Българските абсурди

Преди няколко дни, по време на усилена трудова дейност, неволно си контузих коляното и изпитах силна болка, която бързо отшумя, но от три дена насам болката взе да става непоносима и по настояване на буля Хомовица отидох в частната клиника в съседното село. Още от вратата ме попитаха за какво идвам. Отговорих лаконично – за доктор.  След десетминутно очакване без никой да ми обърне внимание, най-сетне ме прие един доктор на видима възраст по-стар от мен, който не е изключено вече да се напикава в калеврите си. Първите му думи бяха: “Господине имате ли направление от личния лекар?” Обясних му, че няма как да имам тъй като постоянното ми местожителство е в София. “В такъв случай трябва да си платите, така както когато пазарувате в магазин за закупената стока”. Възразих, че има малка разлика, тъй като аз съм пожизнено здравно осигурен и след като имат подписан договор с НЗОК, не бива да плащам за нещо, за което са ми удържали всеки месец от  заплатата. Тонът му взе да става доста груб, при което не му останах длъжен и заявих, че иска нещо, което е абсурдно да го получи и затова обвинявам не лично него, а здравната ни система. Мога ли да знам предварително какво може да ми се случи, за да си взема медицинско направление от личния лекар? И кой ще ми даде направление за нещо, което би могло да ми се случи в бъдеще? В същото време, да речем, съм на другия край на България. Знаейки добре какви са тарифите за медицинските услуги у нас, бях решил да се откажа от услугите му, когато същият вече с по-мек тон ми каза да се кача на втория етаж, за да ми направят рентгенова снимка на коляното. Придружи ме санитар като ми предложи количка, но аз отказах като предпочетох да отида на собствен ход до асансьора. Пред залата за рентгенография, с доста модерен апарат, според мен, ме посрещна една лелка, която по мои наблюдения си чоплеше носа, но за да си придаде важност, ми каза да изчакам отвън. Нейсе, подчиних се безпрекословно и не след дълго получих благоволението  да легна на масата за снимка. Процедурата не трая дълго и този път без асансьор куцукайки се отправих към кабинета на докторчето. Зарадва ме с новината, че нямам нищо счупено, а само леко ошипяване. Препоръча ми само да си направя студен компрес и да бинтовам болното място. А някакви мехлеми, попитах аз – не няма нужда – отвърна той. След което настоятелно ме покани да отида на рецепцията и да заплатя дължимата сума. Каква беше изненадата ми когато разбрах, че дължа ни повече ни по-малко от шестдесет лева – 30 лв. за снимката и още толкова за прегледа при доктора, който му отне не повече от 3 минути. На висок глас казах, така че да ме чуят всички наоколо, че ако докторът ме беше предупредил колко ще струва цялата услуга, щях да се откажа. Тогава се появи една друга докторка, която се оказа н-к на клиниката и ме покани в нейния кабинет. Прегледа ме жената внимателно и ми предписа няколко лекарства за обезболяване, включително и мехлеми, за разлика от нейния колега. Препоръча ми, ако болката не стихне, да й се обадя отново след два дена. Каза освен това, че ще заплатя само за снимката 30 лв., а когато отидох на рецепцията сумата беше редуцирана на 20 лв. Е, това е справедливата система на здравното осигуряване в България! Представете си, ако един пенсионер с минимална пенсия, независимо от това колко години се е осигурявал, трябва да заплати една такава сума, плюс илачите без които няма как да мине.

Другата добра вест е, че посетих отново хипермаркет “Фантанстико” и поисках да разговарям с управителя на магазина. Посрещна ме млад и възпитан мъж, който не само ми се извини три пъти за допуснатата грешка от тяхна страна, но и без всякакви формалности ми възстанови сумата за стоката с изтекъл срок на годност.

Следва една неприятна новина. Научих вчера, че няма да има индексация на всички пенсии по т.нар. „швейцарско правило” с 2.4%, което за средната пенсия у нас е около десетина лева. Без да дават никакво обяснение защо са се отказали от обещанието си да го правят ежегодно от 1 юли. А обяснението е много просто – парите за индексациите ги изядоха циганите и другите, които през целия си живот не са внесли един лев в НОИ. Непрекъснато ни правят на глупаци и не им пука за възрастните хора. Не случайно някои умници предлагат хората доживели до дълбока старост 60 и кусур години, да нямат право на глас по време на  избори. Да, ама аз ще се боря със зъби и нокти да защитавам това свое конституционно право и ще продължавам да гласувам до дупка за децата и внуците си в тяхна полза, а не за своето лично благоденствие. Въобще – криворазбрана цивилизация!

Накратко това беше, което ме тормозеше през изминалата седмица. Ако не се оправя до 2-3 дена ще трябва да си поръчам патерица. Питам се само кой тъпанар измисли тая реформа в здравно-осигурителната ни система? Бел ден да не види и да го сполети същото, от което страдат хиляди българи. Да види как е, когато държавата е абдикирала от своите задължения към гражданите!

