За Бога, братя – не се карайте!

Настоящото есе е провокирано от участници в  един разгорещен диспут тия дни… Длъжен съм да изпълня обещанието си.

Който  ме познава по-отблизо, знае, че не съм от хората, които си зарязват магарето в  калта. Настъпят ли ме, не оставам никому длъжен, дори да заплатя прекалено висока цена. Но изглежда с годините започвам да поумнявам или пък да оглупявам. Няма я вече оная страст, с която защитавах своята чест, дори ако трябва да отида на смъртоносен дуел. Французите имат един много хубав  израз в подобни случаи: „Плюй и отмини!”. Какво ще докажа ако в честен двубой победя своя опонент, губейки много емоционална енергия, заради една обида? Не е ли по-добре в подобни случаи да накараш такъв човек да се разкае и да се извини за изречените думи? Само такъв, който  няма грам чувство за справедливост, той няма да поиска прошка, когато осъзнае, че е допуснал грешка. Затова, винаги оставям вратата полуотворена, за да проявя известна доза  толерантност, ако преценя, че все още не всичко е загубено…

Ето защо, вчера в блога написах следната своя мисъл: „Тепавицата трябва да бъде арена на битки между хора със сходни идеи и възгледи, а не врагове. Най-важното е да цари мир и любов като между братя и сестри”. Който не е съгласен с това мото, по-добре да си потърси друг по-подходящ блог. На това място са добре дошли само хора, които уважават ближния си и не употребяват груби изрази. Няма аз да ви уча какво включва доброто възпитание.

Не мога да  разбера кво става с тоя народ. Гледам у наше село, от 80 души население, оформили са се към 40 враждуващи лагери. Всеки срещу всеки. Взаимно си правят мръсотии и само след успешно проведена акция по омаскаряване, щастието им се усмихва. Както е казал шопът: „ Я не сакам на мене да ми е добре, сакам на Вуте да му е зле”. Е, нема друг такъв народ като нашия!

Говорим си с един комшия за времето когато хората у наше село са били задружни и взаимно са си помагали, особено при градежа на нова къща. Споменавам му, че дори и моят тъст е идвал да му помага за изкопите на неговата къща. При което същият ме прекъсна направи едно възклицание и заяви, че не му е оказал голяма помощ. За него не е важен жестът от един възрастен човек, може би е очаквал целият изкоп да направи тъста ми.  Е, на това му се вика човешка неблагодарност. Мога да изредя поне още десет примера от същото това село за необяснима, безпричинна омраза, просто заради спорта. Мен и семейството ми продължават да ни считат за граждани, т.е. за чуждо тяло сред тях. Те не знаят, че според Конституцията, те също са граждани. Спирам дотук за да не падам на тяхното ниво.

Е, аз свърших това, което бях намислил да ви казвам. Оставям и на вас да споделите с мен и със своите другарчета дали сте съгласни и ако не сте, защо?

За песента – някой от вас да се погрижи. Който е най-ранобуден, той ще спечели! 🙂

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in У нас and tagged . Bookmark the permalink.

30 Responses to За Бога, братя – не се карайте!

  1. Кисса says:

    • Hombre says:

      Сорри, Кисса! Линкът ти не се отваря. Подобен проблем възниква и при линковете на Тракиеца.
      П.П. Така и така – като си най-ранобудна, да беше пуснала една песен в Тепавицата… 🙂

  2. Homo faber says:

    „Тепавицата трябва да бъде арена на битки между хора със сходни идеи и възгледи, а не врагове. Най-важното е да цари мир и любов като между братя и сестри”!
    Добре е казано!
    Но защо да не бъде и арена на “битки” ?
    И тези “битки”, може да се нарекат културни дискусии, а не бой /все пак, живеем в 21 век/! 🙂 Всеки да представя своето виждане с доказателства, без обиди на “противника”. В това е майсторството… след дълъг спор, да докажеш, да омаломощиш 🙂 ответната страна и да я принудиш да хвърли кърпата! 🙂 Не е оправдано човек при спора, да прехвърля лични проблеми в борбата да докаже правотата си, ако не е съгласен. Или да постъпи, както са казали французит!!!

    • Hombre says:

      Добре казано, Фабер! Точно така постъпват истинските мъже – без бой и кавги. Позволено е само кръстосване на шпаги при доказването на една или друга теза, без да се засяга честта на тези, които не мислят като нас.
      Честит Видовден на всички тепавичари. На днешната дата не остава нищо скрито-покрито. Кой каквито ги е вършил, всичко излиза наяве…

  3. aman11be says:

    Аз, тъй като от време на време обичам да се закачам с Омбрето, ще си позволя пак да го “заям”. 🙂 По повод цитата, избран от Фабер, за “хората със сходни идеи…, а не врагове… ” мога да кажа, че и много от хората, с които нямам сходни разбирания за живота, идеи и т.н., не ги чувствам врагове. Просто не сме на едно мнение по много или поне по някои въпроси. 🙂
    Според мен в Тепавицата от известно време се допуска при подобни дискусии твърде леко нарушаване на добрия тон. Да ме извинявате, ама ви го казвам направо. Аз лично, може би съм по-дебелокож по характер, но ако познат или сравнително познат човек ме нарече “червенотиквениче” (мисля, че правилното от скоропоговорката е “червенотиквеничковче” 🙂 ) най-много да му отвърна с някой сходен бъзик. Някои обаче в хода на изострящ се спор явно по-трудно “поемат” подобна закачка и разговорът преминава на фекални “релси”. А от това няма смисъл. Всички ние, пишещите тук, сме достатъчно възрастни, надявам се достатъчно разумни и възпитани, за да можем да спорим без използването на обидни квалификации. Освен това ние сме живели и в “онова” време, живеем (слава Богу!) и сега. На всеки животът му е протичал по различен начин. Напълно естествено е оценките ни за някои страни от живота “тогава” и сега да са различни и индивидуални. Но всичко това, мисля, можем да го коментираме без да се държим като “сини” и “червени” футболни запалянковци.
    Ами в общи линии това е.

