Простотия или престъпление?

Представям на вниманието на уважаемите тепавичари една статия, ако са пропуснали да я прочетат, която предизвика у мен потрес и погнуса. Представям си как моята внучка, която  догодина ще бъде в X клас как всичко ще й стане ясно и след тия уроци ще бъде вече правилно  политически и патриотично ориентирана…

В десети клас ще се учи за Народния съд и приватизацията

Ще ви цитирам само един от коментарите:

В първоначалния вариант на раздела “Българските земи под османска власт” пишеше, че десетокласниците трябва да използват “пространствени ориентири за определяне границите на Османската империя и българското пространство в нея”, да определят “мястото на българите в системата на османската държава”, както и да оценяват “съпротивителните” им действия срещу османската власт.
…началото на организирано национално освободително движение, Априлското въстание, делото на Левски, Руско-турската освободителна война.

Как един десетокласник с още неизграден мироглед, с нежелание за четене на литература, извън дадената програма, с незаинтересованост към съвременните политически събития, камо ли за такива, станали преди 140 години, с ценностна система, изградена от Слави, чалгата, желанието за лесни пари и бързи коли, ще определи правилно мястото на българите в Османската империя и ще осъзнае положението на народа ни под османско иго.
И ако на десетокласника му се набие в главата, че българите са “съжителствали” дружески с османците, как ще му се обясни националноосвободителното движение, идеите на Левски, Ботев, Каравелов, Априлското въстание и Руско-Турската освободителна война. Хем са живяли добре, хем решили да се освобождават от някой, който не ги е владял.
Защотом понятието “османска власт” по никакв начин не включва в себе си истинското положение на българите!
Да ви…и образованието”.

Бих могъл да продължа в този ред на мисли, но нека да чуя и вашата тежка дума…

 

Advertisements

About Hombre

Nothing especially to excite your soul and heart...
Gallery | This entry was posted in У нас and tagged , . Bookmark the permalink.

26 Responses to Простотия или престъпление?

  1. Кисса says:

    Добър ви ден на всички.
    Омбре, всяка власт се старае да подготвя бъдещите си избиратели. На сегашната и трябват необразовани дебили, какво друго очакваш?
    На комунистите им трябваха напомпани с комунистическа идеология марионетки – задължаваше ги да “изучават” история на бе ка пе, нАучен комунизъм, полит икономия на социализма… Нищо ново под небето. Като се замисля как можеше през изгубеното за горните нАуки време да ни изучат като хората на един чужд език (освен руския, който се учеше почти колкото и българския)… ама нямаше мърдане. За държавния изпит по марксизъм ленинизъм съм се вързвала за стола да се подготвям, море… иначе диплома за висше образование … през крив макарон.
    Та в заключение – сега поне има алтернатива – частни училища, където програмите са различни, надявам се.
    Частни училища в България
    Не, че имаше значение дали/ако да – за кого си гласувал, по наше време. Ненапразно тук съществува израза “editto bulgaro”, за което съм бясна.
    “Българско мнозинство в италианския журналистически жаргон означава съгласие на мнозинството без проведен дебат. Изразът възниква по време на социализма в България, когато реален вътрешнополитически дебат в страната не съществува. Терминът е зареден със силен отрицателен заряд, използван като ирония, когато мнозинството е победено. В Тълковния речник на италианския език, „български“ е равнозначно на сиво, безлично и най-вече без съпротива.
    Изразът се използва и извън политиката, когато съществува официално съгласие без елемент на вътрешна демокрация. Изразът оказва влияние чрез прилагателното „български“ и при създаването на жаргонния израз „български укази“.”

    • Hombre says:

      Кисса, с много от написаното от теб съм съгласен, но не с всичко… Като изключим идеологическите дисциплини, образованието у нас си беше на ниво. Много от това, което съм учил едно време си го спомням и до днес. Да не говорим за българския език, граматика и правоговор, който дори 90% от днешните ни управници не го владеят. И не е вярно твърдението ти, че в среднообразователните училища се е преподавал само руски език. По избор на всеки ученик задължително се изучаваше френски, немски или английски език. Освен това, едва ли можеш да имаш нещо против руския език, на който говорят стотици милиони и е най-близък до българския. Най-богатата литература във всички области на човешкото познание беше издавана на руски език.
      По отношение на частните училища имам само едно питане – колко родители могат да си позволят да запишат децата си в такива училища?
      Изразът “български” може да се преведе и като “вулгарен”, но мен лично това не ме смущава.
      П.П. И още нещо твърде важно! До XI клас никой не ни е промивал мозъците с идеологически дисциплини. Учеше се саде една История. А имаше и специализирани езикови гимназии…

