Дий, воле, дий!

Може и да ви се стори странно заглавието, но по-надолу ще разберете защо съм се спрял точно на него. Харесвам не по-малко Пейо Яворов от Елин Пелин. Има ли  някой който да не е чел стихотворението „На нивата”?

Настоящото есе, в превод на български опит, посвещавам на един българин, който не се срамува да си признае, че е от селски произход. Всъщност, за да бъдем точни, всички сме селяне, с тази разлика, че някои продължават да имат манталитета на селяндури, а другите са успели да еволюират до едно по-съвременно цивилизационно ниво.

Не случайно потърсих корените си у наше село, въпреки че имотът е прикята на жена ми. Все едно, всички български села, населени предимно от християни си приличат в много отношения. Независимо от това  дали са планински или полски села…

Дойде  време да ви кажа с чувство на гордост и дълбоко вътрешно удовлетворение, че откакто съм се преселил в това китно шопско селце, наброяващо не повече от 100 постоянно живеещи тук чиляка, много работа свърших. Може да не е кой знае какво според някои, които обичат да критикуват и да раздават само съвети, но за мен по-важното като пенсионер е фактът, че си запълвам цялото свободно време и не ми остава  друго за да мисля за глупости. Нека да напомня, че човекът Homo sapiens е произлязъл от маймуната благодарение на труда си.

Ще ви  споделя нещо, което на някои може да се стори дребно и незначително, но лично за мен бе докосване до Историята. Както си копаехме кротко с булята на нивата, попаднахме на някакъв твърд предмет, който в първия момент го помислихме за заровено гърне с жълтици. След като го  откопахме внимателно с ръце, за да не загубим  некоя златна пара, оказа се, че е най-обикновен къс железо, престоял в земята има-нема 100 години. За да не ви измъчвам повече с догадки, вижте снимката горе у лево. Същото сечиво като това на снимката, най-малкото, и затова не си направих труда специално да го снимам. Много ръждясало, но все още годно за употреба, ако се намери некой мераклия да го използва. Това сечиво, наречено палешник е давало прехрана на не едно и две семейства и техната многобройна челяд. Не като сега – намирали са време не само за работа, но и деца да правят. Едно от малкото удоволствия по онова време…

И както се бях запотил в този последен ден от ромското лято, реших да се отбия до селската кръчма, за да утоля жаждата си. Поръчах си шопско пиво и седнах на една  маса заедно с едно момче, което го познавам само бегло. Колкото и да съм темерут, реших да се направя на тамада и пръв започнах разговора. Разприказвахме се и от лаф на лаф, установих каква огромна пропаст ни дели нас старото от новото поколение в негово лице. Според моя събеседник, ние – българите от старото време сме със закостеняло мислене и не отчитаме настъпилите промени както у нас, така и по света. Опитах се да му обясня, че ако той смята, че такива като мен са със старо мислене, защото спазват традициите, уважават по-възрастните и отдават заслужена почит на  знаещите и можещите повече от тях, то  със сигурност и аз съм с ретроградно мислене. Въобще, тези които използват подобни квалификации едва ли си дават сметка, че това е щампа изпразнена от съдържание. За мен има само две положения – или говориш истината или изричаш лъжи, независимо от това в какъв отрязък от време е настъпило събитието. Допих си набързо бирата и се сбогувахме.

Дано, това което чух не е характерно за днешната наша младеж.

Надявам се, че никой няма да има нищо против да чуе една песен от Богдана Карадочева, която пее еднакво добре на френски и на български език:

 

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in Икономика, У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Дий, воле, дий!

  1. rusalka2013 says:

    Брей, не знаехме, господин Тепавичарю, че си бил и археолог! 🙂

  2. Тракиец says:

    Абе, че си “консерва” в някои отношения, “консерва” си и още как, но това не означава, че нямаш и съвременно мислене! 🙂 Добре беше да опишеш целият спор и доводите на опонента.

    • Hombre says:

      Тракиец, ако аз съм “консерва” то ти си “копърка”! 🙂 Не допускам някой, който знае по-малко от мен да ми промива мозъка (не се отнася за теб). Това, което знам – знам, базирайки се на жизнения опит и трудно ще се съглася с някой младок, който си мисли все още, че морето му е до колене.
      Друг път може би ще опиша по-подробно дискусията. Знаеш, че аз съм по късите разкази…
      П.П. Имаш ли нужда от палешник? Знам, че колекционираш стари предмети и си направил свой битов кът.

  3. Homo faber says:

    Бре, Омбре… тоя младеж май не ти е чак толкова непознат, пред време, пак с него нещо имахте спор, май? 😉

    • Hombre says:

      Фабер, нема значение колко ми е познат или непознат. По-важното е дали ти мислиш като него? Ще ти проведа един блиц тест:
      1. одобряваш ли хората, които приемат наркотици
      2. уважаваш ли по-възрастните хора от теб
      3. държиш ли на народните традиции
      4. егоист ли си или те е еня за ближния
      5. какво е отношението ти към разврата
      6. аполитичен ли си
      7. държиш ли на мъжката си дума
      В зависимост от твоите отговори, ще ти кажа дали имаш модерно мислене…

      • Homo faber says:

        Мисленето, Омбре ми е нормално, за човек здраво стъпил на Земята, ама твойто литературното в областта на есеистиката е … Еверест! 🙂

        • Homo faber says:

          Та нема нужда от тест, с две думи… може така, малко образно да се каже, мисленето ми е палешническо! 🙂

          • Hombre says:

            Сега разбра ли кой е този непознат, който не се срамува да си признае, че е от селски произход… ? 🙂
            П.П. Грижиш ли се за Белчо и Сивушка, както някога? Достави ли им сено и фураж за зимата? 🙂

        • Hombre says:

          Ееее… ти ма уби, Фабер! 🙂

  4. Тракиец says:

    Омбре, специален подарък от мен.

Leave a Reply