    • Hombre says:

      Амане, чини ме се, че напоследък не ме четеш задълбочено… Цитат: „мога да кажа, че и много от хората, с които нямам сходни разбирания за живота, идеи и т.н., не ги чувствам врагове.” Не знам доколко общуването с хора стоящи на противоположни идейано-политически възгледи е полезно и възможно. Не случайно хората си създават клубове по интереси, на база нещо, което ги свързва, а не разделя. Иначе, може да теоретизираме до утре по темата. Не е задължително дори когато имаме сходни идеи, да се получи разбирателство. Ако искаш, мога да ти дам и примери…

      • aman11be says:

        “…Не знам доколко общуването с хора стоящи на противоположни идейано-политически възгледи е полезно и възможно…”
        Не само е възможно, а е налице дори тук, в Тепавицата. А в определен смисъл е полезно, поне за мен, защото ми позволява да се опитам да разбера човека отсреща, защо мисли така…

        • Hombre says:

          В Тепавицата няма хора, стоящи на диаметрално противоположни позиции! Ако визираш Кисса, дори и тя стои на позиции близки до левите и прогресивни сили. 🙂 А хора, които малко са чели и се информират само от радиото и телевизията, с такива като тях не виждам смисъл да си губя времето…

      • Homo faber says:

        Сходни идеи… това се има предвид…

        Естествено, че като нямат сходни разбирания за живота, идеи и т.н., не трябва да се чувстват врагове и емоции да се проявяват.
        Емоциите в къщи… с домашните! 🙂
        Така ли е, Омбре? 😉

  4. aman11be says:

    Графе, радвам се да Ви “видя” отново!

    • Hombre says:

      Добре дошъл отново в Тепавицата, Графе! Чак сега разбрах, че си лежал в болница. Надявам се вече всичко да е наред около теб…

  5. Кисса says:

    Е те това са думи на разумен и мъдър Човек. Браво, Аман-е.
    Простете всички, които волно или неволно съм обидила. По-умният (и по-скромен 🙂 ) отстъпвал.

  6. Homo faber says:

    Кой започна, Омбре…? Защото, когато двамата се ритахте с Кисса, въобще нямаше трети играч, който да се е намесил!!!
    Така че тази, която ме споменава в речта си, я чакам за извинение и прошка!
    Това са фактите!
    П.П. По подир и аз ще взема отношение-извинение!!!

    • Hombre says:

      Фабер, кой започна е ясно – нема нужда от доказателство. Ако ми позволиш, ще те поправя. Аз с Кисса не съм се ритал. Напротив, пропуснах край ушите си онова, което според мен не съответстваше на добрия тон.

      • Homo faber says:

        Омбре, ясно е че не си се ритал с опонентката ти! Просто съм пропуснал в кавички да го сложа т.н. ритане. 🙂
        Да, знаем, че “… пропуснах край ушите си онова, което според мен не съответстваше на добрия тон.” И още знаем “… Който ме познава по-отблизо, знае, че не съм от хората, които си зарязват магарето в калта. Настъпят ли ме, не оставам никому длъжен, дори да заплатя прекалено висока цена.”
        Като в случая/те магарето са есетата, отправени към тези, които бутат магаренцето на Омбре в калта! 😉
        Така че, вместо да те засърбят ушите, те засърбяват ръцете и фатяш калемчето! 🙂

        • Hombre says:

          Фабер, прочете ли вчера какво е написала Кисса? “По-умният (и по-скромен 🙂 ) отстъпвал“. Ти от кои си?

          • Homo faber says:

            Омбре, всичко чета, много чета, но на нея – опонентката /както се казва/, много се събра. И затова и по-мощно “избухна Везувий”. 🙂
            Аз никога не съм се “заигравал” с нея. Така че като по-умна и по-скромна, да направи поне един път първа крачката… 🙂
            П.П. Доста съм правил отстъпки, но понякога нека и по-умният и по-скромен от мен да направи първи отстъпление…
            А, да те питам… каза, че я няма вече оная страст, с която защищаваш своята чест.
            Нещо ми се чини, че се правиш на скромен, та скромен, познавайки отношението ти по това или онова в писанията твои… 😉

          • Hombre says:

            Фабер, не е ли време вече да затворим тая страница. Цел ден ли ще се изясняваме. Било, каквото било, плюй и отмини… Не си заслужава толкова емоционална енергия да отива на вятъра!
            П.П. Чакам си вицовете и песничката към днешния брой на “Музикалния петък”!

  7. Homo faber says:

    Айде, щом си рекъл, друже… затваряме! 🙂
    Всеки може да плюва, но понякога требе да се защити пагона, знаеш я приказката… за честта на пагона!!!

Leave a Reply