  2. Кисса says:

    Да съм казала някъде, че имам нещо против от изучаването на руски език в средните училища?
    Писала съм за загубеното време и сили за преподаване и зубрене на идеологически дисциплини във ВИСШИТЕ училища.
    И, хайде, дай да не си кривим душата – всички знаем колко се научава език с два часа в седмичната програма. А и предлаганите езици бяха немски и френски – даскали по английски, испански, китайски… нямаше.
    Думата ми беше да си представиш времето, изгубено за преподаване и зубрене на ИДЕОЛОГИЧЕСКИ дисциплини, оползотворено за изучаване КАКТО ТРЯБВА на най-говорените в света езици – испански и английски във ВИСШИТЕ училища.
    Чети Фнимателно постовете и отговаряй по същество, не като дресиран русофил, моля. Притежавам в оригинал на руски език многотомните издания на почти всички руски класици, и съм ги чела по няколко пъти всичките. На младини, не знам още защо, се бях влюбила в Тургенев-ия свят. Донесла съм си донесла книгите на руски език тук, в Италия. Говоря много добре руски език, благодарение на взискателната ми преподавателка по руски – Райна Тенекеджиева, приятелка на майка ми и като такава – два пъти по-взискателна към мен. Имам по няколко издания на руски, български и италиански на шедьоврите на Толстой, Достоевски, Булгаков. Сергей Есенин ми беше и Е все още любим поет. Знам доста негови стихотворения наизуст и до ден днешен. Любимото ми е …

    Тъй меня не любиш, не жалееш,
    можеть бъй я смалько некрасив…

    Ти не ме обичаш, не ме жалиш,
    Може би съм малко некрасив,
    И от страст примряла ти ме галиш
    Свела своя поглед мълчалив…

    Моите извинения ако има неточности, цитирам по памет, а са минали над 45 години откак съм го наизустила.
    Не можеш да ме барнеш и с нокът на тема преклон пред руските класици.

    ИзЯсних ли се достатъчно по темата за или против руския език? 🙂

    • Hombre says:

      “Да съм казала някъде, че имам нещо против от изучаването на руски език в средните училища?”
      Очаквах да ми зададеш този въпрос. Не, не си казала. Само натъртих на обстоятелството, че за нас е било полезно да учим руски език. След като и в ООН е признат за официален език…
      Освен това, в новите читанки ще се изучава не само периода на т.нар. “комунистически режим”, а всичко, свързано с 13-вековната ни история.
      Пропуснах да отбележа, че в езиковите гимназии предимство имаха децата на АБПФК, да не кажа – всички, поради което отпаднах от класацията във Френската езикова гимназия.
      Дали аз съм “дресиран русофил” това е друга тема, която не смятам за нужно да изяснявам…

  3. Кисса says:

    против изучаването на руски език в средните училища да се чете, моля вместо против На изучаването…

  4. Кисса says:

    “Изразът “български” може да се преведе и като “вулгарен”, но мен лично това не ме смущава.”
    Не, скъпи мой, ТОЧНО БЪЛГАРСКИ се има в ИЗНАПРЕДВИД.
    Защото в целия соцлагер само ние бяхме баш овце, да позволяваме да ни ментят, че БКП е победила с 99,99% гласове при 99,99% активност на избирателите.

    • Hombre says:

      Предполагам, че ти е известно, че България е една от малкото държави по света, която е запазила своето име още от създаването си. Не ме интересува кой какво си мисли за нас, особено от представители на страни-завоевателки.

  5. Кисса says:

    Чак пък завоевателки…
    Цял свят, включая самите италианци, се ттръшкат от смях, като чуят за италиански войник като термин, не завоюваха нищо, само за смях са ставали…

    • Hombre says:

      Доколкото съм учил история, днешните таляннци са наследници на Великата римска империя…
      П.П. И един недискретен въпрос: Ти срамуваш ли се , че си българка?

  6. Кисса says:

    Тц, държавата с име Италия съществува едва от 17 март 1861 г.
    Това етруските, западната римска империя, ренесанса и прочее са друга бира, историко наш. 🙂

    • Hombre says:

      И какво грешно съм написал?! Безспорно ти по-добре от мен знаеш италианската история, но не е ли вярно, че днешните италианци са наследници на Римската империя?

