що за човек е и няма ли някакъв морален ангажимент след монтажа да участва в сервизното обслужване на цялата тази инсталация? Бил съм през цялото време коректен с него и заплатих сумата, която се бяхме договорили. Но да ми се прави на  много зает – това не го разбирам… Защото и да повикам друг майстор, с основание  ще ми каже да се обърна към този майстор, който ми е монтирал системата. При това положение, повиках неволята на помощ и прерових в интернет всички възможни места, където дават съвети при възникването на подобен проблем. В крайна сметка със собствени сили и средства се справих. У мен остана горчилката от отношението на хората – дали само на шопите или и на други българи в родината, които като си изтъкат платното, ритат кросното.

Пример № 5

До миналата година използвах един интернет доставчик, който можеше да ме абонира за ден, два или седмица колкото поискам. Тъй като качеството на връзката му не беше на достатъчно добро ниво и често прекъсваше се наложи да се обърна към друг провайдер, който обаче предоставяше този вид услуга минимум за един месец. Говорих с две от служителките и се оказа, че било невъзможно поради някакви счетоводни и други галимации. Някои хора не знаят как да печелят пари. Все още си карат по стар социалистически почин, без  много да се напрягат. Работата не е  заек да избяга според тях. Или просто не желаят да стават по-богати…

Посочените от мен примери са само една бледа илюстрация на „Икономиката – икономична” и Пазарната икономика в България. Дано тези, от  които зависи нещо да се промени осъзнаят, че ако не сменим посоката  на движение, ще завършим в път за никъде…

На днешната дата се навършват 50 години от Великата гръцка революция, осъществена през 1967 г., когато бе извършен военен преврат от т.н. „черни полковници”, начело с Георгиос Пападопулос. Улиците в Атина  бяха превзети от танкове и диктатурата продължи точно 7 години. И до ден днешен все още има гърци, които съжаляват, че няма вече диктатура. Слава, Богу, че у нас подобно нещо не може да се случи, поради простата причина, че нямаме нито танкове, нито армия…

И понеже уважавам гръцкия народ и никога не съм го криел, ще ви пусна една песен от времето на военната хунта:

 

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Материално-финансово състояние and tagged . Bookmark the permalink.

24 Responses to На брашното евтини, на триците скъпи

  1. rusalka2013 says:

    Честити гуми, господин Тепавичарю! Сам ли ще си ги монтираш? 🙂

    • Hombre says:

      Мерси, Русалке! Да ти се връща! Едно време тая операция демонтаж, лепене на вътрешна гума, напомпване и монтаж сам я вършех, но вече не си заслужава да се абим за 6 лв. на гума. Ще отида при бай Илия в Елин Пелин и той ще я свърши тая работа вместо мен. Все пак, и той семейство храни…

  2. Homo faber says:

    Айде, и от мен честито, татко тепавичарю! 🙂
    Правилно, ние сме хора по-така, които требе по-лекинко… така и с монтажа…
    По-добре е зет, като мед да го свърши монтажа, знам че чекаш с нетърпение… 😀
    П.П. Относно експертната ми твоя оценка, тя е Среден (3), /да не ти разваля годишния успех/- бабата с “Мишелин”-а се явява по-добър икономист, щото може да е малко по-скъпо, но по-дълго ще караш и по-трудно ще стане напукване. Явно бабата е взела под внимание оценката на немския СБА – ADAC, и не е – “На брашното евтина, на триците скъпа”!
    Тестове на летни гуми 2017
    Но, карай, шифиоре безаварийно… 🙂

    • Hombre says:

      Фабер, много се натискаш да ми станеш оценител, Що така? 🙂

      • Homo faber says:

        Омбре, па зорлем ти ме произведе за такъв, а сега май не искаш. Що така, и язе питам? 🙂
        И аз имам тапия…

        • Hombre says:

          Продължавай да питаш…!
          Тапията ти нема печат, което означава, че е фалшива! 🙂

          • Homo faber says:

            Според специалистите, изтипосаната вчера грамота няма воден печат, а е с акварелен печат /акварелни боички на внучката/, която я прави елементарен фалшификат! 🙂

          • Hombre says:

            Завистлив заядливец! 🙂

  3. Homo faber says:

    А за останалите примери… мила родна картинка! Всеки българин, ще попълни поменика ти, със подобни случки. Друго е лошото, че ние българите сме във времето, то си тече и не искаме да се променим!!!

  4. Тракиец says:

    Имам карта за отстъпка 30% от център за гуми “Диана”. Обади се ако имаш нужда!

    • Hombre says:

      Мерси за “своевременната” информация, Тракиец. Вече немам нужда… 🙂

  5. Тракиец says:

    Мили приятели,
    Днес, 21.04.2017 година се навършват 102 години от създаването на Военно контраразузнаване /ВКР/. Службата на която отдадох 25 години от живота се. Благодаря на Бог, че ми предостави тази възможност!
    Поздравявам всички мои колеги и им пожелавам крепко здраве, дълъг живот и късмет в преодоляване на житейските предизвикателства. Не се притеснявайте от хулите, с които засипват както нас и така и колегите от всички специални служби с които сме защитавали сигурността на Нашата Родина, независимо от обществения й строй. В момента нуждата от нас е твърде актуална на фона на терористичните заплахи и настъпващият неоосманизъм.
    Истината е една – “Да живее България” !

    • Hombre says:

      Честито, на теб Тракиец и на всички твои колеги!
      Ще дойде време, когато ще ви се молят да се върнете на работа. Държава, която няма свои специални органи не е държава, независимо от строя, в който се намира…

  6. Homo faber says:

    Заборавихме политиката, шифиоре на тепавицата… а тя пустата, поне у нас казва, че нито левото е лево, нито десното е десно, а има бЕДНИ и богАТИ!
    П.П. Простичко, както казваше майка ми едно време /беше съдебен заседател/ “… Спорят, карат се… и после отидат заедно в кръчмата…”
    БСП решава за намесата на Гергов в срещата Цацаров-Дончев

    • Hombre says:

      Пием, пеем буйни песни
      и зъбим се на тирана;
      механите са нам тесни –
      крещим: “Хайде на Балкана!”

  7. Pasi says:

    Вече Уранжада пием…

    • Hombre says:

      Тракиец, колчем си помисля за теб – и ти цъфнеш в Тепавицата… 🙂
      Благодаря за безценната информация, която редовно получавам от теб!

Leave a Reply