Въпреки че не  ми е до песен, ще ви пусна нещо ободряващо, таман за летния сезон:

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Здраве, Политика и социология, It is not a Humor! and tagged , . Bookmark the permalink.

42 Responses to Българските абсурди

  1. Pasi says:

    Уважаеми тепавичари, не знам защо очаквате шайка нехранимайковци да се грижат за възрастните?
    В денталната медицина положението е още по трагично! Там нама Здравна каса, няма контрол или граница на цените, съсловната организация не я броя. При това обеззъбено население ,особенно в третата възраст, как си представяте 60 евро и нагоре на зъб- металокерамика, 500 до 800 евро, а може и нагоре за един имплант! И това е за медицинските изделия. Трудът на зъболекаря отделно! По цени съпоставими с металокерамиката… в зависимост от конкретните процедури! Ако искаш! И гледат на пациентите като портмоне…
    В тази обстановка съветвам всички- мийте си зъбите!!! И да пази Бог, дъвкателния ви апарат в поносима годност!!!

    • Hombre says:

      Уважаеми Паси,
      Много точно си го казал и не бих искал да засягам и аз темата за денталната медицина, защото там е тресавище! Някои хора може да не се съгласят с теб и мен и ще кажат, че цените у нас, в сравнение с чужбина са много по-ниски и затова има туризъм на чужденци, за да си оправят зъбите в България.
      Миенето на зъбите не е гаранция, че няма да ни се наложи да посетим кабинета на някой стоматолог. Зависи с какво се храним и какъв живот водим…

  2. aman11be says:

    ММО, както се обръща към теб представителят ни на “ботуша”, т.нар. “здравна реформа”, изразяваща се първом в създаването на НЗОК, беше започната от едно от правителствата на БСП (за България) и по-точно от тогавашния здравен министър д-р Мимкова и Виткова. Месеци наред преди това “експерти” обикаляха по света (на държавна сметка, разбира се), за да се “запознаят” с челния световен опит. Какво сътвориха, виждаме и изпитваме на гърба си вече има няма 20 години. Нито здравните работници са доволни, а пациентите пък хептен. Важното е, че едни пари, които се удържат от нашите доходи ежемесечно, влизат в една КаЦа, откъдето, при желание и необходимост, ми…нистри, за малко да напиша михлюзи, като Пицко, ще могат да вземат, колкото им наредят.
    Положението в денталната медицина е отчасти по в ред, именно защото като цяло денталните медици не работят със Здравната каца. Там цените са сложени на входа тъй да се рече и още като влезеш си знаеш какво и колко. А не работят със Здравната каса, защото тя не “покрива” и 30% от реалната стойност на вложените материали. За труда изобщо не говоря. Това, че ние като народ сме бедни като църковни мишки, не е достатъчно основание фармацевтичните компании да ни продават консумативи и медикаменти за Бог да прости. А т.нар. държава отдавна се грижи само за тези, които, уж от наше име, я управляват и за аверите им от ъндърграунда.

    ПП: Знам, че най-вероятно ще бъда обвинен в пристрастие, но аз също съм човек, т.е. потенциален пациент. И като/ако ми се наложи да ползвам т.нар. здравни услуги си плащам като всички останали.

    • Hombre says:

      Амане, разбирам много добре, че медицинските консумативи и труд са скъпи, но не разбирам защо ние от година на година поевтиняваме…
      Аз също съм пристрастен и ако трябва да ползвам услугите на зъбар, искам да седна на стол, където да ме обслужва ето такава дентална специалистка:

      • aman11be says:

        Такава, онакава, докато турбината (или както се казва тази машинария, щото комплексното му наименование е “unit” 🙂 ) и е в ръката, а другият край в устата ти, не ми го хвали…

        • Hombre says:

          Кой ти го не знае, че машинарията се нарича “unit”! Един приятел ги произвеждаше в един софийски завод. 🙂
          Абе, друго си е да ти бръкне в устата гърла като тая. Това си е парекселанс анестезия без странични ефекти… 🙂

  3. Homo faber says:

    Е що, уважаеми, друже президенте, Омбре?
    Нормално, за абсурдния живот, що тече – нормално за икономиката, нормално за образование, нормално и за здравеопазване и нормалко за какво то си искаш, на което ката ден сме свидетели! Или вкратце, както го е казал мудрий болгарски народ:
    “Не се знае кой пие, кой плаща”. Впрочем знаем за безредието, що го живеем…
    Те и нещо не ободряващо, но пък студено…

  4. Homo faber says:

    Аз, ти Омбре, Атанас и вас… людете да се здрави и живи, не здравната риформа, щото на днешно време, ползвайки услугите й… ни да си жив, ни да си умрял! 🙂

    • Hombre says:

      Фабер, поне ти, който си от постоянното присъствие на Тепавицата, да беше ми изказал някакво съчувствие! С мъка се изкачвам по стълбите без асансьор до кабинета на втория етаж, с мъка сядам на директорския стол…
      Какво разбира един общопрактикуващ лекар от медицина? Айде, нека да си го кажем честно – могат само да ти измерят кръвното и сърцетупа. Превърнаха се в гара разпределителна, ако все още са им останали направления. Затрупаха ги с канцеларска работа и бюрократични процедури, от които не им остава време за същинската работа. Особено тези, които съкратиха мед. сестрите, които въвеждаха на компютър един куп данни за всеки пациент. Няма ги вече онези стари доктори, които обикаляха по къщите на хората, без да са ги повикали. Едните заминаха в Либия, някои в Западна Европа, други се пенсионираха, а трети се преселиха в по-добрия свят… В наше време, ако не си спестил бели пари за черни дни, направо си жив зян! Затова старите хора все още продължават да изпитват носталгия по татолитарния режм.