      • Кисса says:

        Чоджум, чети википедията малко. Наследниците на Римската империя са бая държави…, включая и анклавите Ватикана и Сан Марино. Венеция е била отделна държава и е също наследник на римската империя, това е съвсем друга тема, освен, че не се имам за капацитет по въпросите на италианската история. Нищо лично, ама да не си измисляме, предлагам.

  7. Кисса says:

    С тези допълнителни П.П., които добавяш… днес ти навъртях оборот, мама му стара 🙂
    Не, не се срамувам, че съм Българка, напротив, гордея се.
    Срамувам, че сме позволили толкова години да ни управлява един неграмотен наследник на влашки цигани, изпечен хитрец и кликата му.
    Срамувам се от сегашните управници на Отечеството ни, както и от всички други, които са опропастявали с годините България, но това е друга тема, много дълга, при това.

    • Hombre says:

      Дойдохме си на думата.
      Кисса, Ты меня не любишь?
      Есенин Сергей
      Ты меня не любишь, не жалеешь
      Ты меня не любишь, не жалеешь,
      Разве я немного не красив?
      Не смотря в лицо, от страсти млеешь,
      Мне на плечи руки опустив.

      Молодая, с чувственным оскалом,
      Я с тобой не нежен и не груб.
      Расскажи мне, скольких ты ласкала?
      Сколько рук ты помнишь? Сколько губ?

  8. aman11be says:

    Омбре, глобализъм тъй се гради. Първо разграждаш национализма, с едно от най-“уродливите” му проявления – патриотизма и след това възпитаваш аборигенчето в глобализъм. И след няколко поколения за него е все тая дали ще го управляват турци, еврогейци, американци или марсианци. Навремето по подобен начин я бяха подкарали и с интернационализЪма, ама дали са били по-рафинирани (въпреки че сега много хора ги мислят за тъпи селтаци) или поради що, но го правеха малко от малко по-нежно, опитваха се малко от малко да обяснят и убедят защо така, а не иначе. Докато сега – “…експертите от МОН решиха…”.
    Що се отнася до обучението по руски навремето, ще опонирам лееекичко на Кисса поне по отношение на съотношението часове по български и руски. Поне, когато аз бях ученик… Часовете по руски никога не са били, колкото часовете по български. Имахме 2, пряко сили 3 часа руски седмично. Български език и литература имахме всеки божи ден. Понякога един час български и един час литература. Другото е, че, поради известната близост между двата езика, много нашенци, особено преди, когато се учеше руски в училище, си мислеха, че знаят руски и не си даваха много зор в изучаването му. И се получаваха оригинални “русизми” от типа “Вы в Москве сефте? – Не, за второй путь.”.
    То не че по онова време и на другите езици – немски, френски или английски се обръщаше по-голямо внимание в неезиковите средни училища. И тези часове за много преминаваха в сладка дрямка, а оценката не се гледаше за нищо.

    • Hombre says:

      Амане, този път няма да те хваля, за да не си помислиш, че ти се подмазвам. 🙂
      И ти като мен, знаеш много добре, че думичката “тоталитаризъм” е измислена след 1989 г. По онова време не бяхме обременени с никакви идеологеми, каквито сега ни се приписват. Ако аз съм русофил, има защо и не смятам да го крия. По-добре е от русофобията!
      Не знам защо, нашата приятелка Кисса се е спряла само на един кратък период от нашата история, гаче през всичкото останало време в България всичко е било цветя и рози…

      • aman11be says:

        Думичката “тоталитаризъм” аз наистина я чух за пръв път след 10.11.1989 г. После стана много модерна и влезе активно в речника на всеки, който не искаше “да си проспи” годините. Да се даде обективна оценка за това какво е направил “селският хитрец” от Правец мисля, че е още твърде рано. Някога, след още поне 40 – 50 години, ако все още, дай Боже, я има България като държава, историята ще даде оценката си за този период. Мога само да кажа, че никога не е имало само хубаво или само лошо. По-важното е, кога е имало повече хубаво, отколкото лошо за болшинството от хората. А нашите оценки трудно могат да бъдат обективни, защото всеки от нас е живял повече или по-малко в онова време, но всеки е живял в различна семейна, битова, обществена и т.н. среда, разполагал е по обективни и субективни причини с различни възможности за развитие, получил е малко или много различно възпитание и ценностна система и т.н., и т.н. Поради това и всеки от нас за себе си е прав в оценките си.
        Що се отнася до обременяването с идеологеми не съм съгласен с теб, че не сме били обременявани или не са правени най-малкото опити да бъдем обременени. Защото какво друго, ако не това представляваше т.нар. приемен изпит по обща култура и политическа подготовка за ВУЗ в България, в който повечето въпроси бяха посветени на историята на БКП, тезисите и решенията на няколко конгреса на БКП, а в последните години преди 1989 г и решенията на няколко пленума (Юлски, Декемврийски и т.н.) Друг е въпросът, че тези неща се четяха, колкото да се мине изпита и още на другия тротоар вече ги нямаше в главата.
        Същото важеше и за идеологическите дисциплини във всеки ВУЗ – История на БКП (1/2 семестър), марксистко-ленинска философия (3/4 семестър), политикономия (5/6 семестър), научен комунизъм (7/8 семестър) и накрая задължително един от държавните изпити беше по научен комунизъм или нещо подобно като заглавие.
        В средните училища наистина нямаше идеологически дисциплини, но във ВУЗ… 🙂

        • aman11be says:

          ПП Ще си позволя да вметна още няколко думи във връзка с ваши мнения по-горе. Предварително казвам, че това са мои спомени, които смятам, че са до голяма степен правдиви, но … все пак. 🙂
          Та по въпроса за това, че сме единствените овце, които се оставяли да ги ментят, че БКП печели изборите с 99,99% при 99,99% гласували от имащите право на глас. При румънците например положението хич не беше по-розово. При унгарците, германците и дори югославяните – също. Единствено по-дисидентски се държаха поляците и тук-там чехите.
          Относно предимствата на децата на АБПФК – имаха ги не само при кандидатстване в езиковите гимназии, а навсякъде, в т.ч. и ВУЗ. Ако не се лъжа чл. 9 (или 12) буква “г” от закона за народното образование. По мое време, разбира се, бяха останали доста малко, та имаше случаи баби и дядовци да осиновяват внуците си, за да могат да ползват това предимство. Но това все пак не беше решаващо. Който искаше да учи, можеше да го направи. Е, имаше специалности, които поне за хората в провинцията, бяха запазена марка за номенклатурните чеда, като “МИО”, “Външна търговия” и др., които след това даваха възможност за работа под зелената сянка на американския долар, както казваше един приятел, но … това да му беше кусурът на онова време.

          • Hombre says:

            Амане, говориш точно като мене, но не исках да опонирам на Кисса, за да не си помисли, че се заяждам с нея… Само недей да си мислиш, че съм приет да следвам “Външна търговия” с връзки или защото баща ми е бил АБПФК. Даже не изпита по френски, седящите до мен преписваха от мен, щото бяха завършили френската гимназия.

          • aman11be says:

            Съвсем съзнателно написах “поне за хората в провинцията”. Там, поне доколкото съм чувал, документите на кандидатстващите в тези специалности, да не говорим за МГИМО, са минавали първо за одобрение през съответните ГК/ОК на БКП по места и ако си одобрен… Пък сам знаеш колко бройки имаше за тези специалности.

          • Hombre says:

            Процедурата беше ясна, но нема да се косим сега…

        • Hombre says:

          Амане, тоя път ще пратя джокер на Кисса относно твоето “скромно” мнение. 🙂
          Що се отнася до обременяването с идеологеми не съм съгласен с теб, че не сме били обременявани или не са правени най-малкото опити да бъдем обременени. Защото какво друго, ако не това представляваше т.нар. приемен изпит по обща култура и политическа подготовка за ВУЗ в България”.
          Честно казано, за пръв път чувам, че е имало такава цедка на приемните изпити във ВУЗ. Между другото, по История на БКП ме късаха 3 пъти и реших, че не ставам за нищо. Докато накрая разбрах, че другарката Брадинска ме е късала защото съм й бил много симпатичен… 🙂

          • aman11be says:

            Обяснимо е да си го пропуснал, тъй като беше въведен може би около 1975/77 година. Макар че като татко на кандидат-студенти …. 🙂

          • Hombre says:

            Е, в НШЗО имах изпит по не знам какво си, свързан с пулитиката… 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s