      • Homo faber says:

        Деди Омбре! Пак без очилата се кьориш на компа… “Аз, ти Омбре, Атанас и вас… людете да се здрави и живи, не здравната риформа, щото на днешно време, ползвайки услугите й… “

        • Hombre says:

          Фабер, много завоалирано ми изказваш съчувствие! Все пак, благодаря!

          • Homo faber says:

            Омбре и твойто благодарско, нещо не е така душевно и уважаеми не ми каза в началото. И аз все, пак благодаря!

          • Hombre says:

            На завоалирано съчувствие – завоалирано благодарско! 🙂 Темата е изчерпана, давай следващата…

      • Homo faber says:

        Май требеше да има специалнос, дофтора общопрактикуващ?
        А за докторите, обикалящи и прочее, прочети пак Арчибалд Кронин.

        • Hombre says:

          И да е имал специалност дофтора общопрактикуващ, той отдавна е загубил квалификацията си. На ден аз изчитах поне по 300 страници по моята специалност…

          • Homo faber says:

            Къде в “Прага”, “Варшава”, “Астория”… или “Тенекиите”, четеше много ооо? 😉

          • Hombre says:

            Където ми падне…

          • aman11be says:

            Има специалност “Обща медицина”. Специално за тях я измислиха и накараха всеки, който става GP, да я завърши, независимо дали има друга специалност. Защото те са ДОболнична помощ. Навремето имаше полУклиники във всеки град, а в по-големите градове и във всеки квартал. Тях ги закриха като отломки от тоталитаризма в здравеопазването и прокламирайки, че пазарът ще регулира всичко (помните го това, нали?) създадоха институцията GP или общопрактикуващ лекар. Т.е. от всичко по-малко и от нищо не разбира достатъчно. Леберали, сър, к’во да ги правиш. Те така те със здравната рИформа.

          • Hombre says:

            Амане, очаквах да ме апострофираш. Само един пример ще ти дам. Баща ми си отиде от този свят поради неправилна диагноза на един квартален доктор. Факт е, че има доктори и доктори и вече съм го споменал кога и къде…

          • aman11be says:

            Аз пък очаквах да подскочиш… 🙂 Къде видя да те апострофирам, ако правилно разбирам смисъла, който влагаш в тази дума? По-скоро се съгласявам с изводите ти и само леко обяснявам някои подробности.

          • Hombre says:

            Явно неправилно разбираш смисъла на думата! 🙂

  5. Homo faber says:

    А дека питаш за поевтиняването, ми то се знае, знае ли се… колелото на историята се върти, както се пръкна Велика Българска Ограда, що да не доди Велика Българска Революция… 😉
    П.П. После, като стане, учените-историци ще пишат кой месец е ВОС, ВСР, ВМР/ да се чете мартенска, или майска/ и прочее. 🙂

  6. Homo faber says:

    На завоалирано, “И аз все, пак благодаря!”… отново, Благодаря! 🙂
    Дай, за превлъпащенията на човешката душа, следващата, измисли…

    • Hombre says:

      Фабер, до кога ще се обяснявам с теб? Темата е приключена. 🙂
      Откакто ме върти коляното, станал съм зъл и проклет.

      • Homo faber says:

        Давай душата, Омбре. 🙂

      • Homo faber says:

        Ми, избивай я другаде проклетията, 300 и иляда и триста страници и повече иляди си изчел, ентелигент си!

        • Hombre says:

          Тука ми е най-приятно да си избивам проклетията! 🙂 Абе, да те питам – ти днеска не си ли на работа или още седиш край басейна и цъкаш на клавиатурата на лаптопа? 🙂

          • Homo faber says:

            И неабсурдно си пийвам от най-старата и най-консумирана алкохолна напитка в света – Бира (Beer, Bier, Bière, Birra, Пиво, Piwo, Cerveza, Öl, Øl)! &№

          • Hombre says:

            Фабер, от кога взе и ти да се наливаш с бира? Това е нещо ново за мен. 🙂

  7. Тракиец says:

    Поздрав за Омбрето от НЗОК.

  8. Тракиец says:

    А ето и лекарството за всички проблеми в България!

  9. Homo faber says:

    Поправи се в изписаното… браво, Омбре! 🙂 А видя ли униформата си в нафталина, сложена?
    Требе ли да се пооправи? 🙂

    • Hombre says:

      Новият министър на вътрешните рарботи обеща да ни ушият нови униформи…

Leave a Reply

